Avatar billede zenzz Nybegynder
16. december 2002 - 22:13 Der er 44 kommentarer og
1 løsning

Mat opgave

Ottekanten ABCDEFGH er regulær, alle sider har længden 1 og alle vinkler er lige store. På hver af siderne er monteret et ligebenet trapez, hvis ben ligeledes har længden 1. Hvor stor er nu den yderste ottekants samlede omkreds? Resultatet ønskes angivet som et eksakt tal.

Der hører et billede til opgaven, som kan ses her:
http://www.pontis.dk/Skole/mo30.gif

Hvis I ikke kan løse den, så er hints også velkomne:D
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2002 - 22:15 #1
så du vil have at VI skal lave dine lektier?
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2002 - 22:18 #2
www.eksperten.dk/info.phtml

Citat
[Kort fortalt er Eksperten.dk et online forum, hvor medlemmerne svarer på hinandens spørgsmål indenfor IT]

IT betyder at det ikke er en lektieklub!
Avatar billede caroc Praktikant
16. december 2002 - 22:21 #3
prøv at holde din mus over fri debat på forsiden westhi.. Læs så!!
der er da blevet oprettet spg af denne art mange gange - og jeg ser personligt intet problem i dem!!
Avatar billede zenzz Nybegynder
16. december 2002 - 22:21 #4
Det er ikke lektier. Det er en opgave som jeg finder interessant. Du kan læse om den på mat.dk hvis du gider. Det er frivilligt om du vil hjælpe mig, og det lyder det jo ikke til... Så lad vær... Jeg mangler lige en længde før jeg kan løse den sidste længde, og måske kan nogen hjælpe? Derfor stiller jeg dette spørgsmål. Hmm... Smarte bemærkninger er egentligt overflødige.. Ikke Westhi?
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2002 - 22:23 #5
Det er stadig et it forum og jeg kender mange der er pissetrætte af alle disse lektie spørgsmål....

og fedt at lægge opgaven i en mappe der hedder skole...?
Avatar billede zenzz Nybegynder
16. december 2002 - 22:23 #6
Dette er FRI DEBAT.... F-R-I D-E-B-A-T........ Hmmm.. skriver du dine egne citater?

Læs på mat.dk og fat det ikke er lektier! Læs den sidste linie fra mit indlæg klokken 22:21:18!!!
Avatar billede sukos Juniormester
16. december 2002 - 22:24 #7
mangler en længde?
Hvad så med at vise hvad du har lavet indtil nu?
Avatar billede zenzz Nybegynder
16. december 2002 - 22:24 #8
Du behøver ikke at læse dette indlæg.. Det er dig selv der er gået herind.. Og da du ikke er admin på siden, så har du ikke noget ret til at administrere.. Ergo.. Du kan ikke gøre en skid :D
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. december 2002 - 22:24 #9
Hvilke af vinklene kan du regne ud?
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2002 - 22:25 #10
jeg skrev ikke citatet selv kig fx på linket jeg smed... Der står IT forum....

