Avatar billede mythos Nybegynder
19. oktober 2000 - 10:00 Der er 34 kommentarer

ME kan/vil ike installeres på min maskine

Jeg har en af de gode gamle win98 på min maskine, nu har jeg så besluttet mig for at installere ME på maskinen. Det første jeg får at vide, er at dr er et andet styresystem på maskinen og vil derfor ikke installere, men vil opgradere. Hvis jeg så siger ok til det, så undersøger ME mit system og finder ud af at 98 ikke kan opgraderes, og det hele afslutter.
Hvorfor det ?
Jeg har også prøvet med win2000 pro, og det er samme resultat.
Min win98 er en af de første der udkom.

Kim Larsen
Avatar billede powell Nybegynder
19. oktober 2000 - 10:03 #1
Hvis din computer er langsommere end 150 MHz, da kan en indstallation af ME ikke finde sted, der skal også være et minimum af RAM, kan dog ikke huske hvor meget.
Avatar billede jimsim Nybegynder
19. oktober 2000 - 10:22 #2
Hvorfor ikke afinstallere win 98 først.
Avatar billede slashman Nybegynder
19. oktober 2000 - 10:41 #3
Jeg er ikke 100 % sikker med Win ME, men Windows 95/98 fandtes i 2 versioner - en til ren indstallion og en til opgradering.
Med lidt få tricks kan begge dog bruges til begge formål.
Det du siger lyder präcis som om du har en ren installations CD men havde brug for en opgraderinger.
Det du skal er at snyde installations CDen til at tro Windows IKKE er der allerede.
jimsims forslag vil virke, men er ret radikalt, da du vil tabe alle indstillinger.
Det er nok at installations CD\'en ikke kan se filen win.com.
Du kan så flytte/opdöbe denne. Hvis Win ME installationen fejler kan du hente den igen og väre på sikker grund.
Da Windows ikke kan köre uden win.com skal dette selvfölgelig göres i DOS fra en BOOT diskette.
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
19. oktober 2000 - 10:42 #4
powell har ret! at installere Win ME på en makine der kører langsommere end 150 mhz og har mindre end 64 mb ram vil være som at skyde sig selv i foden! Jeg har prøvet at installere Win ME på en 166 mhz med 48 mb ram..det tog over 2 timer at installere og alt kørte ekstrem langsomt da det den endelig var færdig! bare det at åbne outlook express tog næsten 10 minutter! *gaab* *G*
mythos>>du kommer nok længst ved at omformatere dit c-drev og så prøve at installere igen!
Avatar billede slashman Nybegynder
19. oktober 2000 - 10:49 #5
Har mythos sagt at han har en PC fra yngre brocealder eller kender I ham bare ?
Gränsen med 150 Mhz er også \'kunstig\' og kan omgås med kommando parametre.
Avatar billede powell Nybegynder
19. oktober 2000 - 10:50 #6
kimrosgaard -> Jeg har forsøgt på en 133 MHz, og da hopper den bare ud af installationen, en gang fik jeg en fejl melding om at cpu skulle være over 150 MHz.
Avatar billede powell Nybegynder
19. oktober 2000 - 10:52 #7
slashman -> Det vidste jeg ikke. Men er det ikke en dårlig ide\'?

Nej jeg kender ikke konfigurationen på PC\'en, men gav blot et skud på hvad problemmet kunne være.
Avatar billede slashman Nybegynder
19. oktober 2000 - 11:02 #8
Powell -
Jow - hvis en gammel maskine fungere fint, er der ingen grund til at opgradere den - jeg forsöger også at få de mennesker jeg kender der stadig har 486/66\'er med Win 98 osv. til at holde sig i ro - hvis der er problemer og jeg bliver tilkaldt tager de altid en helvedes tid med de mest simple ting - bare at reboote et par gange osv.
Den langsomste maskine jeg selv har prövet Win ME på er min bärbare 266 MMX - den föles ligeså hurtig/langsom som för.
Kimrosgaard erfaringer lyder dog noget extreme.
Avatar billede powell Nybegynder
19. oktober 2000 - 11:11 #9
Slahman -> Jeg kan kun give dig ret, anbefaler aldrig at opdatere fra noget der virker. Grunden til jeg forsøgte, var fordi computeren aligevel skulle preloades, så hvorfor ikke se om ME, kunne køre bedre på computeren.

