Avatar billede leifo.dk Nybegynder
13. december 2002 - 19:00 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Formatering af drev

Jeg vil godt ha,nogle gode råd om hvordan man formaterer sit C drev ( med 98 SE og to partioner) på den nemmeste måde og gerne forklaret helt fra bunden, da jeg ikke har prøvet det før. Har desværre ikke nogen venner der kan hjælpe. Surt show. Da jeg gerne vil ha,det udførligt forklaret, og jeg ved at det er irriterende at skulle forklare det helt fra bunden- har jeg sat spørgsmålet til svært. Håber på et positivt svar.
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
13. december 2002 - 19:03 #1
det er såmænd så nemt.
du laver en startdiskette (eller henter en på www.bootdisk.com)
smækker den i og starter computeren.
Så booter den på disken - og når den er færdig med det skriver du
c: format c:
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
13. december 2002 - 19:03 #2
eller bare format c:
Avatar billede fromsej Praktikant
13. december 2002 - 19:08 #3
Du skal bruge en startdiskette med CDRom dosdrivere på.
Så skal du boote op på disketten.
Derefter tjekker du om du kan komme i kontakt med dit CDRom drev inden du fortsætter!!!
Hvis du kan det , så er resten rimelig nemt.
Når maskinen er bootet og der står A:\> på din skærm , skriver du format C:
Maskinen svarer er du sikker , svar Ja.
Herefter bliver den partition der hedder C: formateret.
Hvis du vil have formateret den anden partition hedder kommandoen format D:
Under forudsætning af at partitionen hedder D:
Avatar billede eldaria Nybegynder
13. december 2002 - 19:10 #4
Bare formatere, eller også geninstalere windows?

Om du bare skal formatere, gå til Start Menyen-> Indstillinger-> Control Panelet, dobbelt klick på Tilføj/Fjern programmer, Vælg oppe i toppen den der hedder Start Diskette, Du skal nu bruge en tom diskette. Opret start disketten, Genstart computeren med Disketten i, Når computeren nu starter for du mulighed for 3 forskellige ting (Typiskt) Start Computeren Med CD-rom support, Start computeren uden CD-rom Support, Start Windows installation.
Vælg Start computeren uden CD-rom support.
Når du kommer til prompten. A:\
For at kun formatere skriv: Format C:
For at formatere og installere et start system skriv: Format C: /s

Om du skal installere windows igen, indsætt Windows CD'n genstart med Disketten i vælg Start Windows installationen.
Avatar billede leifo.dk Nybegynder
14. december 2002 - 14:11 #5
Undskyld forsinket svar, fik uventede gæster. Det er min mening at geninstallere
win 98 SE fordi jeg efterhånden har in/afinstaleret for mange pgr.så puteren er blevet sløv. eldaria er tæt på det jeg søger, men opsætning af internetforbindelsen ( IE/OE )ved jeg ikke hvordan jeg slipper nemmest over,og undskyld at jeg ikke har udtrykt mig klart nok i indgangsspørgsmålet. :(
Avatar billede leifo.dk Nybegynder
14. december 2002 - 14:31 #6
Et ps.- skal jeg i såfald bruge kommandoen C: /s -eller kan jeg nøjes med format C: ?.
Avatar billede eldaria Nybegynder
15. december 2002 - 13:50 #7
Wow, ok, du skal have det hele...
ok, den bliver meget sværere, da man så skal kende alt om din computer.
Der er, så vidt jeg ved, desværre ikke en "hurtig måde" at overføre alle dine indstillinger på en gang til en ny installation in Windows98.. De nyere Windows har en "Dokumenter og Indstillinger overførelse", men med 98 skal man lave det hele selv.
Du skal bruge informationerne fra din internet udbydere, for dine internet indstillinger.
Og du skal lige huske at tage backup af din Favoritter/Dokumenter/E-Post/mm..
Det kan være at det er en meget god idé for dig at have nogen i nærheden der er god til den slags ting, så du ikke mister nogle ting du skulle bruge, eller ikke kan få computeren op og køre igen...
Jeg tror ikke der er nogen her på experten der kan give dig en så klar beskrivelse, at du kan gøre det helt for dig selv, hvis du ikke kender det.
Jeg kan nemt fortælle dig hvordan du Formaterer og starter en Windows installation, men alle de problemer der kan opstå under vejs til en igen fuldt funktionel Windows, er der ikke nogen der kan forespå.. Da alle privat computere er så individuelt opsatt.

Med hensyn til dit opfølgende spørgsmål, Vilket kommando du skal bruge, så kan jeg anvbefale at kun bruge Format C: hvis ifald at du har undersøgt at du i starten har mulighed for at vælge "Start Windows Installering" eller lignende.
Men igen, Hvis jeg var dig, vå ville jeg have nogen i nærheden der kan hjælpe dig hvis det ikke går helt glatt.
Avatar billede leifo.dk Nybegynder
15. december 2002 - 15:17 #8
eldaria/ Jeg stoler på dine råd og afprøver dem, de lyder rigtige. har en pc i reserve der kan stå for skud, selv om den ikke er sat op på samme måde.Har haft prpoblemer med at logge på,men nu er det vist lykkedes. Point til dig for
den gode opfølgning. Håber at kunne komme igennem igen efter forsøget. :-)
Avatar billede eldaria Nybegynder
15. december 2002 - 16:53 #9
Ja men held og lykke.. :-) håber det går godt....