Avatar billede pfp Nybegynder
22. december 2002 - 21:09 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Min harddisk siger kliklyde (IBM)

Hej,

Jeg har en 80GB IBM 120GXP. Når min maskine har kørt et par døgn uden at være slukket begynder min harddisk at klikke en gang i mellem, specielt ved programstart syntes jeg.

Hvad kan det skyldes og er det noget der på længere sigt er "farligt" for disken?

/peter
Avatar billede prodic Mester
22. december 2002 - 21:15 #1
http://ssddom01.storage.ibm.com/hddt/knowtree.nsf/cffe836ed7c12018862565b000530c74/4b1a62a50f405d0d86256756006e340c?OpenDocument

Se om du kan finde lyden der - og derved finde årsagen til problemet.
Men ja - lyde er ikke det ønskede, så et snarligt skifte står du nok over for.
Avatar billede egidiussen Nybegynder
22. december 2002 - 21:31 #2
Hejsa
Jeg har en 40 gb harddisk fra IBM (1 år gammel) som jeg lige har fået byttet, fordi den gik i stykker efter et stykke tid med samme lyde som du beskriver - bad sectors. Derfor er mit bud, at din harddisk er ved at gå i stykker.
Avatar billede amd Nybegynder
22. december 2002 - 22:24 #3
- og det er der i og for sig heller ikke noget mærkeligt i erftersom det er en IBM;)
De anbefaler, at de MAX står tændt i 8 timer ad gangen...
De er lidt nogle paphovdet, da de både anbefaler, at deres diske til servere og på samme tid siger, at de ikke skal stå tændt mere end 8 timer ad gangen.
Du kan ofte få din IBM disk byttet til maxtor eller seagate, der hvor du har købt den.
Avatar billede pfp Nybegynder
22. december 2002 - 22:47 #4
prodic -> Den siger ikke nogen de lyder som bliver fremstillet på den side. Min lyder ikke så kritisk som nogen af dem. Mit er bare en langsom svag kliklyd.

Men jeg må hellere prøve at kontakte min forhandler og forhøre mig der. Hvis jeg skal have den byttet er der så nogen der generelt er mere støjsvage en IBM? For jeg syntes også at disken larmer lige rigeligt når den bare "står og står". hvis i forstår :-)
Avatar billede amd Nybegynder
22. december 2002 - 22:55 #5
Så ville det klart være seagate... barracuda IV, de siger ikke en skid
Avatar billede feynor Nybegynder
22. december 2002 - 23:14 #6
Min erfaring er at GXP harddiskene ikke kan lide at have det for varmt.
Mine begyndte også med det, og det viste sig at temperaturen inden i kabinettet var på over 40 grader, så jeg pillede siderne af kabinettet, det hjalp noget.
Avatar billede pfp Nybegynder
22. december 2002 - 23:15 #7
feynor -> Hvis det er tilfældet så må jeg have den byttet, da jeg ikke kan acceptere at skulle have mine kabinetsider af hele tiden-
Avatar billede feynor Nybegynder
22. december 2002 - 23:34 #8
pfp -> Det kan jeg kun være enig i.
Men en ekstra blæser der køler harddisken, eller lidt mere luft omkring den burde hjælpe.
Jeg kunne heller ikke genkende nogen af de lyde der var på den side prodic angav. Men jeg fandt denne ved IBM:
http://ssddom01.storage.ibm.com/hddt/knowtree.nsf/05a3f9e8f23c90d9862565b000531171/e5f0df24b74e975d862569ff00787c8d?OpenDocument

Det er synd at der ikke er wav filer med i dette dokument, men den forklarer da hvad der sker.

