Avatar billede reitzner Nybegynder
31. juli 1999 - 11:25 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Processor-opgradering - realistisk?

I stedet for at bruge en "aflagt" PC fra arbejdspladsen herhjemme, overvejer jeg at bruge nogen penge på en ordentlig maskine til mig selv. Jeg har bl.a. kigget på en IBM Aptiva 64732 PIII, 500 MHZ). Der er flere ting der forstyrrer mig hos den, men nok mest, at processoren ikke kan opgraderes. Men hvor realistisk er det egentligt at tro, at man kan opgradere sin processor uden at skulle skifte bundkortet samtidigt og at resten af indmaden så stadigvæk kan spille sammen?
Avatar billede timbreuning Nybegynder
31. juli 1999 - 12:31 #1
Lad være med at købe det nyeste. Køb det næst-nyeste i stedet.
SKAL det være mærkevare ??
Avatar billede reitzner Nybegynder
31. juli 1999 - 13:03 #2
Jeg kan få Aptivaen til en fornuftig pris, hvis det skal være den. Men det er stadigvæk en del penge jeg skal af med. Fordelen er at jeg har en garanti at tingene hænger sammen. Til gengæld er jeg også fastlåst på nogen områder.

Alternativet er at sammensætte en PC helt efter mine egne ønsker, men så ved jeg ikke hvilke problemer jeg kan løbe ind i.

Umiddelbart vil jeg gerne have mulighed for at kunne opgradere om et stykke tid, i stedet for at skulle ud og købe et helt nyt system igen. Men er den option nu også så meget værd?

Ja, det skal helst være mærkevare. Jeg tror trods alt på, at det er kvaliteten jeg betaler for og at jeg også har bedre muligheder for hjælp/service. Har godt nok selv en del forstand på tingene, men er ingen "nørd".
Avatar billede ntmaniac Nybegynder
31. juli 1999 - 13:03 #3
PIII betaler sig SLET IKKE!! de har god performence, men den er ikke pengene værd! Hvis du skal derop viol jeg invistere i et ASUS p2b Mainboard eller det nye Abit board (Kan ikke huske navnet) og en PII 450 Mhz.

Du kan også vælge en Celeron 466 Mhz. Finder lige nogle priser og et mainboard...

//ntmaniac
Avatar billede timbreuning Nybegynder
31. juli 1999 - 13:15 #4
Mærkevarer er ikke bare fryd og gammen.
I en stor bank fik medarbejderne Compaq pc'er, med een ledig pci-slot. Ikke meget når man har netkort og Voodoo2, og gerne vil bruge det. Sørg for at checke om der er tilstrækkelig med ledige slots.
Såkaldt kvalitet = højere pris.
Jeg vil altid holde mig til en bambus !
Avatar billede reitzner Nybegynder
31. juli 1999 - 13:25 #5
ntmaniac og Tim:

Jeg ved godt jeg har et stykke arbejde foran mig for at finde ud af hvad jeg vil bruge pengene til.

Hvis jeg køber det næstnyeste (PII 450 eller Celeron 466), skal jeg så ikke satse på opgraderingsmulighederne (mærkevare eller ej) eller skal jeg bare se i øjnene at jeg ikke kan skifte processor uden at skulle skifte al indmaden alligevel? Og kabinettet er jo trods alt ikke det der ødelægger budgettet *S*.
Avatar billede timbreuning Nybegynder
31. juli 1999 - 13:42 #6
Opgraderingsmulighederne er vigtige hvis du vil afgøre om cpu'en er for langsom om et halvt år eller om et år.
Udviklingen går jo rivende hurtig, men softwarekravene kører ikke i samme tempo så en PII 450 kan nok klare et års tid. Jeg nøjes med en K6-2 300, og har endnu ikke haft problemer.
Held og lykke med valget.
Avatar billede tryl Nybegynder
31. juli 1999 - 23:22 #7
Det er selvfølgelig svært at spå om fremtiden, men hvis jeg var dig, ville jeg ikke tænke så meget på om processoren kan opgraderes, når det er en så hurtig maskine.

Her i fremtiden, begynder Intel at lave en ny sokkel til hver eneste processor (for at genere dem der laver processorkloner), hvilket i praksis gør en opgradering umulig.

Man skal også tage i betragning, at en god potion ekstra RAM og en ny, stor harddisk, kan gøre en hel del. For mit vedkommende, var en 90 MHz maskine indtil for nyelig min primære arbejtsstation - jeg havde givet den godt med RAM og et par hurtige harddiske, samt et nyt grafikkort, og så kørte den faktisk ikke så langsomt som man skulle tro. Da jeg så skulle opgradere dens processor, viste det sig at den højeste kunne køre 100 MHz... Men da RAM og harddisk i forvejen var en flaskehals, ville det ikke ikke gave.

Så hvis du endelig vil have noget hvor processoren kan opgraderes - så var det måske værd at se på en maskine der kom med 1 processor, men kunne opgraderes til 2 (eller flere) senere. Men ellers kan du nu være tjent med 500 MHz de næste par år...
Avatar billede reitzner Nybegynder
01. august 1999 - 10:38 #8
Tryl - det var en vigtig oplysning du gav mig der. Jeg vil mere koncentrere mig om de andre ting såsom ledige slotte, kvaliteten af grafikkort etc.

Men også tak for Tims og ntmaniacs bidrag. Jeg vender nok tilbage med flere spørgsmål senere.

Avatar billede cyberesben Nybegynder
02. august 1999 - 19:31 #9
jeg synes bare det er hul i hovedet at købe IBM..

generelt er der nu om dage ikke så mange problemer med at få hardwaren til at spille