Siger IT dig noget?
Avatar billede carstone Praktikant
16. december 2002 - 22:26 #11
de sku rigtigt hvad westhi siger... Det er da piise irreterende at hele tiden dumper der spørgsmål om lektier op. grunden til at man får lektier for er at man skal LAVE  DEM SELV så du kan LÆRE noget! du lære intet ved at får andre til at lave dem.
Avatar billede zenzz Nybegynder
16. december 2002 - 22:27 #12
Jeg kan ikke indsætte formel editoren ud på nettet.. Så skal det hele konverteres til word formel editor.. Men det vil jeg gå i gang med hvis der er nogen der gider besvare opgaven, ellers er det for tidskrævende... Jeg kunne jo nå at tænke meget over opgaven, istedet for at spilde tid på at gøre opgaven tilgængelig uden folks interesse. Og til dig Westhi.... Er det ikke lidt skidt at spille så hård, når man kun er 15 år... Og ja.. jeg kan rime.. Men det lærer man nok i folkeskolen.. (jeg hader den her tone.. Men det pisser mig lidt af at du ikke bare kan blande dig uden om.. )
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. december 2002 - 22:28 #13
Du kan bare fortælle hvilke vinkler du har styr på.
Avatar billede caroc Praktikant
16. december 2002 - 22:28 #14
denne diskussion har været oppe tusinde gange, men konklusionen har været at Eksperten.dk er et IT-forum , men der er også plads til anderledes indlæg..
Præcis derfor er Fri Debat oprettet!!
Avatar billede zenzz Nybegynder
16. december 2002 - 22:29 #15
Carstone.. Læs indlægene igennem.. Dette er ikke en lektie..
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2002 - 22:29 #16
Det er ligegyldigt om jeg er 15 år eller om jeg er 23 år... der er jo ikke aldersbegrænsning herinde
Avatar billede caroc Praktikant
16. december 2002 - 22:30 #17
det burde der måske være!!
Avatar billede zenzz Nybegynder
16. december 2002 - 22:33 #18
Jeg har delt den inderste ottekant op i otte oste. Hver vinkel må derfor være 360/8 = 45. Denne vinkel kan bruges til noget hvis man kan bruge kongruenssætningerne. Så kan vi regne længderne ud... Men jeg har kun d+1/b = c/e.. Jeg ved ikke om du er med?
Avatar billede carstone Praktikant
16. december 2002 - 22:34 #19
hvad med at i alle tar en slapper! westhi spiller ikke hård??? fortæller bare reglerne
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. december 2002 - 22:36 #20
Kan du så regne den "store" vinkel i "A" ud (ind mod centrum) ?
Avatar billede zenzz Nybegynder
16. december 2002 - 22:37 #21
Jeg har placeret mit indlæg i fri debat... !!!! Jeg vælger derfor selv emnet.. Prøv at slå FRI og i ordbogen.. Det er ligegyldigt om man er 15 eller 35, bare man er moden... Og dine såkaldte konklusioner er for latterlige.. Derfor svarer dine handlinger til en babys.. Og derfor må jeg vel drage din alder ind i billedet..
Avatar billede zenzz Nybegynder
16. december 2002 - 22:40 #22
Nej.. men den lille trekant har de samme vinkler som den store.. Derfor er den kongruent.. Og derfor fladt det mig ind at bruge: a/d=b/e=c/f da Forholdet i ensvinklede trekanter mellem ensliggende sider er konstante.
Avatar billede zenzz Nybegynder
16. december 2002 - 22:42 #23
Muligvis skal opgaven løses på en helt anden måde..
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. december 2002 - 22:43 #24
Men så skal vi have længden fra centrum til "A" - ikke?
Avatar billede carstone Praktikant
16. december 2002 - 22:44 #25
i er komplet vanvittige at høre på!
Avatar billede zenzz Nybegynder
16. december 2002 - 22:45 #26
Læs http://www.eksperten.dk/regler.phtml .... Nu er vi ved at bryde regel 2:Indlæg på Eksperten skal holdes i en sober tone. Det har du ret i Carstone... Men hvor er den regel som siger at jeg ikke må poste om mat i fri debat???
Avatar billede zenzz Nybegynder
16. december 2002 - 22:48 #27
Jo.. Og den kan man muligvis måle ved hjælp af at danne en anden trekant? Men jeg er ikke helt klar over hvilken endnu.. Jeg sidder og prøver mig frem.. Men det er ikke sikkert jeg har lært at løse sådanne opgaver endnu.. Da jeg kun går i 1.g... Hvilket besvarer kritikken om lektie hjælp... Jeg laver opgaven af egen fri vilje, selvom det måske lyder mærkeligt for Westhi og Carstone.. Jeg undlader at drage paraleller til folkeskolen, for at holde den sobre tone...
Avatar billede nicklasb Nybegynder
16. december 2002 - 22:48 #28
det er egentligt meget simpelt.. :)

Det eneste du egentligt lige skal kigge på er firkanterne ude for ottekanten..

De har en form som et trepez.

Du ved at der i en ottekant er 1080 grader til deling.. Og da siderne i dette tilfælde er lige store, er vinklerne det også.. Så én vinkel i ottekanten er 1080/8.. Og det giver så 135 grader.

I krydset mellem to trepezer og et hjørne i ottekanten kan du tegne en cirkel. Den har jo så som en almindelig cirkel har, 360 garder hele vejen rundt..

og da de to vinkler i de to trepezer er lige store og den sidste del er 135 grader kan du finde en vinkel i trepezen ved at sige

(360-135)/2

Det giver så 112,5 grader til de vinkler der vender ind mod ottekanten..

Du kan så lave et rektangel som jo kendetegnes ved at have 90 grader på alle vinkerne og så sætte de to trekanter på..

Du kan så regne trekantens spidse vinkel ved at sige (112,5-90) grader.
Det giver så 22,5 grader

Du har så en trekant ABC hvor du har

A= 22,5 grader
b= 1
B= 90 grader

Du kan så via sinus-relationen sige:

a = (b/SinB)·SinA
Og det bliver så:

a = (1/Sin(90)) · Sin(22,5)
som så giver 0,3826834324

Du ved nu at én af siderne ude i kanten er 1+(2·0,3826834324)
og de giver så

Dette skal du jo så gange med 8 for at få alle siderne med (omkredsen af den ydre ottekant) og dette giver så:

håber du kan bruge det..

