Avatar billede kaspar Nybegynder
19. oktober 2000 - 17:17 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Sprites i Java

Er der nogen, der har nogle objecter til at lave sprites med eller ved hvor de er? :)
Avatar billede stigc Nybegynder
19. oktober 2000 - 17:38 #1
Spirtes findes jo ikke rigtig i java.....

brug images!
Avatar billede stigc Nybegynder
19. oktober 2000 - 19:14 #2
Du tænker nok på de gode gamle dage, hvor der var indbygget 8 hardware sprites i commodore 64. Disse kune man flytte som man ville, uden at skulle ryde op efter dem!

Nu til dags tegner du f.eks. et billede på skærmen. Når du flytter den, skal du tegne hele baggrunden op igen, og så flytte billede. Man kan selvfølgelig også nøjes med at gentegne det område der bliver ændret!
Avatar billede kaspar Nybegynder
19. oktober 2000 - 19:20 #3
Ja, flot. Man kalder det sprites, ok? :)

Jeg specificerer: en sprit er et billede, hvor der en bestemt farve, der bliver transparent. Altså, så man er fri for at have firkantede figurer. Spørgsmålet kunne så mere være, om der findes en funktion som BitBlt i Windows. :)
Avatar billede stigc Nybegynder
19. oktober 2000 - 19:23 #4
du laver da bare et images, og henter grafikken fra en GIF
så er den transparant!

FLOT!
Avatar billede kaspar Nybegynder
19. oktober 2000 - 19:29 #5
FLOT! :=)

Nå, men det er stadig ikke svar nok :)

Er der en BitBlt, så jeg i det mindste selv kan kode mine classe filer?
Avatar billede stigc Nybegynder
19. oktober 2000 - 19:31 #6
Ja men det er der ingen grund til! Hvorfor ikke bruge et gif image?

Du kan lave et billede på bitplan, og så lave det om til et billede, og så tegne det på skærmen....
Avatar billede kaspar Nybegynder
19. oktober 2000 - 22:46 #7
Jeg er bare vandt til fra VB, at man ikke bare kan bruge .gif billeder på den måde.. :)

Men hvis det virker, så skal du have mange tak! Og skriv det lige som et svar, så får du point :)
Avatar billede stigc Nybegynder
19. oktober 2000 - 22:59 #8
takker........
Avatar billede torbenrohde Nybegynder
23. oktober 2000 - 16:26 #9
GIF er komprimeret. Hvis performance er afgørende duer det ikke rigtigt (eller er ihvertfald ikke optimalt).

Og hvad hvis man vil ha\' mere en 256 farver ? (ikke et decideret spørgsmål ;)

Torben
Avatar billede kaspar Nybegynder
23. oktober 2000 - 17:14 #10
Man burde næsten rejse det igen (DSHOIG), er der en BitBlt lignende funktion i Java?
Avatar billede stigc Nybegynder
23. oktober 2000 - 17:52 #11
hvad har preformance med at gif er komprimeret?
Avatar billede torbenrohde Nybegynder
23. oktober 2000 - 22:58 #12
Du skal jo bruge processor tid på at dekomprimere billedet.

Ukomprimeret er hurtigt, men fylder meget, komprimeret er langsommere, men fylder mindre.

Hvis man bare skal bruge 1 enkelt billede eller 2 af en lille mand der hopper, er GIF utvivlsomt fint, men generelt er det ikke så \"pænt\" at bruge GIF, bare fordi der tilfældigvis findes nogle færdiglavede rutiner til det format.

Desuden er GIF jo et kommercielt format der koster penge (ik\' for alm. brugere), det burde jo give enhver java-freak (ikke fordi jeg specielt er det) kuldegysninger.

Torben R
Avatar billede stigc Nybegynder
23. oktober 2000 - 23:18 #13
Når du loader et gif billede og gemmer det i et Image objekt pakkes det jo ud. Så \"koster\" det da ikke ekstra tid at bruge det frem for JPG eller BMP!
Avatar billede torbenrohde Nybegynder
24. oktober 2000 - 17:28 #14
Ok, vi er ude på et teoretisk plan nu, bare så jeg ikke starter en kæmpe diskussion :)
Når du pakker billedet ud (og det gør du for at putte det ned i image objektet), så bruger du de ekstra (kostbare) CPU-cykler. Derefter er billedet en bitmap som alle andre, det kan vi godt blive enige om.

Til gengæld bruger man så længere tid på at hente dem ind fra disk, så det kommer an på hvad man skal bruge det til.

Torben R.
Avatar billede stigc Nybegynder
24. oktober 2000 - 17:32 #15
du vil da ikke mene af der tages kostbar CPU-tid ved at pakke et gif billede ud? I vores dag vor 500 MHZ computer er standard?
Avatar billede torbenrohde Nybegynder
24. oktober 2000 - 22:18 #16
Meget lidt, jo.
Noget videre, nej.

Det gælder vel til alle tider (når det er praktisk muligt) om at lave sine programmer så effektive som muligt.
Normalt ville det nok ikke bekymre mig. Men hvis jeg skulle lave et genbrugbart modul ville jeg nok overveje det. Det kan jo også være at man vil pakke 500 billeder ud, og køre 30 andre applikationer på én gang.