22. december 2002 - 01:04Der er
14 kommentarer og 3 løsninger
Moms og skatte regler for firmaer !!
Skulle lige bruge nogle hurtige skatte og moms regler.
Hvis jeg er momsregistreret og jeg tjener feks. 50.000 kr hvordan kommer regnskabet så til at se ud.
Jeg skal vel betale 25% i moms af de 50.000 kr Vil de så sige jeg kan tage resten og proppe i lommen ? Eller skal man betale en eller anden form for skat også eller hvordan foregår det.
Jeg kender startfirma.dk men de havde ikke nogle artikler om det så ingen links der til tak :)
okay lige en kanon hurtig en inden lukke tid hvis jeg så får en til at arbejde for mig altså ikke en fast medarbejder som feks. skal have 2.000 kr de skal så bare trækkes ud når de 25% er betalt ud af de 50.000 kr ?
50.000 omsætning - 12.500 moms - 10.000 (en computer du har købt til firmabrug) = 37.500 (beløb før skat fra virksomhed)
På Told & Skat får du en "udvidet" selvangivelse. Her er der nogle rubrikker beregnet til når man er selvstændig erhvervsdrivende. Her vil du skrive at du har haft et overskud på 37.500. Den vil Told & Skat så behandle som var det noget du havde tjent ekstra i løn, og dermed beskatte dig. fx:
250.000 (løn fra din arbejdsplads fx TDC) + 37.500 (overskud fra din virksomhed) - 35.000 (Fradrag vi antager du har fx befordring, alm. fradrag, renter etc.) ------------- 252.000 (før skat) - 126.000 (skat 50%) ------------- 126.000 Dette er hvad du tjente i 200X
..........
Hvis du havde fået en freelancer til at lave fx et logo for dig til 2000,- havde du haft følgende udgifter øver:
Det skal bemærkes at hvis du sælger en ydelse/vare og modtager DKK 50.000 så udgør DKK 10.000 heraf momsen.
Du skal yderligere være opmærksom på at hvis du køber en computer til en pris på over DKK 10.100 (2002) så er det ikke længere en omkostning men en investering. Denne investering skal afskrives med 25% om året.
Der udover foreligger der nogle beskatningsordninger, som eventuel kunne være optimale for dig hvis du allerede har en indkomst på grænsen til topskat. Disse ordninger bør du vende med din revisor. Hvis du lige er startet med ny virksomhed skal du være opmærksom på at du mange gange kan få gratis revisorhjælp gennem byens lokale erhversråd. Såkaldte iværksætter tilskud.
jacobhall takker for oplysningerne :) Det var nu bare noget fiktivt jeg sad og lavede, men det jo god oplysning for dem der skal eller har startet som iværksætter :)
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.