Avatar billede johncleese Nybegynder
16. december 2002 - 17:26 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Fjernelse af winXP.

Jeg har en harddisk siddende i min maskine med 2 partitioner.
C og et D drev.
Jeg har installeret windows xp på begge drev,(ved uheld). Så nu har jeg to xp'er at vælge imellem! juhuu! he.. nå, men den XP jeg har på drev D! hvordan får jeg fjernet det uden at der sker noget ved det. Jeg har en masse data liggende på drev D, som gerne skulle være tilgængeligt efter fjernelsen af xp, og den sku også meget gerne kunne boote op på c-drevets xp, bagefter.
på forhånd tak!
Avatar billede brynil Nybegynder
16. december 2002 - 17:33 #1
Du kan slette bibliotekerne på d-drevet. Rediger linien med din d-partition væk fra boot.ini, som ligger i c-roden.
Avatar billede brynil Nybegynder
16. december 2002 - 17:37 #2
Normalt kopierer jeg de filer jeg vil gemme over på c:. Derefter formaterer jeg d: og fjerner den overflødige linie i boot.ini. Så undgår jeg også at win brokker sig over at skulle fjerne filer der er beskyttede/system.
Avatar billede koed Nybegynder
16. december 2002 - 17:48 #3
"Normalt kopierer jeg de filer jeg vil gemme over på c:. Derefter formaterer jeg d:"

Det ville jeg også gøre hvis det var mig. :)
Avatar billede johncleese Nybegynder
16. december 2002 - 18:38 #4
ja det ville jeg ogsaa goere hvis jeg havde plads paa drev c.. men tak det virkede.. men jeg ka ikke acceptere dit svar da det er en kommentar. kan man foresten bare smide et andet operativ system paa drev d nu, uden det laver konflikt?
Avatar billede brynil Nybegynder
16. december 2002 - 18:51 #5
Ja, de vitale oplysninger om dine operativsystemer ligger på c-drevet. Det skal du passe på med at ændre.
Fx. win 98 oa installeret på D: giver ingen problemer (forudsat du har fat32).
Linux skal du være opmærksom på vil installere en bootloader på c:. Fx GRUB. Den kan man så få til at administrere dine muligheder for at boote forskellige systemer.
Avatar billede brynil Nybegynder
16. december 2002 - 19:18 #6
Hvis du vil installere Win98 o.l. på d: skal d: være fat32. Jeg mener WinXP som standard vælger NTFS. Det kan du se i Diskmanagement.
Og da du ikke har plads til filerne på d: et andet sted, så har du et problem med at ændre fra fx. NTFS til fat32. Men jeg mener et partitioneringsprogram som Partition Magic kan gøre det uden at slette filerne.
Hvis du vil installere Linux så slettes alle filer på d:. Hvis det er hvad du tænker på, vil jeg stærkt anbefale dig først at søge information om dette her på eksperten eller andre steder på nettet.
Iøvrigt bør du være opmærksom på, at du som udgangspunkt ikke kan læse et NTFS drev fra en fat32 Windows installation.
Avatar billede johncleese Nybegynder
16. december 2002 - 20:01 #7
okey tak igen hehe. .. Jeg bruger fat32. og jeg skal ikke installere linux forløbigt, (har jeg lige fundet ud af) :-)
Avatar billede brynil Nybegynder
16. december 2002 - 20:07 #8
Det er nu ellers meget interessant, Linux.
Når du engang får en tom partition (eller HD), vil jeg da anbefale dig at prøve det.
God fornøjelse!
Avatar billede johncleese Nybegynder
20. juni 2003 - 15:23 #9
intet svar, ok, så lukker jeg den selv