Avatar billede jes14 Nybegynder
21. oktober 2000 - 18:24 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

3 PC + hub, hvilke indstillinger i win98 ?

Jeg har forsøgt at sætte mine 3 pc`ere i en
5 ports ethernet HUB, jeg har installeret win98 SE, på alle 3, hvilke indstillinger skal jeg bruge i egenskaber for netværkskortet, skal jeg rette noget i
protokollerne, er der evt. andre faldgruber
jeg skal være opmærksom på. Jeg kan ihvertfald ikke få skidtet til at virke!
Avatar billede maniacdog Nybegynder
21. oktober 2000 - 19:12 #1
Jo ser du.
Du skal ind i Denne computer>Kontrol panel> netværk

Der skal du have følgende installeret:

Klientprogram til Microsoft-Netværk
[Dit netværkskort]
TCP/IP
Evt. fil og udskriftdeling.

Når du har installeret disse så dobbeltklik på TCP/IP og sæt en ip adresse og en undernetmaske til computerne

eks.

PC1:
IP - 192.168.1.1
Undernetmaske - 255.255.255.0

PC2:
IP - 192.168.1.2
Undernetmaske - 255.255.255.0

PC3:
IP - 192.168.1.3
Undernetmaske - 255.255.255.0

Under Primær windows Logon så prøv og vælg Windows Logon

Så tryk på OK og vælg fanebladet der hedder Identifikation.

Indtast f.eks. Workgroup på alle 3 PCer og skriv evt. et computernavn (eks. PC1, PC2 o.s.v.)

Så skal du trykke på ok og så vil dit windows re-boote.

Når den så er kommet ind i windows igen, så prøv følgende:

Gå ned i start menuen > kør > og skriv Command [ENTER]

Prøv så fra PC1 og skriv

ping 192.168.1.2 [ENTER]

Hvis du får svar så kan PC1 se PC2

prøv så

ping 192.168.1.3

Hvis du får svar her så kan PC1 se PC3

Prøv det efterfølgende på de andre computere, bare husk og skriv de rigtige ip adresser.

Virker det stadig ikke så prøv og besvar følgende spørgsmål.

Har du husket Undernetmasken?
Har du husket IP Adresserne?
Har du husket de rigtige drivere til netværkskortet?

Håber det hjalp lidt.
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2000 - 19:14 #2
Under egenskab for andre computer /Netværk via kontrolpanelet skal du bruge TCP/IP protekold til lokalnettet. Her skal du udfylde IP Adressen på alle computere, med f.eks.

PC1 10.0.0.1
PC2 10.0.0.2
PC3 10.0.0.3

Undermaske på alle PC\'er skal være 255.255.255.0

Skal du kunne gå på nettt med alle computere skal du også udfylde gateway på PC2 og PC3 til 10.0.0.1

Under identifikation skal du udfylde computernavn f.eks. som nævt PC1 PC2 og PC 3. Arbejdsgruppe skal være ens på alle 3 PC\'er f.eks. Mitnet .

Husk også at udfylde Fil og udskriftsdeling så du kan dele mapper/printer og drev.

Skal du så kunne gå på nettet via PC1 skal du have installeret en Gatewayprogram som f.eks.MulitProxy fra Http://proxy.nikto.net .

Så skal du lige huske at konfigurere dine browsere på PC2 og PC3 til at anvende proxyserver adresse: 10.0.0.1 og port 8088. Så skulle alle 3 PC\'er også kunne gå på nettet.
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2000 - 19:15 #3
Du skal bruge Klientlogon til Microsofts netværk, eller får du problemer med internetet.
Avatar billede maniacdog Nybegynder
21. oktober 2000 - 19:22 #4
Kharder> Din Undernetmaske er helt forkert i forhold til IP adressen... ;)
Avatar billede maniacdog Nybegynder
21. oktober 2000 - 19:24 #5
0-127 = 255.0.0.0 = Klasse A netværk
128-196 = 255.255.0.0 = Klasse B netværk
197-254 = 255.255.255.0 = Klasse C netværk

Sådan skal de være, er ikke lige 100% på at det er lige der de skiller men det er lige deromkring.
Avatar billede Slettet bruger
21. oktober 2000 - 20:11 #6
Tja det virker, og er hentet fra adskellige gateway  programmer. Endvider mener jeg at kunne huske , at jeg netop havde problemer med mit netværk tidligere, da jeg hasvde brugt undermaske 255.0.0.0 , så jeg vil fortsat bruge det jeg har for at undgå konflikter med andre netværk. Eller har du fulstændig ret i det du skriver.
Avatar billede burningice Nybegynder
26. oktober 2000 - 17:36 #7
Det virker, det er bare ikke det rigtige, sådan, efter bogen ;)
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2000 - 23:06 #8
Nej det kan jeg godt se i IPCalculator.