Avatar billede samiki Nybegynder
19. december 2002 - 19:23 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Plugins til GIMP

Jeg sidder og leger med billedbehandlingsprogrammet GIMP og vil gerne kunne anvende en funktion svarende til "bevel and emboss" fra Photoshop. Jeg har indtryk af, at denne funktion i GIMP er den der kaldes Bump Map, men da den ikke er indlæst sammen med programmet, så antager jeg, at den findes som plugin. Er der nogen der ved hvor jeg finder dette plugin, og hvordan får jeg installeret det?
Avatar billede bustermaniac Nybegynder
19. december 2002 - 19:26 #1
hmmm nej faktisk ikke, men måske står det i Grokking the GIMP på http://gimp-savvy.com/BOOK/

Buster
Avatar billede samiki Nybegynder
19. december 2002 - 19:32 #2
Der har jeg selv kigget, og det er derfra jeg ved, at det plugin hedder Bump map. Jeg har været inde på http://registry.gimp.org/index.jsp og hente det plugin, men jeg kan ikke finde ud af at få det installeret.
Avatar billede claus_jac Nybegynder
22. december 2002 - 17:12 #3
Så vidt jeg husker er der ikke noget der hedder bevel and emboss som plugin, men bevel er ret let at lave, idet det "blot" er en række sort/hvide skygger sat de rigtige steder, så det giver en illusion af at træde ud i rummet. Emboss skulle vist gerne være der.

(bevel and emboss er et samlet udtryk for mange ting i photoshop!)
Nu ved jeg ikke hvilken gimp du bruger (win/linux) men script-fu'en der laver dropshadows har det ikke så forfærdeligt godt i windows, så det er faktisk lettere at lave dem selv med en selection, flyt din selection lidt væk fra dit "rigtige" område, feather din selction en smule og fyld med farve!
Alternativet er: lav en selection, fyld med farve slør og flyt den hen hvor du skal bruge den!

Håber det hjælper! Det er altid rart at se, at der er nogen der bruger et godt program.

Claus