Mine diske siger noget i stil med "klick, klick, Wiiiiii, klick" og det tager omkring et kvart sekund når de gør det. Jeg har scannet dem gentagne gange uden at finde fejl, og S.M.A.R.T. siger også at alt er iorden.
Prøv eventuelt IBM's Drive Fitness Test :
http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm#DFT
Eller SMART Defender (et windows tool der holder øje med din harddisk)
http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm#smart
Avatar billede pfp Nybegynder
23. december 2002 - 00:19 #9
feynor-> Hvis jeg nu f.eks. købte nedenstående blæser ved du så hvordan jeg monterer den. Her tænker jeg på hvor jeg skal tilslutte den for at den får spænding?

http://www.studiedata.dk/product.asp?product=319
Avatar billede amd Nybegynder
23. december 2002 - 00:33 #10
Det er ganske simpelt.
Den skal bare i en 3 pins fan på dit mobo.
Der sidder en 3 stykker ialt.. de er ikke så svære at finde;o)
Avatar billede feynor Nybegynder
23. december 2002 - 00:51 #11
amd har ret, selv om antallet af stik varierer fra board til board. Men  der burde være mindst een et sted langs forkanten af boarded (den kant  der normalt vender mod fronten af kabinettet)
De fleste kabinetter har enten huller til en 80mm blæser i fronten eller som i mit tilfælde, en plastic holder (billigt kabinet :-).

Den ekstra luftgennemstrømning det giver i kabinettet burde reducere antallet af kliklyde.
Avatar billede jytteq Nybegynder
23. december 2002 - 03:05 #12
Ja nu er der jo altid mange der udtaler sig selvom de faktisk åbenbart ikke har nogen egne erfaringer, men bare har hørt eller læst noget, jeg har selv diskene og de støjer noget særlig lidt højfrekvent, og de klikker engang imellem ligesom nogle serier SCSI diske og andre ældre serier IBM, hvorfor de gør det ved jeg ikke men det betyder ingenting, mine de ældste har kørt i 2,5år næsten uafbrudt uden ekstra køling, jeg har 14 IBM diske ialt og har kun haft et havari på 3 år, og det havari var netop knyttet til den 45GB serie fra Ungarn der var fejlbehæftet og startede alle rygterne om IBM, ta lige og diskuter med egne erfaringer og ikke rygter.
Avatar billede amd Nybegynder
23. december 2002 - 11:05 #13
Hmm kender flere, der har fået brændet deres 40 GB ibm af..
Har selv en ibm, som godt nok har kørt fejl frit i et halvt år, men det var os ca. der de andres holdte til.. derfor tager jeg konstant backup på mine seagate diske!
Avatar billede jytteq Nybegynder
23. december 2002 - 11:38 #14
Ja ok jeg provokerede jer lidt, men prøv at se f.eks itbutikken.dk de har statistik og IBM ligger med 4,56% fejl og seagate har 4,46% så det er vist ligemeget hvor du lægger backup, det var mest rygter og selv experterne er åbentbart hoppet på den, min 40 GB den sidder i min server og har kørt i halvandet år uden ekstra køling, og jeg har ikke endnu oplevet bad sektors på nogen af mine diske, har jeg være heldig, ja måske men der er en tendens til at en fjer bliver til meget mere. Men fakta er at pfp's diske ikke fejler noget for sådan som han beskriver lyden er den normal for de diske og det kan ikke fjernes med ekstra køling, undskyld jeg blandede mig og glædelig jul og godt nytår til alle.
Fra
Jytte
Avatar billede pfp Nybegynder
14. januar 2003 - 16:51 #15
jytte - Smid et svar. Der er endnu ingen problemer med disken kan jeg oplyse...
Avatar billede jytteq Nybegynder
14. januar 2003 - 18:29 #16
ja ok, jeg tror heller ikke du får det, det bliver ihvertfald ikke på grund af klikkelydene, nu håber jeg ikke nogen har fået det indtryk at jeg er imod køling af harddiske, det er jeg ikke jo køligere jo bedre, ellers så synes jeg det er rigtig gode diske og jeg er ihvertfald rigtig godt tilfreds med mine som jeg købte da de kostede 800 kr stk, utroligt billigt synes jeg.