Avatar billede mrmatrix Nybegynder
16. december 2002 - 10:09 Der er 35 kommentarer og
1 løsning

Router opsætning?

hallo,
er der nogen der har prøvet at opsætte en 3com router der kan hjælpe mig? jeg kan godt pinge mit ip fra en anden computer, men jeg kan ikke "gå ind på computeren" via et ftp program (serv-u).
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
16. december 2002 - 10:20 #1
hvad sker der ved at skrive ftp://localhost på den maskine som har serveren installeret?
Avatar billede mrmatrix Nybegynder
16. december 2002 - 10:22 #2
heh hej igen
Avatar billede mrmatrix Nybegynder
16. december 2002 - 10:24 #3
jeg prøvet at skrive det på denne maskine og en helt tilfældig anden maskine - "a connection with the server could not be established".
Avatar billede mrmatrix Nybegynder
16. december 2002 - 10:27 #4
hvad sker der hvis du skriver det på din? (ingen af dem har en decideret server installeret - kun programmet serv-u som agere alm. ftpclient)
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
16. december 2002 - 10:27 #5
hvad sker der ved at skrive ftp://localhost på den maskine som har serveren installeret?
Avatar billede mrmatrix Nybegynder
16. december 2002 - 10:27 #6
?
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
16. december 2002 - 10:29 #7
http://exp.dk/spm/294388  du burde lukke denne så.
Avatar billede mrmatrix Nybegynder
16. december 2002 - 10:31 #8
ja jo.... men den som finder en løsning får alle point :)
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
16. december 2002 - 10:31 #9
først. skal vi lige vide hvad det er du gerne vil?-
Vil du gerne sætte en server og som du så kan få adgang til udefra???

eller vil du gerne bruge en ftpklient til at overføre filer fra en server udenfor dit netværk?
Avatar billede mrmatrix Nybegynder
16. december 2002 - 10:35 #10
På den maskine jeg sidder ved forbinder jeg til nettet via et fast IP igennem en 3com router. Hvis jeg logger ind på routeren og slå "Allow PING from the Internet" til kan jeg pinge mit fast IP fra en anden computer.

Jeg skal have et program der hedder netOp til at kører fra denne computer så andre kan logge ind og arbejde på den. I mit forsøg på at test hvorvidt andre kan "nå" denne computer har jeg brugt programmet serv-u til at sætte en simpel ftp-klient op.

Når jeg kan logge ind til min egen computer via serv-u er jeg rimlig sikker på jeg kan logge ind via netOp.
Avatar billede mrmatrix Nybegynder
16. december 2002 - 10:39 #11
(Jeg ved jeg har sat serv-u op korrekt så problemet er stadig at routeren ikke tillader requests på port 21)
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
16. december 2002 - 10:45 #12
:"Når jeg kan logge ind til min egen computer via serv-u er jeg rimlig sikker på jeg kan logge ind via netOp."  hvorfor er du sikker på det? FTP bruger port 21 og netop, kender jeg ikke, men er ret sikker på det ikke benytter port 21.. dvs. når du åbner én port i din router, altså :21 så kan du ikk regne med at alle apps. bare virker. du skal åbne de rigtige porte til de forskellige programmer.
-jeg tror du skal bruge lidt tid på at studere arkitekturen i dit netværk. -det lader til du ikk helt har forståelse for LAN-ipér og WAN-IP. du skal forestille dig at din router er "gateway" mellem din interne netværk, -altså dit LAN og så det store INTERNET. din router får i den anledning tildelt en IP af din ISP, dette er din WAN-IP fx. 80.196.137.20, dernæst har din router også en LAN-ip, fx. 192.168.0.1. de 2 ting er ikk det samme. at du kan pinge din WAN ip er ikk det samme som at der er hul igennem din router til fx. FTP. -hvis du er lidt skarp, så installerer du NetOp softwaren og finder ud af hvilker porte det skal benytte og så åbner du bare dem. så virker det også skal du se.
Avatar billede mrmatrix Nybegynder
16. december 2002 - 11:04 #13
Jeg er udemærket klar over de muligvis ikke benytter samme porte - forsøgte ville bare vise om det overhovedet var muligt at "slå hul igennem".

