Avatar billede eky Nybegynder
16. december 2002 - 20:08 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Raid installation/opsætning

Hej,

jeg har et eksisterende system, der består af en disk med WinXP, og har nu købt en ekstra disk magen til, samt en Promise FastTrack SX4000 controler.

Jeg skal ha' opsat et RAID1 system, og vil gerne beholde mine data og opsætninger. Hvordan gøres dette?

Min nuværende disk er opdelt i en primær partition samt en extented med 3 logiske partitioner. Skal den nye disk partitioneres og formateres manuelt eller sørger controleren for det?

I manualen står bare, at man skal installere driveren til controleren FØR man sætter sin eksisterende disk til controleren.
Avatar billede tmoller Nybegynder
16. december 2002 - 22:23 #1
Efter min bedste overbevisning kan det ikke lade sig gøre.
Jeg har altid formateret alle diske i et array sammen ved oprettelsen.
Men - jeg følger med og se hvad der sker ;-)
Avatar billede eky Nybegynder
17. december 2002 - 07:29 #2
Da jeg købte pc'en, var controleren i restordre, men sælgeren sagde, at det sagtens kunne lade sig gøre.
Jeg får forhåbentlig tilsendt controleren idag, og så må vi jo se, hvordan det går. Jeg skal nok lave en beskrivelse af resultatet.
Avatar billede eky Nybegynder
17. december 2002 - 19:18 #3
Her er hvad jeg gjorde.

1. I med controleren, uden at ændre på mit eksisterende drev (sad stadig på den normale controler)
2. Start pc og installer driver til RAID controler.
3. Genstart og sluk pc.
4. Sat eksisterende drev + nye uformaterede drev i controler.
5. Tænd pc, configurer arrays, genstart, tryk Del for at komme i BIOS opsætning
6. I Bios satte jeg RAID controler til 1st bootdevice

Dette gav en meddelelse i stil med No operating system

7. Så prøvede jeg at bytte om på diskene, og nu prøvede den at starte Windows, men sagde at den havde fundet et problem, og lukkede ned. Dette gjorde den ved hvert genstart førsøg.
8. Af med den disk, der ikke var formateret.

Dette gav fejl om at der kun var een disk tilsluttet, og at systemet ikke mere var fejltolerant, hvilket jo er godt nok.

9. Den uformaterede disk blev sat på den gamle controler, og der blev oprettet een partition, som blev formateret.
10. Sat på RAID controler igen.

Dette hjalp heller ikke. Når jeg kiggede på mit array, skrev den, at der var fejl på den ene disk.

11. Så slettede jeg Array'et og oprettede det igen.

Nu kunne den starte, men mine data var væk;-)) Så når man sletter et array, sletter man også data. (Den spurgte godt nok, om jeg var sikke på, at jeg ville slette, men jeg ville jo gerne slette array'et)

Jeg kunne nu hive disk 2 ud, og se om data ikke stadig var på disk 1, men det droppede jeg, og gik igang med en ny installation.

Så jeg fandt aldrig ud af, om det var múligt at beholde eksisterende data.
Avatar billede tmoller Nybegynder
17. december 2002 - 20:59 #4
Nåå..... Det ser da ud til at du fandt ud af at det kan man IKKE :-)
Avatar billede eky Nybegynder
17. december 2002 - 22:10 #5
Tja, sælgeren sagde, at man kunne;-))

I manualen står der, at hvis man skal installere controleren på et eksisterende Windows system, så skal driveren installeres mens harddisken sidder på den gamle controler.

Det må vel betyde, at det er muligt, men hvordan står der ikke;-((
Avatar billede eky Nybegynder
18. december 2002 - 07:25 #6
tmoller>>> Der opstår jo en masse spørgsmål, når man prøver noget nyt;-))

Du skriver, at du altid formaterer dine diske i et array, ved oprettelsen.
Grunden til at jeg kører RAID1, er jo at sikre mig, hvis den ene disk stå af. Det er vel også godt nok nu, men hvad gør jeg egentlig, hvis det sker?

Så skal jeg jo have erstattet den defekte, men den skal jo så formateres/partitioneres. (Vel egentlig samme situation, som jeg var i, da jeg startede).
Avatar billede kaz911 Nybegynder
18. december 2002 - 09:33 #7
hey - eky - hvor købte du din SX4000 - jeg leder efter den - og EET er løbet tør for lager.

Mht. til at beholde sine data - så er det korrekt med Promise - du kan "bare" tilføje disk no2. Jeg tror det Promise mener med at du skal have disken i - er at du skal bruge PAM programmet til at lave dit array med hvis du vil beholde data....

mvh

Kasper
Avatar billede eky Nybegynder
18. december 2002 - 09:57 #8
Hej Kasper,
det er muligt, at man kan gøre det med PAM programmet, men jeg synes ikke, at jeg kunne finde noget om det i manualen til PAM (jeg har dog ikke nærlæst den, da jeg ikke mente, at jeg havde brug for de utilities).

Jeg har købt controleren hos proconsult.dk for 1.695 kr. Den var dog i restordre, da jeg bestilte den i fredags, men den kom som lovet med posten tirsdag.

Du skal være opmærksom på, at der skal installeres fra 64 - 256 Mb ram i den.
Avatar billede tmoller Nybegynder
18. december 2002 - 11:55 #9
Jo, jo. Men hvis en disk "står af" er det en helt anden situation. Så "ved" controlleren at der mangler en disk, hvilket den så fortæller dig. Og du skifter den og fortæller controlleren at nu har du en ny disk klar. Så genoprettes data, på den nye disk - Det er bestemt ikke den samme situation, så bare rolig, du er sikret med RAID 1. Data ligger ganske enkelt 2 gange - en gang på hver disk (spejling).
Avatar billede eky Nybegynder
18. december 2002 - 13:48 #10
Tak for det, nu kan jeg sove lidt roligere;-))