I det hele taget kan jeg kun anbefale at opgradere til winme hvis man har en rimelig  computer, og er det kun for at få de seneste drivere, den nye player og den nye browser, så kan man ligeså godt opdatere sin computer fra Microsoftes hjemmeside. (Det er somregel billigere, og kan sikkert spare en for mange problemmer.
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
19. oktober 2000 - 11:14 #10
slashman>>jeg var osse oprigtigt overrasket over at det gik så langsomt som det gjorde!
Avatar billede jimsim Nybegynder
19. oktober 2000 - 14:38 #11
Jeg sad lige og kiggede lidt på nettet, og fandt disse syntaks:

Geninstaller Windows

Hvis du på et eller andet tidspunkt bliver nødt til at geninstallere Windows, er det en god idé at kigge på dette først.

Her følger forskellige parametre du kan skrive sammen med INSTALL-kommandoen.

Syntaks: Forklaring:
batch Angiver navn og placering på filen med installationsindstillingerne.
/T:navn på mappe Angiver den mappe, som installationen kopier midlertidige filer til. Hvis denne mappe ikke findes, vil den blive oprettet automatisk. Bemærk, at alle filer i den mappe vil blive slettet.
/im Ignorerer hukommelsesundersøgelse.
/id Ignorerer undersøgelse af diskplads.
/is Ignorerer rutineundersøgelse af systemet.
/iq Ignorerer undersøgelse af krydskædede filer (crosslinked files).
/ie Opretter ikke en startdiskette.
/ih Springer kontrol af registreringsdatabasen over.

Syntaksen til Install-kommandoen er:

INSTALL [batch] [T/:navn på mappe] [/im] [/id] [/is] [/iq] [/ie] [/ih]

Du kan også se forklaringen til INSTALL-kommandoen ved at skrive; INSTALL /? i DOS-prompten.

Det jeg tænkte, ville /is kunne klare dette problem?
Som I kan høre er det ikke noget jeg selv har prøvet, men det kunne da være nogle af I andre har?
Avatar billede slashman Nybegynder
19. oktober 2000 - 14:42 #12
Det var det samme jeg henviste til i mit svar 10:49:18, men jeg synes dette har taget en märkelig drejning - vi ved jo ikke om han sidder med en AMD 1200 MHz .... og fejlmeldingen går jo på indstaller/opgradere frem for hardware ?
Avatar billede lens Nybegynder
19. oktober 2000 - 17:02 #13
Jeg har også fået den samme fejlmelding, både på en K6-2 333MhZ og på en Athlon 550. Min løsning var at formatere hele lortet og så installere, men det er jo desværre ikke altid at man bare kan det.

Jeg tror at det er fordi at WinMe er udkommet i flere forskellige udgaver, til henholdsvis opgradering og installation, osv..., og at der så nok er sket det, at den version der kun er beregnet til at installere fra, har fået noget af opgraderfunktionen med!!?
Avatar billede vbghost Nybegynder
19. oktober 2000 - 17:44 #14
Ok.

Jeg har haft den samme problem:
For installere Me skal du formatere C: dreven, derefter kør D:\\win9x\\install

Hvis du ikke har en bootdiskette så gør det her: Gå ind i win98, kopiere win9x fra cden til hardisken (C:\\win9x), derefter genstart i MSDOS mode, slet windows mappen (i dos skriv: del windows), kør install fra C:\\win9x

Husk: Den version du har nu er ikke en Upgrade v., dvs. du ikke kan opgradere, så du bliver nødt til at formatere computeren...

Jeg vil helt klart anbafale: Me Bootdiskette (hvis du ikke har en kan jeg sende en til dig via mail), formater C:, kør install (så er du sikker på at ha\' en ren installation...

Hvis du har en rimelig stor hardisk kan du jo vælge at dele hardisken op (med PartionMagic fra PowerQuest), lave en lille partion med ca. 1 gb, gå ind i fdisk, vælg \"Angiv p...\" og så vælge den nye disk (det gør at den nye disk bliver primary), derefter formatere den nye disk og installere WinMe, sådan har du ikke mistet data... ;)

Avatar billede groggy Nybegynder
19. oktober 2000 - 23:29 #15
Så sent som i går prøvede jeg at installere WindowsME. Installation gik alt i alt også fint. Tog lang tid, men den kom da igennem.
Der gik ik meget mere end små 2-3 timers tid før jeg hurtigt fik skrevet format c:...

