Avatar billede foxwell Nybegynder
12. december 2002 - 11:48 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

2 problemer: ADSL & mus

Hej eksperter,
jeg har lige fået min første maskine, et gammelt lig (P200 150Mhz!) som jeg har installeret Mandrake 8.2 på. Jeg har dog 2 problemer, som jeg har brug for hjælp til:

1) Jeg har ADSL hos Orange, en forbindelse som jeg bruger på min normale computer. Jeg ville gerne prøve at bruge denne forbindelse på min Linux, men kan ikke få det til at virke. Forbindelsen kører gennem en Alcatel SpeedTouch Home router og skulle vist nok køre på en ppp protokol... Er der nogen som har prøvet at sætte en sådan forbindelse op i Mandrake?

2) Jeg kan ikke få musen til at virke. Den virkede ikke under opsætningen, og virker heller ikke i X (KDE). Jeg har 2 mus, begge PS/2, og ingen af dem virker... den ene af dem er med 2 knapper, den anden 2 knapper med hjul. Lige gyldigt hvad jeg gør og hvilken driver/mussetype jeg vælger i opsætningen kan jeg ikke få dem til at virke. Er det fordi jeg mangler drivere? De burde da virke med en "standard" mus, men heller ikke det fungerer... Er der nogen der ved noget om troubleshooting af mus i mandrake? Eller har haft problemer med musen og løst dem?

3) et lille bonusspørgsmål... hvad er det bedste danske linux-forum (flest aktive brugere, bedste omdømme)?

Giver gerne flere points ved flere rigtige svar =)

//foxwell
Avatar billede retaxes Nybegynder
12. december 2002 - 12:18 #1
jeg har ikke så meget forstand på Linux, men har lige installeret Mandrake 9.0 på en gammel maskine, den fandt selv musen, eller rettere, den kom med et bud som jeg accepterede og den virker fint (PS2).

Netopkoblingen til Cybercity via ADSL rodede jeg også længe med, prøvede pppoe med flere, tilsidst fandt jeg ud af at bruge dhcp og så fandt den selv ud af ip-adressen og lavede forbindelse til Internettet.

Jeg bruger som regel linuxplanet, eller slug, det er nok en smagssag.

Jeg hentede 3 iso-filer med mandrake 9 hjem og brugte dem under installeringen, som gik helt smertefrit.

som sagt er jeg newbie i linux, så derfor kun en kommentar.
Avatar billede retaxes Nybegynder
12. december 2002 - 12:21 #2
jeg har 4 maskiner, 3 af dem kører med Windows og alle maskiner er koblet sammen over en Chaintech hub.

Jeg mangler blot at linux maskinen kan se de andre computere i workgoup (Windows)
Avatar billede foxwell Nybegynder
12. december 2002 - 12:36 #3
retaxes : har prøvet at acceptere de bud den kom med til mus, men den tror at det er en seriel-mus, så det holder ikke... har dog ikke testet musene på min anden maskine, så det kan da være at de begge er i stykker... kan ikke teste med min egen mus (fra min dell maskine) fordi den er USB og min lig-nux har ingen usb-porte...

det skal vist være ppp, ved ikke om det er det samme som pppoe... men det har vist også noget at gøre med speed touch home routeren...
Avatar billede retaxes Nybegynder
12. december 2002 - 12:40 #4
ok, prøv musen på en anden maskine.
Avatar billede Slettet bruger
12. december 2002 - 16:19 #5
Da det nu er kommentarenes side vil jeg da også komme med et lille bidrag, jeg er ikke Mandrake mand men i SuSE skal man med en ADSL forbindelse - vælge PPPOE såfremt man kobler maskinen direkte på nettet man skal så ha tildelt netkortet til external forbindelse en "dummy" ip adresse -192.168.22.1 /255.255.255.0
kobler man SuSE til efter en router vælges DHCP - hvis det kan bruges hører jeg gerne fra dig
Avatar billede yep_yep Nybegynder
29. december 2002 - 21:53 #6
Ja med DHCP løser man det problem - Iøvrigt bør du nok snuppe den nye Mandrake 9.0 for nettet "linuxiso.org" - her klares det hele under selve installationen - har smug-installeret Mandrake 9.0 og det virkede helt perfekt - Mennnnnn - hvis du satser på at kunne noget som helt Multimedia-halløj med den PC - bliver du slemt skuffet - Har iso-billede fra nettet liggende - så mail me (no prob)
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. december 2002 - 21:57 #7
ja, jeg havde heller ingen problemer med install. af mandrak der forøvrigt også kan hentes her i en dasnk udgave http://www.klid.dk/sw/Mandrake-iso/
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. december 2002 - 21:57 #8
Den første jeg hentede havde problemer med at vise æø&å, det blev rettet i ovennævnte link.
Avatar billede yep_yep Nybegynder
29. december 2002 - 22:12 #9
Skod var jo egentlig oså et billigt svar *LOL
Avatar billede retaxes Nybegynder
29. december 2002 - 22:16 #10
yep yep
Avatar billede retaxes Nybegynder
15. december 2004 - 16:47 #11
takker for pointene..

Ha' en god jul