Avatar billede funk Nybegynder
23. december 2002 - 02:23 Der er 9 kommentarer

Hvor er bedst at outsource STORE web projekter til (Opensource) ?

Hvor er bedst at outsource store WEB-projekter til ???

Er det billigere hvis man finde et firma i Rusland f.eks. og få sine store ting programmeret der ?

Eller hvad vi du anbefalde ?

På forhånd tak.

NB: Se i øvrigt http://www.fourrecords.com
Avatar billede agermose Nybegynder
23. december 2002 - 09:06 #1
Nu er mit under alle omstændigheder farvet af, at jeg arbejder i og har et webbaseret firma!!

Men, i en tid, hvor der er stort fokus på, at en del projekter går ned på, at kommunikationen fejler og man i store træk for tit ender op med noget, der ikke er det man ønskede eller bestilte, så ligger der jo lidt i det hele, at den form for fjernbestilling har rygte for at være besværlig og give dårlige resultater. Der er mange sprog og handels problemer - ikke specifikt forbundet med IT.

Hvis projektet er så stort, som det antydes, ville det være muligt at få et godt bud fra et dansk firma. Og hvis det virkelig er så stort, så skulle det være muligt at ansætte et team det halve/hele år - billigt, men nok heller ikke bedst, af oplagte grunde.

Jeg mener at vide, at flere store firmaer, bla. har leget med Indien ideen, og trukket sig, både pga. kvalitet, men igen, mest pga. forskelle i kultur og forståelse.

Jeg ville hører nogle brancheforeninger. Få fat i nogen, der rent faktisk har prøvet det, og ikke som mig, kun mener at have en holdning og et rygte.

Jan Agermose
Avatar billede startfirma.dk Nybegynder
23. december 2002 - 09:14 #2
Jeg er enig med agermose.

Der er nogle forskelle mellem os og den 3. verdens lande der gør at vi visuelt har hel andre meninger om hvad og hvordan der skal kommunikeres. Vi har også forskellige krav til kvalitet. Danmark har altid skulle differentierer sig på kvalitet da vi ikke kan konkurrerer på pris grundet høje lønninger og skat.

Hvis dit webprojekt skal konkurrerer på pris frem for kvalitet vil det da være en mulighed at få nogle arbejdsløse russiske dataloger til at udbarbejde en løsning. Men, den er nok forskellig for den du har fået i danmark.
Avatar billede keysersoze Guru
23. december 2002 - 09:28 #3
nu er der jo forskellige meninger om hvornår er stort webprojekt er "stort"...

anyway - det er klart at ting vil blive billigere hvis man går til et land hvor timeprisen er lavere end i DK, men så vil der jo som de andre også siger sikkert være problemer med sprog/kultur/kvalitet m.m.

som udgangspunkt ville jeg finde ud af hvor meget jeg ville ofre på projektet og så prøve at spørge rundt omkring i DK først og fremmest - så er det jo ikke sikkert at priserne er så slemme som du frygter... endelig kan man højst sandsynligt også finde en (eller en gruppe) freelancer som måske ikke er så dyre som et firma.
Avatar billede startfirma.dk Nybegynder
23. december 2002 - 13:49 #4
Ved at blive i Danmark er det ikke lettere at gøre krav gældende efterfølgende hvis det viser sig at produktet ikke lever 100% op til kravspecifikationen mv.
Avatar billede mfalck Praktikant
30. december 2002 - 14:17 #5
Hej

jeg tror at det kan betale sig under visse forudsætninger. Det første er at det er at projektet skal være ret velbeskrevet - men det skal det vel altid være hvis det skal outsources.
2 ting som jeg ville anbefale bør overholdes:

1) Projektet skal have en række test-cases som det færdige system skal overholde - f.eks. ville det være oplagt at have JUnit tests hvis systemet er skrevet i java (sorry java er min reference ramme - der findes sikkert tilsvarende i andre sprog). Dette letter også eventuelle problematikker ved senere rettelser.

2) Projektet bør være skrevet i et system som adskiller præsentation og forretningsregeler (Struts i java er et sådant MVC-system). Dette har fordelen at man som kunde kan rette i front-enden uden at det går ud over backenden (forretningsreglerne).
Avatar billede theprofessor Nybegynder
02. januar 2003 - 18:01 #6
Det kan betale sig at outsource programmeringsopgaver hvis timerprisen i DK er for højt OG man kan nøjes med programmør der kan tale rimelig godt Engelsk d.v.s India, Sri Lanka, Israel, Sydafrika,  osv.  Jeg kender flere firmaer der gerne vil have oursourcingopgaver fra DK, men det kommer an på, hvad er du skal have lavet. Det kræver som regel en projektleder i DK og en i værtslandet, og alle dokumenter/design/skærmlayout osv.  må være på Engelsk...
headhunter@dkmail.zzn.com
Avatar billede rzj Nybegynder
08. januar 2003 - 13:49 #7
mhm, jeg ved at blandt andre Postdanmark har fået lavet et ret stort programmeringsarbejde i Indien - De var MEGET tilfredse. Du skal tænke på at programmeringen er det dyreste ved et udviklingsprojekt (bortset fra rettelser i koden, som er endnu dyrere). Så det er helt rigtigt hvad mfalck siger. Læg energien i meget omhyggelige kravspecs og meget omhyggelige testcases og send så kodearbejdet afsted til dem der er dygtige og billige (eksempelvis Indien)...
/Rasmus
Avatar billede nathan Nybegynder
14. januar 2003 - 14:32 #8
Hej funk,
We har et IT- firma i Indian. Vi kan evt. hjælpe dig med dit projekt. kontakt mig på nathan@vip.cybercity.dk

/nathan
http://www.arivoo.com
Avatar billede janbyrgesen Nybegynder
17. februar 2003 - 21:11 #9
Det første spørgsmål jeg vil stille mig selv er: "Tror vi virkelig at det som vi skal have produceret er SÅ specielt at vi ikke kan bruge NOGET som NOGEN har brugt før?". Svaret på dette spørgsmål er for 99 ud af 100 NEJ! Derfor vil jeg gøre meget ud af at undersøge tilsvarende løsninger, før jeg vurderer egenudvikling, og herunder udenlandsk hjælp. Få nogen til at hjælpe Jer hvis i ikke selv har ekspertisen. Hvis I ikke kan beskrive opgaven som skal outsources på et stykke A4 er i ikke klar til at gå ud i markedet og spørge! Hvis I allerede er kommet så langt at I mener at det kræver MEGET specialudvikling så er rådet: find i første omgang de firmaer som har erfaring med disse typer af opgaver, og få dem til eventuelt at tage risikoen med at lægge dele af opgaven ud til "discountprogrammører".