Avatar billede cpm Nybegynder
20. oktober 2000 - 13:58 Der er 7 kommentarer og
4 løsninger

Køb af brænder

Jeg står overfor at skulle anskaffe en brænder. Jeg mener at have hørt, at man skal holde sig fra brændere der kun kan brænde op til 650 mb. Er dette korrekt ??

Hvilke problemer kan man løbe ind i hvis ens brænder kan brænde op til 650 mb

på forhånd tak
Avatar billede wabbit Nybegynder
20. oktober 2000 - 14:03 #1
Der skulle ikke være forskel på hvor godt de brænder, kun på hvor meget de brænder, hvis du har brug for at brænde 700Mb er det ikke tilstrækkeligt med en brænder der kun kan brænde 650 Mb, og hvis du skal sælge din brænder igen, er det lettere at komme af med en der brænder op til 700 Mb. Håber det var svar nok
Avatar billede rasmus_h Nybegynder
20. oktober 2000 - 14:05 #2
Det sidste forstod jeg ikke!

Jeg har ikke hørt om brændere som kun kan brænde op til 650MB.

Der er nogle ting du skal være opmærksom på når du køber brænder:

1) Den skal ha\' masser cache, da der ellers kan komme huller i data strømmen, hvilket ødelægger skiven
2) Hvis du ikke har en ledig controller port, skal du købe et SCSI drev og evt. en SCSI controller.
3) Du skal også selv ha\' mindst 64MB ram, da der ellers også kan kommer huller i datastrømmen.

Håber det var hjælp nok!
Avatar billede x4all_dk Nybegynder
20. oktober 2000 - 14:20 #3
Ja det er rigtigt at et par braendere ikke supporter 700MB.

En klog mand ville koebe en Plextor enten IDE eller SCSI. Koster ca.1500-2500.

og, ja. SCSI er rart, men .. til almindeligt brug er IDE finT! og ja, du skal have en ud af de 4 IDE \"porte\" frie. ellers maa du ofre en HD.
SCSI kort koster ca. 1000,- for et ok kort. og saa kommer braenderen oven i.

Hvis du koeber dette maerke skal du ikke taenke paa noget! Den kan det hele. og der er masser af support til dem. tjeck www.plextor.com find dem paa www.edbpriser.dk

64 MB RAM... tja.. bare du ikke bruger maskinen mens den braender kommer du nok ikke i probelmer.- de nye braendere har funktionalitet saa det ikke sker f.eks. Plextors :-)
Avatar billede milo Nybegynder
20. oktober 2000 - 14:22 #4
øhhh... alle brændere kan da brænde det antal mb der er plads til på cd\'en..der er ikke brændere der kun kan brænde 650 mb selvom det er en 700 mb cd... ???
Avatar billede jimsim Nybegynder
20. oktober 2000 - 14:26 #5
Rasmus-> der er noget der hedder BurnProf.
Med min plex1210 er der kun 2mb cache, og den brænder altså kanon godt. Der har ikke været en eneste fejl.
Men cpm, er det fordi du vil købe en brugt brænder. For hvis du vil købe en ny, så skulle de altså godt kunne klare en 700 skive.
Avatar billede rasmus_h Nybegynder
20. oktober 2000 - 14:29 #6
Man kan også købe et kombineret dvd- brænder- cd-rom drev, fra Sony. Det virker fint. Mener det kører på IDE. Det er rigtigt at man skal ha\' en af de 4 \"porte\" på controlleren fri, men det bedste er at sætte den på sit helt eget kabel, da der så ikke er andre transmissioner på kablet
Avatar billede x4all_dk Nybegynder
20. oktober 2000 - 14:32 #7
>Milo>> No, nogle kan ikke.
Avatar billede stig3 Mester
20. oktober 2000 - 14:43 #8
Hold dig til de kendte mærker ved køb af brænder. Eksempelvis HP.

Jeg købte for et par år siden en Delta. Der var ikke andet end problemer med den.

Det værste var at den medfølgende software ikke kendte brænderen !!!!!!

Nu bruger jeg så Easy CD creator 4, som heldigvis kender den, men den er stadig meget svingende.

(Skulle bare lige af med min harme)
Avatar billede cpm Nybegynder
20. oktober 2000 - 15:07 #9
Tak for de mange hurtige svar - jeg tror det bliver en Plextor IDE brænder

god weekend
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
20. oktober 2000 - 19:08 #10
>> stig, Delta = Philips... (OEM philips)
Avatar billede stig3 Mester
24. oktober 2000 - 12:06 #11
tigerdyr.....

Så må det være en klon-agtig ting for philips er ikke nævnt i dokumentationen (der godt nok er sparsom).

Men jeg kan da godt forstå at philips ikke vil lægge navn til, for den virker af skod :-)