Jeg sidder med en 450mhz amd k6 2 processor og 64 md pc100 SDRAM. Så min comp er ik helt forældet endnu. Men alligevel var WinME hamrende langsomt. Det virkede rent ud sagt af hel.... til!

Så jeg kan absolut ik anbefale du bruger det!

Det var så bare en lille sidebemærkning.

/Groggy
Avatar billede sticky Nybegynder
20. oktober 2000 - 01:17 #16
Man har da altid kunne opgradere med den fulde Win9x! Og det kan man også med Win ME!

- Sticky
Avatar billede slashman Nybegynder
20. oktober 2000 - 09:39 #17
-> Sticky
Jeg tror det er de OEM versioner der er fulgt med nye computere, der ikke har kunne bruges til opgraderinger. Tro mig, jeg har prövet det flere gange og har også set henvisninger har på eksperten og andre steder til tricket med at skjule den gamle windows indstallation for at kunne opgradere fra Win 95 til 98 etc. Det ser ud til at lens også har haft samnme problem.
-> Groggy med flere
Jeg ved ikke hvorfor din maskine körte så dårligt med Win ME. Jeg har 4 maskiner fra 266 til 800 MHz körende med ME og det er det hurtigste og mest stabile OS ud af 95/98/ME.
2 af maskinerne er over 2 år og har aldrig väret formatteret siden de oprindeligt blev indstalleret. Ligeledes har de også kun en stor partition, på trods af at jeg faktisk ejer Partition Magic 5.0. Vi kunne ligeså godt diskutere hvilken öl der smager bedst. I övrigt foregår en diskution af dette netop nu på eksperten.
Avatar billede groggy Nybegynder
20. oktober 2000 - 13:49 #18
Slashman >> Kan det have noget med ens hardware at gøre? Er der bare nogen drivere der ik kan så godt med WinMe? Jeg ved da i hvert fald at mit netværkskort gik helt amok under WinME...

/Groggy
Avatar billede slashman Nybegynder
20. oktober 2000 - 14:01 #19
Ja, det må jo väre hardwaren som gör forskellen. Jeg har selvfölgelig også netkort ( 3 forskellige ) i alle maskiner og det er da et af de svärere områder - f.eks. giver netkort en forlänget opstartstid, isär hvis du ikke angiver fast IP adresse.
Omvendt må jeg sige at jeg synes installationsprogrammet er ret intellgent - jeg byggede en maskine sammen ( rigtig mänd bygger selv ... ) med netkort. Formaterede harddisk, satte netledning i og installede Windows ME for förste gang. Uden nogen for for configuration finder den ud af at jeg nok har brug for IP drivere etc. så når maskinen starter op förste gang er det bare at kilkke på internet explorer og så er du på internettet !
Avatar billede jimsim Nybegynder
20. oktober 2000 - 14:19 #20
Jamen der er vel ingen der ved hvilken HW mythos har.
Og i hans spm står der ikke noget om han vil beholde indstillingerne fra 98. Og det er vel altid bedst at installere på en ren disk. Windows gemmer jo på alt muligt lo...
Så stadig min mening, væk med 98, og så installere ME.
Avatar billede slashman Nybegynder
20. oktober 2000 - 14:39 #21
Det kommer vel an på om det er mest lo.. eller lagkage. Jeg har dusinvis af programmer med personlige indstillinger indstalleret som jeg nödig vil miste.
Det er jo ikke den store indsats at pröve om en opgradering virker OK - så kan man da formattere og starte forfra senere hvis man har mod på det.
I övrigt er jeg enig med at det ville väre rart at höre fra mythos ....
Avatar billede vbghost Nybegynder
20. oktober 2000 - 20:48 #22
groggy: Jeg køre nu med AMD k6 2 450 Mhz, 64 ram (pc100) og rivatnt2U på winMe, og der køre den bare (nu) superb, så... prøv at kigge på dine BIOS opstillinger, det kan være problemmet er der. Jeg har fx. haft store problemmer med Hdd S.M.A.R.T., den fik win98installation til at lave Kernel32 fejl?
Avatar billede vbghost Nybegynder
20. oktober 2000 - 20:50 #23
groggy: jeg har ikke installeret nye driver siden den fandt alt selv...
Avatar billede groggy Nybegynder
21. oktober 2000 - 14:09 #24
vbghost >> Den kommer ik med nogen fejlmeldinger. Det går bare ufattelig langsomt. Og så gad den ik rigtigt gå på nettet. Men jeg har tænkt mig at prøve forfra og fjerne mit netkort og andre \"unødvendige\" ting.
Avatar billede vbghost Nybegynder
21. oktober 2000 - 18:07 #25
ok
Avatar billede groggy Nybegynder
21. oktober 2000 - 21:32 #26
vbghost >> Det ser ud til at jeg er nød til at tage mine ord i mig. Jeg har lige prøvet at installere uden mit netværkskort. Og jeg må sige. Det er sq hurtigere end win98. Så det må være netværkskortet der var synderen. *damn... må investere i et nyt.. :(*
Avatar billede groggy Nybegynder
23. oktober 2000 - 10:25 #27
WinME findes i to versioner. En opgraderings og en \"fuld\" version. Jeg har også den fulde og den nægter også at opdatere. Den skriver under installationen at det er nødvendigt at købe opgraderingsversionen hvis man kun ønsker en opgradering.

