Avatar billede webcreator Nybegynder
22. december 2002 - 10:53 Der er 45 kommentarer og
1 løsning

Hvilken bærbar skal jeg købe ?

Hej Eksperter.

Jeg skal til at erhverve mig ny bærbar. Jeg kan max afse 16000 kr. til det, men vil helst begrænse mig til 10000-12000 kr.

Jeg har siddet i et par dage, og set på alle mulige flotte laptops. Og man kan få nogle rigtige kraftige maskiner for relativt få penge. Men fælles for disse modeller er, at det ikke ligefrem kan kaldes kvalitet. Kabinettet er lavet i dårligt plastic, og computerne kan mere eller mindre bøjes, og knager som jeg ved ikke hvad.

Så det jeg vil have, er en robust computer. Konfigurationen skal også være rimelig.

På ét punkt er jeg i tvivl. Hvilken processor skal jeg satse på ? Så vidt jeg kan se, så er det svært at få en P4 til under 15000 kr. De fleste bruger Mobile AMD eller Celeron. Men hvilken er ifl. jer bedst ? Jeg har på fornemmelsen, at celeron ikke holder så længe. Men det er måske bare mig ?

Jeg har specielt haft kig på Teledanmarks Webtech Note 4000. Men hvordan er kvaliteten på deres maskiner ?

På forhånd tak for svar.
Avatar billede Slettet bruger
22. december 2002 - 11:00 #1
Dell, IBM, Toshiba

Alt andet er et kompromis med kvaliteten på komponenterne.
Avatar billede tubber Juniormester
22. december 2002 - 11:07 #2
IBM hvis du vil ha med TrackPoint (Det vil jeg foretrække)
Dell hvis du vil ha med Touchpad

Der er self. også Thoshiba (Trackpoint) og Compaq (Touchpad)

Vil dog tilråde en af de 2 første :O)

Har selv en IBM den kører bare perfekt (det er en 233 MMX) den kører programmer uden probs som bliver tilrådet med stører spec. (og bærbar er lidt langsommere end en stationær med samme spec.) Den kørte endda CS uden prob. helt op til ver. 0.6x

/Tubber
Avatar billede sukos Juniormester
22. december 2002 - 11:15 #3
Spar lidt mere sammen, og invester i en G4 Powerbook
Ville selv gøre det, hvis jeg skulle ha' mig en bærbar!
Avatar billede webcreator Nybegynder
22. december 2002 - 11:17 #4
På det seneste er jeg blevet meget interesseret i Apples produkter. Men af forskellige grunde vælger jeg en PC.
Avatar billede mickey777 Nybegynder
22. december 2002 - 11:18 #5
Når du skal købe en bærbar er det vigtigt at du får set, hørt og rørt ved den maskine du køber. Du skal især være opmærksom på støjniveauet, vægten, tilbehør såsom taske, hardwaren, software og support.

Jeg vil nok selv gå efter en P4 og til under 15000 kan det godt lade sig gøre
:-). Teledanmarks maskiner larmer meget, så undgå helst disse.

Personligt ville jeg selv foretrække en Dell. En IBM er også god men den varme mængde der skabes under og på siden af maskinen er for varm. Ved køb af en Dele maskine får du dels en online service, en relativ stærk bærbar, mulighed for upgraderinger. du kan også overveje at købe en HP, nogle modeller har både trackpoint og touchpad.
Avatar billede webcreator Nybegynder
22. december 2002 - 11:20 #6
Problemet med fx. Dell er, at de er ALT for dyre. Jeg tager igen de bærbare, som er lavet af plactic. Du kan få en, der er dobbelt så hurtig. Synes godt nok, at Dell har alt for høje priser. Overvejer lidt en Toshiba eller Compaq.

Men er stadig meget interesseret i at høre lidt om Webtech Note 4000
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
22. december 2002 - 11:21 #7
ibm ville jeg nok også vælge de er drift sikre og så er der 3 års service på dem.
Avatar billede cougar Nybegynder
22. december 2002 - 11:21 #8
IBM thinkpad er klart bedste kvalitet i det lange løb, det er min personlig erfaring med IBM TP gennem de sidste 7 år!
Avatar billede webcreator Nybegynder
22. december 2002 - 11:22 #9
Mickey > Havde ikke lige set dit indlæg :-)

Hvad er jeres erfaringer mht. processore ? Er AMD noget skod ?
Avatar billede tubber Juniormester
22. december 2002 - 11:24 #10
Det med varmen i en IBM ser jeg i hvert fald ikke som et problem, man skal bare ikke klappe låget sammen og så putte den i en taske i længere tid mens den kører.

