Avatar billede kane Juniormester
16. december 2002 - 18:43 Der er 6 kommentarer og
5 løsninger

hastighed på motortrafikvej

hvor meget må man kører med anhænger på, på en motortrafikvej (personbil)
gerne et link til noget
Avatar billede themustangman Nybegynder
16. december 2002 - 18:44 #1

Link følger
Avatar billede rygter Nybegynder
16. december 2002 - 18:45 #2
70 Du må ALDRIG køre mere en
Avatar billede rygter Nybegynder
16. december 2002 - 18:45 #3
ack ... 70 med hænger
Avatar billede themustangman Nybegynder
16. december 2002 - 18:47 #4
Æv

Jeg kan ikke finde link
Avatar billede scb Praktikant
16. december 2002 - 18:47 #5
70 km/t ligemeget om det er motorvej eller motortrafikvej
Avatar billede schnitz_dk Nybegynder
16. december 2002 - 18:50 #6
70 km/t både motorvej / mototrafikvej, lastbil 80 km/t motorvej - 50 km/t inden for bygrænse Uanset hvad der står, personbil på mototrafikvej 90 km/t -
Avatar billede scb Praktikant
16. december 2002 - 18:52 #7
Kører du 120 km/t på motorvej, motortrafikvej eller alm vej med anhænger, så ryger kortet.
Avatar billede themustangman Nybegynder
16. december 2002 - 18:53 #8
schnitz_dk>>>
"personbil på mototrafikvej 90 km/t -">>> Det passer nu ikke helt. Personbiler på en motortraffikvej må stadig kun køre 80 km/t, kun 90 hvis det står der.
Men 80 som standard
Avatar billede tommyv Nybegynder
16. december 2002 - 19:04 #9
Færdselslovens § 42, stk. 1-3 siger:
"På andre veje end motorveje og motortrafikveje må køretøjers hastighed ikke overstige følgende grænser:

1) i tættere bebygget område: 50 km i timen,

2) uden for tættere bebygget område: 80 km i timen.

    Stk. 2. På motorveje må hastigheden ikke overstige 110 km i timen.

    Stk. 3. På motortrafikveje må hastigheden ikke overstige 80 km i timen."

§43, stk. 2 siger:

"Stk. 2. For andre biler, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg (lastbiler), og for vogntog bestående af en lastbil eller en bus, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg, og et registreringspligtigt påhængskøretøj må hastigheden uanset § 42 aldrig overstige 70 km i timen. I tættere bebygget område må hastigheden ikke overstige 50 km i timen, uanset om der er fastsat en højere lokal hastighedsgrænse."

Altså: På motortrafikvej, må man kun køre max. 70 km/t. med trailer.

Sakset fra www.retsinfo.dk, lovbekendtgørelse nr. 712 af 2. august 2001 (Bekendtgørelse af færdselslov).
Avatar billede Beach Mester
16. december 2002 - 19:04 #10
Hastighed for særlige typer af køretøjer

§ 43. For busser, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg, må hastigheden uanset § 42 aldrig overstige 80 km i timen.

    Stk. 2. For andre biler, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg (lastbiler), og for vogntog bestående af en lastbil eller en bus, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg, og et registreringspligtigt påhængskøretøj må hastigheden uanset § 42 aldrig overstige 70 km i timen. I tættere bebygget område må hastigheden ikke overstige 50 km i timen, uanset om der er fastsat en højere lokal hastighedsgrænse.

    Stk. 3. For biler med en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg må hastigheden uanset § 42 aldrig overstige 70 km i timen, hvis der er tilkoblet påhængsvogn, sættevogn eller registreringspligtigt påhængsredskab, herunder campingvogn. Tilsvarende gælder for motorcykel, hvis der er tilkoblet påhængsvogn eller registreringspligtigt påhængsredskab.

Du kan læse alle reglerne her:
http://www.fstyr.dk/regler/index.htm

//Beach
Avatar billede ChristianLL Nybegynder
20. marts 2010 - 11:33 #11
Tror dette er den bedste side: http://www.fartboeder.dk