Jeg synes  bare at det er underligt man ik kan skal have en opgraderingsversion for at opgradere. Man har jo købt rettighederne når man har den fulde version. Så jeg synes det virker ulogisk at man ik kan. Men det er jo efterhånden også indbegrebet af Microsoft at det skal være så ulogisk som muligt... ;)
Avatar billede slashman Nybegynder
23. oktober 2000 - 10:31 #28
Groggy, som jeg sagde den 19/10 er det muligt at snyde uden om dette check. I win 95/98 var det nok at omdöbe win.com, men jeg har set andre tricks såsom at omdåbe windows directory etc.
Avatar billede groggy Nybegynder
23. oktober 2000 - 14:26 #29
slashman >> Det ved jeg godt. Jeg udtrykte såmænd bare min undren over at Microsoft har gjort sådan. Jeg er ked af hvis jeg ik har udtrykt mig klart nok... :)

/Groggy
Avatar billede slashman Nybegynder
23. oktober 2000 - 14:46 #30
Groggy -> Undskyld - det var ikke min mening at beläre dig.
Jeg tror at MS sälger fuldversionen med nye (OEM) versioner. Denne burde jo ikke ( i lovligt öjemed ) have behov for at kunne opdatere.
Omvendt sälges opgraderingsversion billigere til folk der allerede en gang har betalt for et operativsystem, så denne version burde ikke kunne bruges på helt nye maskiner til indstallation.
Så alt-i-alt er det vel et forsög fra Microsoft på at sikre at kun EEN PC bliver forsynet med hver licens solgt ...
Avatar billede groggy Nybegynder
23. oktober 2000 - 14:55 #31
slashman >> Helt i orden. Jeg synes bare det er underligt at man ik kan i den fulde version. Men jeg kan skam godt se logikken i det du siger. :)
Avatar billede -rayman- Nybegynder
14. november 2000 - 21:55 #32
Jeg har det problem, at min comp. med Win Me ikke kan hente filer via LAN uden at lave fejl i filerne. Når jeg prøver at køre de filer jeg har hentet laver den beskyttelsesfejl, kernel32 fejl, ulovlige handlinger og jeg ved ikke hvad. Den har det også med at gøre det når jeg installerer fra cd, og jeg fatter ikke hvad der er galt.

Det er ikke virus og jeg starter altid installationen af Windows på en formateret hd.

Hvad kan der være galt?
Avatar billede groggy Nybegynder
15. november 2000 - 23:59 #33
-rayman- >> Har du overvejet selv at lave et spørgsmål???
Avatar billede hansen2000 Nybegynder
28. januar 2001 - 14:33 #34
jeg kører winME på en 133mhz med 32edo og det kører smukt! - lækkert system!

det eneste du skal gøre er at du instal\'e Lite version af winME......Lite er gratis(kun nogle features) og kan hentes her : www.98lite.net

Lite er en skøn lille instal, som gør at du kan vælge alt hvad du vil have instal\'et.....alt fra nternet Explorer til baggrunds billeder

HANSEN2000