Avatar billede krc_ Nybegynder
11. december 2002 - 14:01 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Droppe min router

Hej !
Jeg har pro@ccess ADSL fra TDC.
Jeg har en speedstream router og har egentlig tænkt
mig at droppe routeren og smide en 2000 server ind i stedet for. Men hvilke produkter skal jeg installere for at få en firewall og NAT funktion for at gøre det ud for min router ??
Avatar billede ganjasaurus Nybegynder
11. december 2002 - 14:06 #1
en router er nu en go ide - ved min cisqo havde en hadware firewall installeret + min forbindelse blev meget mere stabil.

Hvis du vælger din løsning så vil jeg anbefale du får en harddisk firewall til at beskytte dig da zonealarm og andre software progs i den dur ikke er værd at melde hjem om!

Ganjasaurus
-->Lite up the *bowl*
Avatar billede krc_ Nybegynder
11. december 2002 - 14:12 #2
Mit problem er at den router der følger med fra TDC ikke understøtter UPnP aware som jeg skal bruge for at køre MSN voice og video chat!
Avatar billede anuseren Nybegynder
11. december 2002 - 22:53 #3
ganjasaurus

"harddisk firewall" ???

krc

www.winroute.com er et udemærket værktøj til at dele internet forbindelsen... Det kan bla. natte, og jeg har ingen problemer med min messenger eller video chat.
Avatar billede krc_ Nybegynder
12. december 2002 - 09:09 #4
anuseren > Hvilken type adsl har du ?
Avatar billede anuseren Nybegynder
12. december 2002 - 11:01 #5
tdc adsl "netexpress" 1024/256
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
12. december 2002 - 13:07 #6
Jeg synes du seriøst skal overveje at sætte en linux box op som router/firewall. Først og fremmest kan den alt det du skal bruge og for det andet så kan den køre på en meget meget gammel og langsom pc. Selvfølgelig vil du skulle sætte dig ind lidt ind i linux, men på sigt vil du blive glad for det.  Tag det ind i dine overvejelser :-)
Avatar billede krc_ Nybegynder
12. december 2002 - 13:16 #7
Jeg har overvejet at sætte en pc med IPcop op i stedet for min router. Men det hele udløber af, at min router ikke understøtter UPnP aware. Så mit MSN kan ikke bruge video og voice chat. Så faktisk så er det for at undersøge om jeg kan det via enten winroute eller IPcop så ! Men ved I det ?
Avatar billede krc_ Nybegynder
21. december 2002 - 13:15 #8
!
Avatar billede andersf Nybegynder
21. december 2002 - 13:21 #9
Du skal lige se efter om din fobindelse mellem "ADSL-modem" og router er ethernet eller ATM25. Jeg mener at ProAccess først medio 2003 begynder at udfase ATM25 til slutbruger.

/AndersF
Avatar billede krc_ Nybegynder
21. december 2002 - 13:27 #10
Det er ethernet
Avatar billede andersf Nybegynder
21. december 2002 - 13:32 #11
Det gør det betydelig lettere så er der kun spørgsmålet om du har egen eller lejet router. Hvis du har lejet fra TDC må du ikke fjerne den.

Personlig foretrækker jeg en router/firewall i en box for sig selv.

/AndersF
Avatar billede krc_ Nybegynder
21. december 2002 - 13:35 #12
Den er lejet, men jeg fjerner den bare hvis det er....Men hvad skal man bruge som gateway...???
Avatar billede andersf Nybegynder
21. december 2002 - 13:43 #13
Det er netop sagens kerne - du har lejet en færdig konfigueret router og derfor har TDC ret/pligt til at servicerer den (du har ikke adgangskoden til routeren) måske har du en fast IP måske har du dynamisk IP men det ændre ikke på at du skal ændre din indgåede aftale med TDC.

Du har samtidig med at du fik routeren fået en skrivelse fra TDC der oplyser om din IP (hvis den er fast) og hvordan du skal konfigurer din pc (måske står der også WAN delen.

Et lille råd - overhold lejeaftalen -> passer den ikke til dine behov/ønsker så få den ændret.

/AndersF
Avatar billede krc_ Nybegynder
21. december 2002 - 14:33 #14
Det er gennem mit firma. Så de betaler og jeg har intet skrevet under på. Desuden har jeg kodeord og ændrer lystigt i routeren! Nå, men jeg må bare forsøge mig frem !
Thanx !