Men det kan jo være det har noget med kabinettet at gøre, den jeg har er i et blødt kulfiber kabinet, det er de gået væk fra igen....det er ællers kanon...
Avatar billede tubber Juniormester
22. december 2002 - 11:26 #11
I en bærbar er Pentium klart at foretrække, hvor imod i stationære skal man kigge på behov og hvad puteren skal bruges til.....
Avatar billede ctacta Nybegynder
22. december 2002 - 11:28 #12
Jeg har haft bærbar siden slutningen af 80'erne og har derfor haft meget mellem mine hænder.

Her er mine kommentarer.

IBM er absolut det bedste der findes, ingen tvivl om det.
Dell giver dig meget for pengene og stadig i en rimelig kvalitet.
Compaq har en elendig service, HP's har jeg ikke prøvet.

ASUS giver en god performance, men det er en stor plastikklods at rende rundt med. Toshiba er blevet klodset her på det sidste, bortset fra deres Portege serie, der dog også er ekstrem dyr.

Ja hvilken skal du vælge. Det kommer helt an på dit behov! Og du skriver intet om dette.

Som eksempel kan jeg fortælle dig min "historie"

For ½ år siden var jeg helt hook på at få en P4. Købte en Dell med det hele, vægt 3.2Kg. 15" TFT med 1400x1050 pixels, GforceGo4 m/64MB ram, og 512MB på bundkortet samt en 40GB hd.

Den var hurtig, ingen tvivl om det. Batterikapaciteten var ikke imponerende, men med ovenstående spec, der æder performance jo strøm. Jeg blev træt af at rende rundt med 3.2kg og en stor bærbar, hvorfor jeg solgte den.

Købte så en IBM X22 series laptop, den vejer 1,6kg. Er en PIII@800Hmz, 384Mb ram, cd-drev er der intet af, men der "sutter" jeg på den stationærer når jeg skal læse/installere programmer. Batterikapaciteten er hele 4½ time i virkeligheden!! 20GB hd, indbygget modem og 100Mb netkort. Har så også fået trådløst lan i den til når jeg ligger på sofaen og når jeg skal checke mail/surfe i lufthavnen m.m.

Der er XP Pro på den fra start af, og jeg har installeret min Office XP Pro, samt en række andre programmer som jeg bruger.
TFT'eren er 12,1" med XGA opløsning med en ATI Radeon M6.

Jeg har aldrig været mere tilfreds siden jeg valgte IBM X'serien.
For den opfylder mit behov, og XP Pro + Office XP Pro opfylder mine behov de næste år. Og så vejer den det halve af min Dell, som altid løb tør for strøm.

Min pointe er at en bærbar skal være bærbar og når den er det, så får du meget større glæde! Vælger du en slæbbar, og vild performance, så løber du altid tør for strøm, den fylder meget, du kan ikke sidde i et fly uden at være besværet m.m.

Gør derfor op med dig selv, hvad er det vigtigste og træf derefter din beslutning.

Jeg købte min X22'er hos www.laptops.dk til 10.995,-.

Glædelige jul og godt nytår
Christian
Avatar billede webcreator Nybegynder
22. december 2002 - 11:28 #13
Ok. Men vil stadig gerne vide, om jeg skal satse på Celeron eller Mobile Amd.
Avatar billede tubber Juniormester
22. december 2002 - 11:32 #14
Jeg ved ikke om Compaq's service skoder, jeg finder den god og effiktiv.

Jeg har en kusine der har en Compaq der skulle til rep for 14 dage siden, Compaq hentede den på hendes adresse kørte den til belgien og retur efter rep på kun 3 dage.....det er da service....

Skal lige siges jeg snakkede med support, og der var der heller ikke noget at klage over....

/Tubber
Avatar billede ctacta Nybegynder
22. december 2002 - 11:35 #15
Jeg kan jo kun udtale mig om den erfaring jeg selv har haft. Og der er Compaq's slet ikke på højde med IBM eller Dell. Dell skal man dog betale ekstra for, deres onsite service er dog det bedste jeg hidtil har oplevet. Der laves den på stedet og kan dette ikke lade sig gøre, så får ud udleveret en erstatningsmaskine indtil din egen er rep. typisk i løbet af 1-2 dage.