Og jo jeg kender skam godt forskellem på interne/eksterne IP'er. Og nej det er ikke det interne jeg kan pinge men netop det eksterne.
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
16. december 2002 - 11:14 #14
ja så kan du pinge din rotuer... fedt.
Avatar billede mrmatrix Nybegynder
16. december 2002 - 11:38 #15
hmm... jeg kan se hvad du mener.
Avatar billede mrmatrix Nybegynder
16. december 2002 - 11:40 #16
Im at a loss now.
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
16. december 2002 - 11:48 #17
jeg kan anbefale at læse lidt i vidensdatabasen på netop.com
Avatar billede mrmatrix Nybegynder
16. december 2002 - 11:50 #18
Joh men jeg burde alligevel være i stand til at sætte serv-u op.
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
16. december 2002 - 11:50 #19
ja.
Avatar billede mrmatrix Nybegynder
16. december 2002 - 11:50 #20
Nå men jeg så vidt jeg kan se benytter netop sig af port 6502 så det skal prøvers...
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
16. december 2002 - 11:50 #21
har du installeret serv-u server?  eller bruger du bare en klient?
Avatar billede mrmatrix Nybegynder
16. december 2002 - 12:05 #22
Øhh kender du serv-u? Nå men serverdelen ligger på denne maskine.
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
16. december 2002 - 12:19 #23
oki. så prøv at skriv i en explorer: ftp://localhost  altså på den maskine som har serveren installeret og startet.
Avatar billede mrmatrix Nybegynder
16. december 2002 - 12:34 #24
Så melder den bare at den ikke kan etablere en forbindelse. Men på en helt anden computer hvor serv-u også kører (og fungere hehe) kommer den sammen meddelse.
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
16. december 2002 - 13:00 #25
har du et grønt "U" nede i højre hjørne?  hvis du ikk kan connecte til din server på den maskine som serveren kører, tror du så ikk der er noget andet galt end lige din router?
Avatar billede mrmatrix Nybegynder
16. december 2002 - 13:02 #26
jamen jeg kan godt forbinde til den men ikke gennem "localhost". Kun gennem ftp://login:password@min.faste.ip.adresse
Avatar billede mrmatrix Nybegynder
16. december 2002 - 13:03 #27
Ja serv-u kører - grønt U
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
16. december 2002 - 13:10 #28
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
16. december 2002 - 13:10 #29
eller LAN IP?
Avatar billede mrmatrix Nybegynder
16. december 2002 - 14:11 #30
Undskyld jeg tror jeg forvirre dig. På den anden computer (urelateret til routeren og netværket) kan jeg godt sætte serv-u op og skrive ftp://login:password@min.faste.ip Denne computer går ikke igennem en router og det er derfor computerens faktisk IP. (Det var bare for at vise at jeg godt kunne sætte serv-u korrekt op.)
Avatar billede mrmatrix Nybegynder
16. december 2002 - 14:31 #31
Jeg prøvet at logge ind med netOp nu hvor jeg vist nok har tilladt adgang på port 6502 men uden succes... jeg gider snart ikke mere. Kan du ikke lave et svar her og på den anden tråd :)
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
16. december 2002 - 14:35 #32
ja  :-)
Avatar billede mrmatrix Nybegynder
16. december 2002 - 15:00 #33
Hvad du hvad :)))) Gæt hvad er lykkes hehe du får et gæt ;)
Avatar billede mrmatrix Nybegynder
16. december 2002 - 15:26 #34
Port 6502 + "Redirect request to Virtual DMZ host(this reduces the security provided by the unit)" slået til og bingo så kunne der logges ind.
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
16. december 2002 - 15:37 #35
nice..
Avatar billede mrmatrix Nybegynder
16. december 2002 - 15:56 #36
Du skal have mange tak for hjælpen du har kæmpet bravt ;).