Avatar billede boris Mester
20. oktober 2000 - 06:37 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

NT og internet

Jeg har to netkort i NT Server 4.0 . Det ene er til LAN.
Det virker fint.
Det andet skal have min internet IP og forbindes direkte til internet via proxy .

Kan nogen hjælpe med, hvordan netkort2 skal sættes op og gøres tilgængeligt for proxyen, men usynligt for LAN?

(Jeg har prøvet at spørge mere generelt tidligere, men dette er en mere præcis problembeskrivelse, jeg håber, der er en, der kan hjælpe!)
Avatar billede slejpner Nybegynder
20. oktober 2000 - 09:01 #1
Det er egentlig ikke så svært.
Netkort2 skal have en subnetmaske, der er FORSKELLIG fra den du anvender på LAN, der ved bliver det \"usynlig\" fra LAN.
Herefter inkluderes IP adresse for Netkort2 i Proxyen`s accesslist, dvs. du tilader at netkort2 kan anvende proxy for adgang til Internet.
Nu ved jeg ikke hvilken Proxy du vil anvende, men Microsoft`s proxy skal konfigureres til at tillade \"Reverse proxy\", hvis du også ønsker at give adgang til din NT server ude fra Nettet (ISS).
Yderligere din Internet IP adresse SKAL tildeles til det Netkort der forbinder PROXY`en til internet, og IKKE Netkort2 på NT serveren!
Avatar billede boris Mester
20. oktober 2000 - 14:22 #2
Foreløbig tak.
Jeg giver de to netkort forskellig subnetmaske.
Jeg har også sat netkort 2 til IP forwarding, men nu er det sådan, at det faktisk er netkort 2 som skal forbindes med internettet (1Meg modem) og desuden forbindes med MS Proxy server.
Når jeg installerer MS Proxy Server, vil den gerne bede om at få lov at kalde internet via RAS, men den skal jo bare snakke med netkort 2. Kan den det?

vh Bjarne
Avatar billede gudinden Nybegynder
20. oktober 2000 - 14:54 #3
Man SKAL slå ip forwarding fra hvis man ikke vil have at internet får adgang til dit netværk! Når man installere RAS, bliver ip-forwarding slået til så husk at slå det fra. Husk at din extern kort ip-adresse skal ikke i LAT men den intern kort skal, for at dit netværk kan finde gateway.Dit extern kort har din ISP\'s ip-adresse.
Avatar billede gudinden Nybegynder
20. oktober 2000 - 14:56 #4
Jeg glemt at trykke at det var svar og ikke kom.
Avatar billede slejpner Nybegynder
20. oktober 2000 - 18:05 #5
Ja.
Avatar billede boris Mester
20. oktober 2000 - 20:44 #6
Hej og mange tak til både slejpner og gudinden.
Jeg er ked af at sige det, men jeg synes stadig ikke jeg er kommet så meget nærmere.
For MS Proxy server skal forbindes til internet via netkort 2, og den vil altså kun kalde op via ras til en telefon.
vh Bjarne
Avatar billede swamp Nybegynder
04. november 2000 - 02:13 #7
hvad så med ikke at bruge MS proxy (efter min mening forøvrigt et rigtigt skod produkt)

Sygate er et glimrende alternativ, det har meget få funktioner, men det kan det skal!
Nemmelig route trafik fra et SUB net til et andet (fra LAN til Internet), du kan hente en trial her:
http://www.sygate.com/free/sgsignup.php
Avatar billede boris Mester
02. december 2000 - 12:13 #8
Undskyld sent svar.
Tak for forsøgene, men der er indtil nu ikke noget, jeg har kunnet bruge. Jeg spurgte om hjælp til NT Server og Proxy og det er ikke lykkedes. Jeg har selv fået Winproxy til at virke, men den konflikter til gengæld med webserveren.
Eneste løsning der virker er åbenbart Windows 2000 server.
vh Boris
Avatar billede boris Mester
02. december 2000 - 12:15 #9
Nu vidste jeg ikke, at man kunne svare sig selv, det kan man åbenbart, men jeg skal ikke give mig selv point.
Avatar billede boris Mester
08. november 2002 - 22:40 #10
Spørgsmålet afsluttes. Svaret blev Windows 2000 og delt internet