Avatar billede hj-bune Nybegynder
20. oktober 2000 - 23:43 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

videoredigering

Er der en der kan hjælpe mig? Jeg vil gerne vide, hvordan man i Adobe Premiere 5.5 får sit færdigredigerede produkt kørt ud på et VHSbånd.
Hvilket hardware skal man være i besiddelse af? Er der f.eks. specielle krav til de tekniske specifikationer på computeren og videomaskinen?
Jeg vil blive meget glad for et kvalificeret og detaljeret svar. På forhånd tak :-)
Avatar billede roslev Nybegynder
21. oktober 2000 - 00:06 #1
Adobe Premiere 5.5 findes ikke. Det er en fake der at sat i omløb for at sprede en trojan. Jeg ville finde et anti-virus program hvis jeg var dig.

Nuværende version: 5.1
Næste version: 6.0 (beta er ude)
Avatar billede roslev Nybegynder
21. oktober 2000 - 00:19 #2
-men, bortset fra det:

Den billigste løsning er at finde et grafikkort med en god TV-udgang, f.eks et Matrox G-400 og sætte dets composit/s-video stik til videoen.
Det eneste krav der er til computeren er at den kan afspille video-filen realtime.

Hvilket kamera har du? Hi8 eller...??
Avatar billede roslev Nybegynder
21. oktober 2000 - 00:20 #3
http://www.nemdirect.dk/product.asp?sku=9750013&shop=pc

Kr. 495,-. for Adobe Premiere 5.1 OEM incl. 10 CDR medier. Det er da billigt :)
Avatar billede hj-bune Nybegynder
21. oktober 2000 - 22:51 #4
Tak for tippene, roslev. Jeg har et virusprogram installeret (Mcafee 5.1), og det har ikke fundet nogen trojan. Forhåbentlig er min Premiere version blot en 5.1, som vil prale lidt.
Hvad betyder det at computeren kan afspille video-filen i realtime?
Jeg har et JVC J70 kamera.
Avatar billede roslev Nybegynder
22. oktober 2000 - 21:08 #5
Det betyder blot at computeren skal kunne afspille filen uden at hakke..!

Krav til video: At denne har samme stiktype som grafikkortet.
Altså:
Har grafikkortet composit udg. skal videoen have en composit indg. eller scart-stik.
Har grafikkortet s-video udg. skal videoen have en s-video indg.

Hvilken opløsning redigerer du i??
Hvilken type kamera er det?? VHS/Video8/Hi8/DV????
Avatar billede hj-bune Nybegynder
26. oktober 2000 - 11:44 #6
hej Roslev! Grunden til at jeg først vender tilbage til dig nu, er at jeg har været væk nogle dage.
Mit kamera er DV, men så vidt jeg forstår er det kun digitalt ind men ikke ud. Jeg har ikke spekuleret over hvilken opløsning jeg redigerer i. Hvilken opløsning vil du anbefale?
Avatar billede souledge Nybegynder
26. oktober 2000 - 15:42 #7
Bryder lige ind...
384x288 er en udmærket opløsning til video-klip som skal afspilles fra computeren.
Når men, hvis dit kamera bruger DV-teknologi så burde dit videograbber-kort også have både DV-in og DV-out...ik\'?
Eller har du indspillet dine digitale optagelser via. en analog port(composite eller S-VHS)
Avatar billede hj-bune Nybegynder
26. oktober 2000 - 23:24 #8
hej souledge! Tak for din kommentar.
Jeg har indspillet mine digitale optagelser via en analog port (composite). Har det nogen betydning for den videre proces? Ved du, hvordan man får Premiere til at eksportere det færdigredigerede resultat til VHS (videmaskinen).
Min videomaskine har kun en scartstik indgang og er ikke S-VHS.
Jeg ser frem til at høre nærmere.
Avatar billede souledge Nybegynder
26. oktober 2000 - 23:53 #9
Grunden til at DV står for Digital Video er netop at den er digital...dvs : nul tab, nul billedstøj, nul noget som helst uanset hvor mange gange du kopiere filmen.
Nåh...men hvis du vil eksportere til VHS skal jeg lige spørge dig om hvilke grafikkort og hvilket videograbber kort du har.
Og så skal jeg også oplyse dig om at selvom dit videokort/grafikkort ikke har en scart udgang, så kan du sagtens få et stik som kan lave composite-signal om til scart! Altså fra det lille runde gule stik til det brede stik! Men sådan et stik koster ca. 100 kr, desuden skal du også have 3 kabler, et gult til video - et rødt til venstre lydkanal og et hvidt til højre så du får stereo lyd!
Men jeg skal lige vide lidt mere om din PC, så skal jeg prøve at komme med svaret!

MVH
SoulEdge
Avatar billede hj-bune Nybegynder
28. oktober 2000 - 01:33 #10
hej igen, souledge!
Mit grabberkort er et MIRO DC10 og mit skærmkort er et Matrox MGA-G200 AGP med 8Mb.
Tak for oplysningerne om stik og kabler-så ved jeg det.
hilsener hj-bune
Avatar billede souledge Nybegynder
28. oktober 2000 - 01:40 #11
Okay.
Miro DC10? Jamen, så der det jo skønt nok at jeg har et magen til...nåh, men der burde altså være en indstilling i Miro Studio redigeringsprogrammet som gør at du kan spille din video ud på videobånd via. enten S-VHS porten ller composite-porten(den med det gule stik).
Jeg kender ikke premiere-programmet, men hvis ikke der er en \"spil-ud-på-bånd\" funktion i premiere, så må du ku lave en AVI-fil i format\'et \"Studio M-JPEG\" eller sådan noget, og når så en er lavet, så klikker du med højre på AVI-filen, og vælger \"egenskaber\" her siger du så \"eksempel\", hvis din computer gør som min vil der kun være en grå firkant i eksempel-boksen mens den afspille filen, tilgengæld vil der komme video ud gennem en af DC10\'ern udgangs-porte!

Husk at hvis du er tilfreds med mine svar så ser jeg helst at jeg får point!!!
Avatar billede roslev Nybegynder
28. oktober 2000 - 01:54 #12
souledge sagde:
\"Husk at hvis du er tilfreds med mine svar så ser jeg helst at jeg får point!!!\"

roslev siger:
Ja, for det kan man åbenbart ikke være sikker på...! :)

Hvis du har et DV kamera, hvorfor hulen har du så købt et DC10? Hvorfor ikke et studioDV, der er endda billigere....
Avatar billede hj-bune Nybegynder
29. oktober 2000 - 12:04 #13
hej souledge!
Jeg tror jeg har fået nok tips til at gå videre med sagen. Tak for det :)

Hej roslev!
Måske har jeg misforstået systemet, jeg er ny på eksperten. Jeg troede at hvis jeg accepterede svarene, var det slut med dialogen. Men sådan er det måske ikke?

Undskyld de manglende point. Det skal ikke ske igen :)
Avatar billede souledge Nybegynder
29. oktober 2000 - 14:45 #14
HJ-Bune sagde :
\"Jeg troede at hvis jeg accepterede svarene, var det slut med dialogen. Men sådan er det måske ikke?\"

SoulEdge Svare :
Nej, men nå du har accepteret svarene og delt \"pointene\" ud, så kan man kun kommentere og ikke svare på spørgsmålene.
Men en kommentar kan jo være ligeså gode som svar, men det at man ikke kan få point i spørgsmålet fordi de er delt ud, det holder jo nogen væk - fordi hele spillet i eksperten.dk ligesom er at få point fordi men ved noget om noget - fordi men er \"EKSPERT\"!!! :) :) :)