Der er jo nok mange forskellige oplevelser hos de forskellige producenter. Jeg har nu talt med mange og selv eget mange bærbare igennem 13 år. IBM er konge hvad kvalitet og service angår i min bog.

Christian
Avatar billede webcreator Nybegynder
22. december 2002 - 11:36 #16
ctacta >

Tusind tak for dit indlæg. Det var virkelig noget der kunne bruges :-)
Jeg har det på samme måde som dig. Foretrækker en mindre laptop, frem for de store klodser man kan få. Da jeg skal bruge den til studiebrug, er mine behov ikke de helt store. Men jeg ønsker en maskine, der kan holde adskillige år fremover, da jeg stadig har mindst 4.5 år tilbage af min uddannelse. Går i 2.G lige nu.

Grunden til, at jeg ikke ville have IBM var, at det så så dyrt ud. Men efter at jeg så prisen ved laptops.dk, så vil jeg klart overveje deres produkter igen.
Avatar billede ctacta Nybegynder
22. december 2002 - 11:37 #17
Celeron nej, AMD? Nej det ville jeg holde mig fra, Intel har nu bedst erfaring med deres mobile cpu'er.

Overvej om ikke en Intels ULV (Ultra Low Voltage) Mobile P3 er god nok, den trækker min XP Pro og Office XP som en drøm. Det er ofte et spørgsmål om tilstrækkelig ram, ikke CPU.
Avatar billede webcreator Nybegynder
22. december 2002 - 11:38 #18
Ej, prisen er stadig for dyr.

Se fx. http://studi.dk/laptops_dk/?s=36

Den maskine er jo næsten forældet. Jeg går fra en 433 Mhz, og vil gerne have en maskine, der er min. dobbelt så hurtig.
Avatar billede webcreator Nybegynder
22. december 2002 - 11:41 #19
.. Men jeg må sige, at jeg er lidt forelsket i den trods prisen :-)
Avatar billede webcreator Nybegynder
22. december 2002 - 11:43 #20
Avatar billede ctacta Nybegynder
22. december 2002 - 11:44 #21
Du finder også billige IBM'er hos www.laptop4u.dk
Kig under Brokersalg, der er kommet nogle X23 og X24, de er lidt dyrer, men fede.

Kabinet er ultrastærkt, skærmen er forstærket med Titanium! Og batteritiden er som sagt ultimativ!

Den er på størrelse med at A4 papir og ultratynd. Du vil elske den, jeg blev helt måløs da jeg fik den mellem hænderne, den oser nemlig langt væk af kvalitet og klasse. Har desuden en indbygget LED diode i toppen af skærmen, den fungere som læselampe. Dødsmart til forelæsninger i dunkel belysning, fly og togrejser.

Det er umuligt at sige hvad dit behov er om 4-5 år. Men hvorfor rende rundt med en klods i tasken, når du kan få en lille lækker let sag? Overvej det anyway.
Avatar billede ctacta Nybegynder
22. december 2002 - 11:49 #22
http://studi.dk/laptops_dk/?s=90

Glem X21 den er for lille, X22 har han ikke mere, de er udsolgt.
Men X23 er fin, check ovenstående link.

X24 er lidt mere guf, men koster også mere.
Avatar billede ctacta Nybegynder
22. december 2002 - 11:50 #23
Bemærk at IBM har 4 forskellige serier. R serien kender jeg ikke, har kun udtalt mig om X serien. Check evt. www.ibm.dk
Avatar billede webcreator Nybegynder
22. december 2002 - 11:53 #24
ctacta > Synes den er for dyr med henblik på ydelsen.

Hvad siger du til : http://studi.dk/laptops_dk/?s=95

Og jeg vil naturligvis have den nederste specifikation :-)
Avatar billede ctacta Nybegynder
22. december 2002 - 11:58 #25
Jo spec ser fine ud, men du får ikke den ultimative batteriperformance på den R31. Og kabinettet er heller ikke forstærket, det er kun X serien der har dette. Men jo, den ser da attraktiv ud til prisen.

