Avatar billede tigereye Nybegynder
18. december 2002 - 20:27 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

DVD film kører for langsomt / hakker

Hejsa, jeg har et problem med at afspille DVD film på min computer. Problemet består i, at filmen ligesom kører for langsomt, og lyden derfor lyder en smule 'hakkende' (svært at beskrive) og derudover flyder de enkelte frames sammen, så det bliver meget sløret hvis der er for meget bevægelse i billedet.

Jeg kører med:
Windows XP pro
AMD 1,4 ghz thunderbird
512 mb sdram
geforce4 ti4200 128 mb ram
og et dvd-drev af ældre dato.

Kan det være fordi mit dvd-drev er blevet for gammelt/langsomt til de nye styresystemer og programmer? Og hvad kan jeg gøre fora t afhjælpe problemet?
Avatar billede eonix Nybegynder
18. december 2002 - 21:05 #1
hmmmm - lyder umidelbart somom der er noget der sluger alt kraft fra din maskine - sikre dig at du ikke har et eller andet program til at køre i baggrunden der tager det hele..... F.eks. Remote Admin... det tager nemlig 100Mbit konstant.
Se eventuelt på grafen over din CPU og sikre dig at den er på 0-2 når din maskine ikke arbejder.
Det kunne også være dit codec, eller din afspiller. Jeg kan der varmt anbefale at du indstallerer WINDVD fremfor POWERDVD da windvd har langt bedre deinterlacer. Men generelt anbefaler jeg disse.

Download WINDVD her: http://www.geocities.com/Wellesley/Commons/5395/download.html

Download PowerDVD her: http://www.gocyberlink.com/english/download/dl_file.jsp?dl_id=1
Avatar billede lynx-dlk Nybegynder
18. december 2002 - 23:48 #2
Du mangler ikke at installere en driver til dit bundkorts chip, eller dine IDE porte... for så gør den nemlig det du siger, det problem havde jeg nemlig også.... prøv lige at undersøg dette :
Avatar billede Slettet bruger
19. december 2002 - 09:21 #3
Er UDMA slået til på din IDE controller ???
Avatar billede mg_network Nybegynder
19. december 2002 - 09:34 #4
Det har ikke noget med din com at gøre. Det afhænger af hvordan filmen er konviteret eller encoded....
Avatar billede jensendk Nybegynder
19. december 2002 - 09:36 #5
Prøv lige med clienten fra http://www.virtual.org Den er meget lidt resourcekrævende
Avatar billede Slettet bruger
19. december 2002 - 09:52 #6
mg network --> Hvis du læser spørgsmålet, så er det DVD skiver han har problemer med at afspille. Filmen er hverken konverteret eller encodet til noget andet format. DVD er MPEG2 som standard.

tigereye --> Hvor hurtigt er dit drev ??? Hvis du vil være sikker på at få en flydene afspillning af dine DVD skiver, ville jeg anbefale mindst 8-10x speed.
Med de priser på DVD drev i dag, er det jo ikke den store investering, med f.eks. et 16x speed
Avatar billede tigereye Nybegynder
19. december 2002 - 15:24 #7
phatlasse: Jeg kan ikke lige se noget om UDMA noget sted, men kun finde noget, der hedder DMA og det kan tilsyneladende ikke slås til på dvd-drevet...
Mht. dreverts hastighed så er jeg ikke helt sikker, men jeg mener vist nok, at det kun er 6x speed. Men det har kunne køre dvd'er dengang det var nyt og man kørte med win98. Men måske kræver XP mere af hardwaren i dag?
Avatar billede tigereye Nybegynder
19. december 2002 - 15:41 #8
Nu har jeg prøvet med både PowerDVD og winDVD, og der sker det samme. Jeg har også installeret driverne til mit bundkort igen, med den CD, der fulgte med, og det har heller ikke hjulpet. Og så kan jeg heller ikke finde nogen player på virtual.org...
Avatar billede Slettet bruger
19. december 2002 - 15:44 #9
Ja, jeg tænkte mig ikke lige om, gamle drev understøtter sjældent UDMA.
At dit drev har kunne afspille DVD skiver i Win98 kan sagtens passe. Men fact er ihvertfald at WinXP er noget mere recoursekrævende end Win98. Om det også gælder mht. DVD drev skal jeg ikke kunne sige med sikkerhed.
Men jeg er næsten sikker på at et nyt drev, vil løse dit problem
Avatar billede tigereye Nybegynder
09. januar 2003 - 19:03 #10
Nu er der så sket noget i sagen.. jeg har købt et nyt dvd-drev og det afhjalp problemet fuldstændigt. Tak for hjælpen.