Avatar billede e30 Nybegynder
19. oktober 2000 - 17:45 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Hvordan opretter man subdomains på en IIS webserver

Jeg har en win NT webserver med MS IIS.
Der er et fuldt funktionel domæne på.

Men hvordan opretter jeg subdomains?
Avatar billede slejpner Nybegynder
19. oktober 2000 - 19:20 #1
Hvad er Subdomains ????????.
Domains i forbindelse med IIS og for den sags skyld internet også, har overhovedet intet med NT Domains at gøre.
Så hvad er det du gerne vil opnå????
Du kan let og enkelt oprette flere IP domæner på samme IIS, er det det du har brug for????.
Avatar billede e30 Nybegynder
20. oktober 2000 - 10:42 #2
Jeg har et Internet domæne f.eks. TEST.DK
Jeg vil have så man kan have flere sites under samme domæne, så man f.eks. kan have sites der hedder NR1.TEST.DK, NR2.TEST.DK osv...

Men hvordan kan jeg få det til at lade sig gøre??
Avatar billede slejpner Nybegynder
20. oktober 2000 - 11:05 #3
Okay
NR1.TEST.DK Idette eksempel opløses adressen som flg.:
\"DK\" er Roddomænet (rootdomain\"
\"TEST\" er Domænet (Domain)
\"NR1\" er Hostnavnet (Host)
Så det du ønsker er altså flere host`s på samme domæne og det kan sagtens realiseres.
Først skal du \"asigne\" flere IP adresser til netkortet, derefter tilføjer du et host navn til hver IP adresse.
I IIS kan du nu angive hvilke mapper der er \"root\" for de forskellige host navne(IP adresser).
Hvis du ønsker at bruge DNS navne istedet for IP adresser når du vil \"surfe\" på de forskellige host`s, skal du oprette en \"Hosts\" fil på de maskiner der har adgang til serveren, der indeholder navnene på de host`s du oprettede med de tilhørende IP adresser.
Avatar billede slejpner Nybegynder
20. oktober 2000 - 11:07 #4
Skriv igen hvis du har brug for flere detaljer.
Avatar billede e30 Nybegynder
20. oktober 2000 - 11:42 #5
Det er i netwærks indstillingerne/tcp-ip/DNS jeg skal tilføje ip adresser? (Det har jeg gjort, men jeg kan ikke se hvordan jeg tilføjer host navne til hver IP adresse, da jeg kun har mulighed for at skrive et hostnavn)
Avatar billede slejpner Nybegynder
20. oktober 2000 - 12:39 #6
Nej. Her kan du ganske rigtigt kun angive en Host.
Højreklik på \"Network neigborhood\" på desktoppen, vælg properties, åbn fanebladet \"Protocols\", klik på \"properties\", klik på \"Advanced\", og under \"IP Adresses\" klik \"Add\" for at tilføje flere IP adresse til dit netkort.
Host navne med tilhørende IP adresser tilføjes i \"Hosts\" filen på maskiner der skal have adgang til Webserveren.
Herefter skal du blot i IIS administration, under properties for de forskellige sites du opretter, angive hvilken IP adresse de tilhører.
Avatar billede slejpner Nybegynder
20. oktober 2000 - 12:43 #7
Forøvrigt de IP adresser du skriver ind under \"DNS\" som du havde gjort, er adresser til DNS servere der bruges til at få DNS Host og domæne navne omsat til IP adresser.
Jeg går ud fra at du ikke har installeret DNS server på din NT server, derfor skal du istedet anvende en \"Hosts\" fil, som så klarer denne opgave.
Skriv igen hvis du skal have hjælp til konfigurering af en DNS server (Omfattende).
Avatar billede e30 Nybegynder
20. oktober 2000 - 12:58 #8
OK - nu har jeg oprettet ip\'s og i IIS administration, har jeg angivet hvilken IP adresse de enkelte sites tilhører.

Hvad er det næste skridt til at det virker når man på Internettet kan bruge de nye sites.
Ex. www.nr1.test.dk

