Avatar billede kalou Nybegynder
18. december 2002 - 00:22 Der er 10 kommentarer og
3 løsninger

Hvilket Motherboard skal jeg købe?

Det skal minimun køre 533FSB og være sokkel 478

Det skal understøtte AGP 8x, Pc-2700 DDR-ram, USB 2.0 og Ide-raid.

Har i nogle forslag til et rigtig godt Motherboard
Avatar billede asmodeus Nybegynder
18. december 2002 - 00:43 #1
Asus ATX P4S8X SIS 648/963 Chipset / LAN

http://www.midtdata.dk/asp/bestil/ProduktInfo.asp?model=P4S8X/LAN

mvh/
Asmodeus
Avatar billede mufoxe Nybegynder
18. december 2002 - 09:27 #2
Hol da op, det var et godt svar :) Problemet er bare at der allerede nu er komemt nyere og bedre modeller til. SIS648 har nogle problemer i forskellig retning. Bl.a. har det et kompatibilitetsproblem med AGP 8X grafikkort.

Næh du, kig hellere på et bundkort med et Intel chipsæt. Det hotte lige nu er i845PE og I7205 (Granite Bay), hvor den sidste er den nyeste og understøtter dual channel DDR RAM, hvilket giver lidt ekstra performance på hukommelsesintensive applikationer som f.eks. Quake3 (:). Desuden understøtter begge bundkort Intels Hyperthreading teknologi, som er en logisk inddeling af en processor i to dele, som hver kan håndtere en tråd af gangen. Det lyder måske ikke af så meget, men en P4 m. HT yder i omegnen af 25% mere end en tilsvarende P4 uden og det er gennemsnitligt.

Jeg har et link til en anmeldelse af et Granite Bay bundkort, som du kan se på http://www.hardocp.com/article.html?art=Mzk4

Det bliver tilgængeligt først i januar.
Avatar billede egidiussen Nybegynder
18. december 2002 - 09:41 #3
Hejsa
Øhhh jeg tror ike at der er RAID på det bundkort ovenfor, men hvis du kan undvære RAID, så ville jeg helt klart købe et Soltek SL85-ERV2.

Følgende kort er gode og opfylder dine krav til punkt og prikke:
SY-P4X400 Dragon Ultra Platinum ATX

Det er ike ret mange bundkort som bruger AGP 8X, derfor er der ikke så mange forslag. Jeg ville som sagt købe Soltek hvis du kan undvære RAID, men ellers er SoYO altså også et lækkert kort (og dyrt).

Skipper
Avatar billede egidiussen Nybegynder
18. december 2002 - 09:42 #4
Til Mufoxe: Granite bay er da ikke undkommet endnu, er det ?
Avatar billede sukos Juniormester
18. december 2002 - 09:44 #5
asus! forever! :O)
Avatar billede mufoxe Nybegynder
18. december 2002 - 09:51 #6
Som nævnt kommer de til DK først i januar. Derfor god grund til at vente :) Soltek holder jeg mig normalt helt fra. Der er for mange potentielle problemer i det, hellere ofre et par hundrede mere og så sove roligt om natten :) Og VIA, lad os bare sige jeg har oplevet bizzare ting med deres chipsæt, dog på AMD platformen. Jeg kender ikke noget til deres intel chipsæt, udover at de normalt yder mindre end tilsvarende Intel chipsæt.
Avatar billede egidiussen Nybegynder
18. december 2002 - 10:01 #7
Ja, det er en god ide at vente til januar med at købe et nyt bundkort. Så kan det være at bundkortet også skal have seriel ATA og Dual DDR, da det måske også kommer der. Nej spøg til side, jeg holder fast ved mit svar med Soltek og Soyo, da jeg stadig mener at de er kanon gode - Soya er kendt for deres overclocking og Soltek for alle de fede features.

Jeg kunne da godt tænke mig at høre om nogle af de "potentielle problemer" med Solteks bundkort og evt. se test hvor VIAs chipset får stryg af Intels. Dette er naturlig forudsat at det kan underbygges af faktuelle oplysninger - dvs. ikke noget man tror, noget man har hørt, eller noget man har drømt.

Skipper
Avatar billede egidiussen Nybegynder
18. december 2002 - 10:01 #8
her er forresten link til test af Soltek: http://www.tweak.dk/test109.php
Avatar billede slowboat Nybegynder
18. december 2002 - 10:04 #9
Hvad med MSI (Microstar International) ?
F.eks.: MSI GNB-Max-FISR (MS-6565) som har det hele plus gigabit LAN.
Og dog, måske kan det endnu ikke købes her i landet.
Avatar billede slowboat Nybegynder
18. december 2002 - 10:05 #10
Avatar billede mufoxe Nybegynder
18. december 2002 - 10:12 #11
Rolig nu, Engidussen. Der er ingen grund til at blive ubehagelig :)

Her er et link til nogle fine grafer: http://www.hexus.co.uk/print.php?review=463&page=1

Soltek "facts" er helt på egen regning. Det kommer sig fra posts i forskellige nyhedsgrupper, hvor folk har brokket sig til højre og venstre over netop det mærke. Førstående er min helt subjektive opfattelse af, hvordan kvaliteten af Soltek forholder sig. Den er baseret på, hvad jeg har samlet op gennem de seneste måneder.
Avatar billede egidiussen Nybegynder
18. december 2002 - 17:28 #12
Sorry - var skam ikke min mening at være ubehagelig :-).
Synes bare ikke at det er fedt at vente med at købe til januar - der kommer jo så meget i det nye år alligevel. Desuden er jeg blevet lidt Soltek-fan efter de sidste to jeg har købt (SL-85ERV2) - er nok bare lidt nærtagende på det område *GG*
Skipper
Avatar billede kalou Nybegynder
21. december 2002 - 15:15 #13
Jeg siger mange tak for nogle kanon gode svar. Da jeg stod og manglede et bundkort nu og her, har jeg købt ASUS P4S8X. Jeg vil ikke udelukke at købe ASUS med Intel chipsæt I7205, når det bliver tilgængeligt i januar. Det lyder som et fedt kort.