Hvis du så en X serie ved siden af alle de andre modeler fra IBM, så ville du vælge den. Du er stadig lidt forhippet på spec. kan jeg se, en PIII@866Mhz eller 1Ghz performer jo altså ret godt.

X serien performer ultimativt på batterikapacitet fordi den bruger en speciel ULV P3 processor. Den bruger ca. 1/3 af en alm. Mobile P3 og 1/8 af en P4 Mobile.

Du må selv træffe valget, jeg har givet dig alle de input du kan få herfra.
Avatar billede webcreator Nybegynder
22. december 2002 - 11:59 #26
Men jeg må give dig ret i, at X24 er lækker. Dyr, men lækker..
Avatar billede ctacta Nybegynder
22. december 2002 - 12:02 #27
http://studi.dk/laptops_dk/?s=90 er ligeså lækker, dog lidt mindre, ingen bluetooth og wlan....
Avatar billede webcreator Nybegynder
22. december 2002 - 12:03 #28
ctacta > Jeg tror du har ret i, at jeg ser lidt for meget på spec.

Men jeg vil helst ikke står om 2 år, og mangle en bærbar igen. 866 er jo ikke voldsomt stort. Men på den anden side, så har jeg klaret mig med en 433 Mhz i et halvt års tid nu, og har egentlig været godt tilfreds. Så mon ikke, at der skulle være en 3 år i en IBM af den spec.? Og Ram er der i hvertfald rigeligt af :-)

Hvordan fungere deres service ? Jeg kan se, at der er 3 års garanti.. Lækkert :-)
Men det er vel ikke noget med, at garantien kun gælder 1 år - derefter er der en selvrisiko på 5000 kr. Computerforhandlere har det med, at fuske hvor de kan ..
Avatar billede ctacta Nybegynder
22. december 2002 - 12:10 #29
Hvis Windows XP Pro og Office XP Pro kan køre uden at man tripper, så holder den da også langt ind i fremtiden...

Du skal dog ikke forvente at kunne spille avancerede spil på den, det kan den ikke primært pga. de kun 8MB videoram.

Jeg har hardcore udvikler og er mere end tilfreds med min X22 på 866Mhz. Primært pga den lave vægt og vilde batterikapacitet.

IBM yder 3 års garanti direkte, det er ikke forhandleren.
Når du installere maskinen, XP Pro er preloadet, så skal du registrere dig med navn og adr. til IBM, samt angive maskinens serienr. Sker der noget, så ringer du til et 80 xx xx xx nr. (gratis) og så sørge IBM for resten. IBM's service er den bedste, tro mig, eller spørg nogle flere ejere.
Avatar billede ctacta Nybegynder
22. december 2002 - 12:12 #30
ups har = er
Det går lidt for hurtigt på tasterne, nu skal jeg ud og købe de sidste gaver.

God jul! og pøj med købet. Smid lige en note herinde når du har bestemt dig og fået maskinen. Vil godt lige høre din vilde begejstring :-)
Avatar billede webcreator Nybegynder
22. december 2002 - 12:22 #31
ctacta :

Jeg siger tusind tak for hjælpen (det gælder naturligvis også jer andre).

Jeg vælger at give points til ctacta, da det er ham der har argumenteret bedst for køb af en IBM. Jeg er ret overbevidst om, at det bliver en x23 jeg køber - kan næsten ikke vente :-)

Jeg har afsat lidt ekstra points i denne søde juletid :-)

God jul og godt nytår.
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
22. december 2002 - 13:11 #32
tidl skrevet:IBM's service er den bedste, tro mig, eller spørg nogle flere ejere.

helt enig der er ingen problemer med ibm modsat mange af de andre fx compaq,siemens,fujitsu
Avatar billede webcreator Nybegynder
22. december 2002 - 13:17 #33
Tak for din kommentar, ClausMeyer. Altid rart, når folk også vil skrive bagefter, at spm. er lukket.

- Også glædelig jul til dig :-)
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
22. december 2002 - 13:38 #34
tak ilige måde :-) du går ikke forkert af en ibm tp vi har haft mange igennem vores hænder og de kører som en drøm du er altid sikret med hensyn til driver og bios update ude på ibm.dk / ibm.com

vi har bla haft 760cd,770z og har nu en 240x
Avatar billede skrewz Nybegynder
23. december 2002 - 02:06 #35
jeg "nåede" ikke at komme med i dette spørgsmål, men:
Dell!
Som ctacta skriver, får du ganske god perfomance for pengene. Garantien er også god, der er mulighed for at få en skærm med 1600x1200 og det som jeg elsker mest af alt: Muligheden for at skifte praktisk taget alle komponenter ud. Grafikkortet, CPU'en, HD'en, RAM'ene, Mini-PCI-kortet, det interne drev... aso.
Iøvrigt kan der smækkes to batterier i ad gangen.

