Avatar billede aaaassss Nybegynder
20. december 2002 - 14:41 Der er 5 kommentarer

linux + xp

Hej jeg har lige downloaded mandrake linux 9.0, jeg vil gerne vide:
1. hvordan installere man linux
2. hvordan får man xp og linux til at køre på en maskine, med 1 80 gb hdd
Avatar billede sukos Juniormester
20. december 2002 - 15:01 #1
1. Bare prøv dig frem via en boot-cd? (har ikke prøvet begge dele på samme tid)
2. Jeg ville starte med at installere XP på en partion for sig, og derefter installere Linux.
Og det er vist en god ide at de drev som du evt. vil dele, er NTFS formateret?
Og så bruge lilo-boot til at bestemme hvordan du vil boote op på din comp, når de begge er installeret
Avatar billede retaxes Nybegynder
20. december 2002 - 15:58 #2
du kan boote på de CD'er du har lavet ud af iso-filerne, det gjorde jeg og det funker ligesom når du installerer Windows.
Avatar billede retaxes Nybegynder
20. december 2002 - 15:59 #3
del din hdd op i 2 eller 3 partitioner og jeg vil tro at du skal installere WinXP først og Linux bagefter på den ene af partitionerne.
Avatar billede soreno Praktikant
20. december 2002 - 16:57 #4
Du kan forøvrigt sikkert få en masse spænde information ud af disse (gratis) bøger:
http://www.sslug.dk/linuxbog/

Specielt måske:
http://www.sslug.dk/linuxbog/friheden/bog/installmandrake.html
Avatar billede mickey777 Nybegynder
16. februar 2003 - 12:33 #5
Du skal nok regne med at installere Linux" op til flere gange :-)

Nemmest vil være at oprette partitionerne på forhånd, så slipper du med drevs bøvl under installationen, når du nu kun har én harddisk. Dvs. opret en parition til XP med NTFS, som filsystem, og en anden partition med Linux og dets filsystem EXT2. Brug partition magic, det er et glimerende program til at håndtere dette.

Du skal nok have brændt Linux ned på cd´er, de er som retaxes siger bootable.

Sæt dem i og følg instruktionerne, husk at vælge administrator choice eller lignede, så får du flere valgmuligheder også selvom man er nybegynder til Linux, så giver disse flere valgmuligheder, større råderum over ens Linux installation.

Mandrake Linux 9.0 er et glimerende for nybegynder. Held og lykke !