PS.. Det er IKKE tjekket efter.. Det er jo midt om natten.. Og jeg har garanteret lavet en MASSE regnefejl.. Men hvis du venter til i morgen vil jeg MEGET gerne kigge på det igen.. :)
Men ideen er der da til selv lige at regne den efter..

Jeg smutter nu..

/Nicklas B.
Avatar billede nicklasb Nybegynder
16. december 2002 - 22:50 #29
håber det giver mening.. og undskyld alle stavefejlene.. Jeg er godt nok træt nu :).. Ses i morgen..
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. december 2002 - 22:50 #30
Nicklas er inde på min idé. Men vi kan godt fortsætte af din egen
vej. I en af de små oste har vi 3 vinkler og én side (på 1).
Det er tilstrækkeligt. Kan du greje den?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. december 2002 - 22:51 #31
PS: Jeg gider ikke løse opgaven for dig . skole eller
ej - men så længe jeg kan holde mig vågen vil jeg gerne
give dig ideer,
Avatar billede zenzz Nybegynder
16. december 2002 - 22:53 #32
Jeg takker.. Jeg havde tænkt på sinus relationen, men kongruenssætningerne var nemmere, så jeg ville lige starte med dem.. Men jeg tror de 150 point er hjemme.. Jeg regner det lige igennem, og så vil jeg vende tilbage i morgen.. Takker også erikjacobsen for hjælpen, der venter nok nogle point til dig for din indsats.. westhi... Du får ikke nogen.... Men tak for indsatsen alligevel.. Jeg vil gerne høre om det der regel sæt..
Avatar billede zenzz Nybegynder
16. december 2002 - 22:55 #33
Jeg er helt med.. Men Niclas' besvaring er nemmere end min egen, og er derfor det oplagte valg.. Jeg har forstået idéen.. Og er allerede i gang med at regne den igennem.. Og det er jo også ved at være sent.. Men tak for hjælpen :D
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. december 2002 - 22:58 #34
Ingen point tak - med mindre vi får gennemført det med din egen idé,
som vi startede.

De andre "elementer" i spørgsmålet kan jo enten starte en principiel
diskussion i en anden gruppe om rimeligheden af disse spørgsmål,
eller anmelde spørgsmålet til en coadmin (link ud til venstre).

Endnu er der mig bekendt ikke sket noget med disse spørgsmål, så
det sker der vel heller ikke her.

Men ja, de "14-årige" - uanset alder - der brovtende skal bevise
deres værdi overfor deres kammerater bliver nok eksperten.dks død,
den dag der dukker et andet, tilsvarende forum op, hvor de ikke har
adgang. Det vil i hvert blive rart at slippe for netop dem.
Avatar billede zenzz Nybegynder
16. december 2002 - 23:02 #35
Ok.. helt i orden.. Men til alle som mener det er modstridende med reglerne at poste ikke-it-relaterede indlæg.. Så prøv at føre musen over Diverse->fri-debat/ på forsiden.. Så vil følgende hjælpetekst komme frem:Her kan alle ikke IT relaterede emner diskuteres.... Tag den Westhi... Tjek lige reglerne før du begynder at brokke dig.. Jeg postede i rigtige kategori..
Avatar billede killer_bee Nybegynder
17. december 2002 - 10:10 #36
Til zenzz >> ville bare sige helt enig (angående FriDebat debaten :o) ).
Til Westhi >> du skal ikke have så travl med at vokse op (hvilket i mine øjne afspejles i at du prøver at komandere med folk herinde dog uden begrundelse). så bare et godt råd-> Altid dobbelcheck dine 'facts' før du begynder at postulere dem hårdnakket.
Avatar billede nicklasb Nybegynder
17. december 2002 - 12:58 #37
zenzz-> Lyder godt at du har forstået det første gang :) Så er jeg jo helt fri for at skulle sidde og tegne eksempler til dig.. :)

Sig til når du har fået regnet den igennem, og set om det er den rigtige måde at gøre det på.. Og sig endelig til hvis du skulle have nogle spørgsmål..

resten? -> Kunne være man skulle tage initertivet til at starte et lektie-hjælps-forum

Vil bare i stå alene med det. Der er vel pænt mange udgifter til domaine og webserver. For det er vel ikke nok med et 30 mb webhotel, hvis der skal være plads til billeder, som i dette sprøgsmål fx.

Og så er jeg også bange for, om der overhovedet vil være nogle til at svare på sprøgsmålene.. Jeg er lidt bange for at det bare bliver et forum KUN med spørgere, og uden svarere.