Alt det, jeg har snakket om her er baseret på 8x00-serierne.

SKREWZ.
Avatar billede clausmeyer Nybegynder
23. december 2002 - 10:48 #36
dell kommer aldrig på højde med ibm uanset hvad du siger.
Avatar billede tubber Juniormester
23. december 2002 - 10:54 #37
Jeg ved ikke med opløsningen, men alt det andet kan du også med en IBM...

Og jeg vil da tro de IBM'er der er idag også kan klare den opløsning....

/Tubber

Og glædelig jul til jer alle sammen :O)
Avatar billede gnubox Nybegynder
23. december 2002 - 11:11 #38
Vi bruger en del bærbare på min arbejdsplads (omkring 80) og vi har prøvet et par mærker gennem tiden, her er vores erfaringer.
Compaq, stor fejlprocent, nogenlunde service.
Dell, endnu større fejlprocent, alle vores Dell maskiner har været repareret en eller flere gange, god service.
IBM, klart den mindste fejlprocent, god service.
Avatar billede gnubox Nybegynder
23. december 2002 - 11:13 #39
Check evt dette link for en billig bærbar.
http://www.edbpriser.dk/brugtspot/brugtspot2.asp?kategori=Bærbare
Avatar billede ctacta Nybegynder
23. december 2002 - 13:17 #40
Dell? *G*

Jeg har haft flere Latitude, 8xx serien er den mest klumpede af alle fra Dell.
Det er en slæbbar maskine, en kæmpe plastiskklods, der ikke holder til hverdagens strabadser. En rigtig stor og tung klmup plastik.

IBM har også modeller med 1600x1200 på skærmen, men det er småt på en 15,1"

En bærbar med 15,1" er i min bog ikke en rigtig bærbar, men hælder mere over i katagorien, slæbbar desktop replacement.

IBM er det bedste der findes på marked, men også det dyreste mærker og Toshiba er lige efter hvad pris angår.

IBM X serien er den mest ultimative bærbare der findes, der har også vundet flere priser som årets laptop i de førende blade som bla. PC Magazine m.fl.

Dell er efter min mening er gang opblæst plastik, fine spec på papiret til den rigtige pris, men hvad kvaliteten angår... ak ak, der har de stadig meget at lære. Da jeg arbejdede på B&O (over 2700 ansatte) der fik jeg også af vide at IBM var det eneste mærke man ville have ind på den bærbare side i it-afd. Årsagen var simpel, det er kvalitet og holder! For mange private er IBM for dyrt, men der er af og til gode tilbud på nettet hvis man holder øre og øjne åbne.

Mvh
Christian
Avatar billede webcreator Nybegynder
27. december 2002 - 21:51 #41
Hej alle.

Jeg har netop fået min nye laptop sat op. Det blev en IBM X23. NØJ den er fed. Den køre bare perfekt. Der er dog et lille problem med den, men det regner jeg med at få rettet i morgen. Tastaturet er nemlig monteret skævt i maskinen, så der er nogle taster der ikke fungere. Men ellers, så er det en rigtig lækker sag. Jeg kan klart anbefale den !
Avatar billede webcreator Nybegynder
27. december 2002 - 22:14 #42
ctacta > Kan jeg ikke lokke dig til at smide din mail adr. ?
Jeg vil gerne spørge dig om noget uden for eksperten :-)
Avatar billede ctacta Nybegynder
29. december 2002 - 02:24 #43
Tillykke :-)
cta@mail.dk
Avatar billede tubber Juniormester
29. december 2002 - 02:26 #44
Godt valg :O) Bare der var en der ville bytte min TP600 til sådan en :O)
Avatar billede webcreator Nybegynder
29. december 2002 - 12:41 #45
Tubber > Hehe :-)

ctacta > Tak :-)
Avatar billede ctacta Nybegynder
09. januar 2003 - 07:39 #46
Har du fået et nyt tastatur?