?
Avatar billede e30 Nybegynder
20. oktober 2000 - 12:59 #9
Har forresten øget pointtallet til 280
:)
Avatar billede e30 Nybegynder
20. oktober 2000 - 13:02 #10
Og der er ikke installeret en DNS server!
Avatar billede slejpner Nybegynder
20. oktober 2000 - 13:43 #11
Ja, det er straks værre.
For det første, eks. www.nr1.test.dk dur ikke,
det bliver eks. www.test.dk, de andre kan så eks. hedde ww1.test.dk, ww2.test.dk osv. eller, lars-tyndskid.test.dk, ideen er at kun Hostnavnet ændres.
Hvis du vil ha` det her til at virke på internettet, skal du købe det antal IP adresser du skal bruge til hosts, og derefter skal du så yderligere ha` hostet dine Host navne på en eller flere DNS servere. Disse DNS servere kan du ikke selv oprette, da de skal have forbindelse til DNS serverne hos rootdomaine DK.
Så hvis du absolut vil have flere Hosts, med adgang fra Internet, er det nok en helt anden løsning vi skal ha` fat i. Det hedder Proxy server med \"Reverse Proxy\", hvor man har flere hosts på 1 IP adresse. Denne ene IP adresse skal tilgæld være en fuld gyldig IP adresse, fra en Internet udbyder. Har du det ??.
Dvs. har du internet adgang med FAST IP adresse, eller får du dynamisk tildelt en fra en pulje hos din udbyder, hvergang du logger på????.
Avatar billede slejpner Nybegynder
20. oktober 2000 - 13:47 #12
Ang. point.
Jeg er ny her på siden, ved ikke hvad man skal bruge pointene til, så indtil jeg finder ud af det, ka du såmænd få al den hjælp du har brug for:-)
Avatar billede slejpner Nybegynder
20. oktober 2000 - 13:50 #13
Og så skal du forresten \"Købe\" det domæne navn du vil bruge eks. her \"test.dk\", hvis det er ledigt!!!!
Avatar billede beaviz Nybegynder
20. oktober 2000 - 14:31 #14
slejpner: www.nr1.test.dk er helt ok. sålænge det har en DNS (A) record.
Avatar billede slejpner Nybegynder
20. oktober 2000 - 14:53 #15
Ja, men du vil jo ha` adgang fra internet
Avatar billede e30 Nybegynder
20. oktober 2000 - 19:05 #16
Jeg tror vi tale lidt forbi hinanden - jeg har et registreret domæne der er fuldt funktionel på internettet. Det angivede domæne navn test.dk er blot et fiktiv eksempel.

Men jeg skal have oprettet subdomains - så jeg kan have flere sites som subdomains.

Jeg har et fuldt funktionel \"hovedsite\" (ex. test.dk).
Jeg skal så bare have oprettet nogle undersites man kan finde på internettet som eksempelvis a.test.dk, b.test.dk osv....
Avatar billede slejpner Nybegynder
21. oktober 2000 - 13:01 #17
Ja.
Du kan godt oprette \"Subdomains\", under dit registrerede domænenavn, det kræver dog at du selv opretter en \"DNS\" server, der hoster \"DNS Entries\" for subdomænerne.
Et eksempel: www.NR1.TEST.DK, her er WWW Hostnavn, NR1 er Subdomain, TEST er dit registrerede domæne, og endelig DK er Toplevel domæne.
Da al kommunikation på Internet foregår udelukkende på IP adresser, har vi altså brug for nogle tabeller rundt omkring på nettet der kan slå IP adresser op, når vi angiver den ønskede site med et navn(www.nr1.test.dk). Disse tabeller findes på DNS servere!
Når du nu har registreret et domæne MED en tilhørend fuld gyldig IP adresse, bliver dit domænenavn med tilhørende fuld gyldig IP adresse hostet på 1-3 DNS servere på internettet, således alle på internet kan finde dit domæne ved blot at angive \"XXX.ditdomæne.dk\",hvor \"XXX\" er default host, på dit domænenavn, i toplevel domæne \"DK\".
Hvis du så ønsker subdomains til dit domain, skal du selv have DNS servere for Subdomains, da disse ikke er hostet andre steder.
Herudover skal alle hosts på subdomains have fuld gyldige IP adresser, altså ikke adresser du blot bruger efter eget ønske på LAN, med Adresser der købes af gældende myndighed for udlevering af IP adresser til Internet. Altså ikke umuligt, men temmeligt besværligt!!
Tilbage er løsning med PROXY med multiple Hosts, der alle kan \"Accesses\" fra internet med kun 1 gyldig IP adresse.
Så det du gør er,: tilslut Proxyserveren med den IP adresse der hører til dit Registrerede domænenavn, konfigurer Proxy server til \"Reverse Proxy, with Reverse Hosting\", dette tillader flere hosts(Sites), ved hjælp af kun 1 fuld gyldig IP adresse.!
Disse hosts(Sites) kan alle findes på samme maskine, eller på flere seperate maskiner, det er ligegyldigt.
Så hvis situationen er, at du allerede nu har en NT server, der kører IIS, og denne kan \"Accesses\" fra Internet, skal du altså installere MS Proxy server på denne, og konfigurer den som nævnt.

Hvis det ikke er en løsning du er umiddelbar glad for, blir du nødt til at oprette de forskellige sites som \"Undermapper\" til \"Default site\", eks. \"www.test.dk/site1\", \"www.test.dk/site2\" osv.
dette er den nemme og gratis løsning.!!!
Avatar billede beaviz Nybegynder
21. oktober 2000 - 15:41 #18
slejpner: der er intet galt i at have en host record (A) der hedder www.nr1 - man behøver altså ikke at have flere dns servere... Bare en note.
Avatar billede morpheus Nybegynder
26. oktober 2000 - 09:12 #19
Se her:
http://www.eksperten.dk/spm/16595

Der er en punkt-for-punkt-gør-det-selv vejledning !

/Morpheus
Avatar billede morpheus Nybegynder
29. oktober 2000 - 18:12 #20
Skal der ikke ske noget her ?

Eller har du bare ikke fået svar nok på dit spørgsmål ?