Besøgstallet tror jeg ikke skulle være problemet. Der vil nok hurtigt komme nogle ind og kigge.. Og tror egentligt også der vil komme en del henvisninger. Se fx bare dette spørgsmål. Der er uden tvilv nogle der ville linke over til en sådan side :) eller??

men det bliver nok ikke til noget :( Tror ikke der er særlig mange der ville sidde klar til at svare.. eller??

personligt ville jeg godt kunne være aktiv i matematik, og nok også noget fysik/kemi.. Men fx engelsk vil jeg SLET ikke kunne hjælpe med.. Så der skal jo være nogle interesserede inde for flere opråder..

Men hvad siger i?? Som jeg ser det, er der åbenbart ikke nogle der ville gidde svare på lektie-spørgsmål eller hva??
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. december 2002 - 13:04 #38
nicklash: mod betaling? Bare et par kroner eller 3?
Avatar billede nicklasb Nybegynder
17. december 2002 - 13:13 #39
har jeg tænkt på ;)..

men ved sku ikke rigtigt om man skulle indfører point på siden...

Bare et eksempel:

Når man opretter en bruger får man 5 point..
Man skal så for at minske snyden tilmelde sig med email, adresse eller??
og ét spørgsmål vil så koste ét point.. Det point bliver så gevet til ham/hende der svare på spørgsmålet. Lidt lige som her..

Og den der så har fået et point, har jo så råd til at stille et spørgsmål..

Hvis man så ikke gidder svare på svare på spørgsmål kunne man så evt købe nogle point for at beskedent beløb..

Tror bare desværre at det vil blive et problem at undgå snyd, hvis der kommer point med ind.. lidt lige som her..
og det vil også blive noget lort, hvis man så bare har to brugere og tager pointene når en anden bruger har afsluttet et svar.. eller??

Har i nogle gode ideer??
Det var faktisk også lidt derfor jeg ikke ville stå helt alene med det...
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. december 2002 - 13:18 #40
Point - drop det - se bare på eksperten.dk. Lidt kontanter, ikke
meget. Betaling via mobiltelefon (som alle jo har fra 2. klasse
og op ... *g*) - så skal man nok få nogen til at svare. Måske
endda en lærer i ny og næ ... supplement til almisserne fra
kommunen
Avatar billede nicklasb Nybegynder
17. december 2002 - 13:23 #41
men så er det bare;

Hvor meget er det lige det koster at få et mobilbetaling på??
og så skal man vel også købe point lige som på mobital fx ikk??
og hvordan skal man udbetale til dem der svare?? eller skal det bare gå til mig ;) (tror jeg ikke mange vil fortrække??)

bare lige nogle hurtige spørgsmål.. :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. december 2002 - 13:27 #42
*G* aner det ikke - dit problem. Hovedparten af pengene skal
gå til svareren. Når han har tjent 100 kr får han tilsendt
en pose slikkepinde - eller hvad du nu finder på. Ups - nu er
jeg vist ikke seriøs længere
Avatar billede nicklasb Nybegynder
17. december 2002 - 14:38 #43
der kan du bare se.. :) Endnu en grund til at jeg ikke tror det bliver til noget.. Men ideen er da fed, syntes jeg..

Det koster vist flere tusinde at få en gateway til betaling.. og nu var det jo ikke lige frem fordi jeg ville putte penge i det.. men oki..

er der nogle af jer, der ville svare på spørgsmål i et sådan forum..

Hvis man nu siger fx at det koster 3 point at stille et spørgsmål, og det ene af dem gik til siden og resten til ham der svarede.. Så kunne et point jo koste 1 kr.. Så passer det også med dit bud erikjacobsen ;) og så tjener man jo 2 kr pr sprøgsmål..

og ville i overhovedet købe sådanne point?? eller ville i bare i stedet blive ved med at stille spørgsmål her så??

jeg syntes det er lidt svært :)
er der nogle der er med på ideen starter jeg da meget gerne.. Men som jeg vist har skrevet får, vil jeg ikke stå alene med det..
Avatar billede zenzz Nybegynder
18. december 2002 - 07:59 #44
Giv mig lige et svar niclas b, så du kan "høste" dine point.. Det der med et lektie forum lyder ok, hvis I har brug for hjælp så sig til, jeg kan hjælpe med php og mySQL
Avatar billede nicklasb Nybegynder
18. december 2002 - 15:14 #45
jo selvfølgelig.. her er et.. :)

Tror sku jeg dropper det med lektieforumet.. Når der ikke engang er mere end 2 der kan tage sig tid til at kommentere hvad de syntes om det her, tror jeg sku også det bliver svært at finde svarere til siden.. :(

så må i jo bare blive ved med at stille jeres lektie-spørgsmål her på eksperten.. jeg vil da i hvert falde blive ved med at svare på de spørgsmål jeg kan finde ud af .. :)