Avatar billede flodden Nybegynder
18. oktober 2000 - 17:42 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Formattering af harddisk

Hej !!!
Jeg vil gerne have formateret min hardisk den er delt op i et c-drev og et d-drev og det skulle være nok at formatere c-drevet da det er der windows 98 ligger, jeg har aldrig prøvet det før er der en der kan guide mig igennem en formatering så ville det være fedt.Jeg har en boot diskette og jeg ved at jeg skal bruge den men det er også alt ???
            Hilsen  flodden
Avatar billede sjensen Nybegynder
18. oktober 2000 - 17:48 #1
Sørg for at der på bootdisketten er programmet Format.exe (eller .com).

Start maskinen via bootdisketten og skriv følgende ud for promptet:

format c: /s
Avatar billede lasse1024 Nybegynder
18. oktober 2000 - 17:50 #2
det første du skal gøre er at genstarte i ms-dos
og der skriver du format c:!! så går der lige et stykke tid før det er gjort og der efter insætter du din boot disk så skulle den klare resten!!!

mvh Lasse 1024
Avatar billede flodden Nybegynder
18. oktober 2000 - 17:50 #3
Til sjensen !!!
tak men det erikke helt nok, hvad gør jeg derefter
osv. ??????
                      flodden
Avatar billede sjensen Nybegynder
18. oktober 2000 - 17:54 #4
flodden, du skulle ikke have accepteret mit svar hvis det ikke var nok. Selvom jeg ganske vist svarer nøjagtigt på det du spørger om, men alligevel..

Hvad mener du med at det ikke er helt nok ?
Avatar billede flodden Nybegynder
18. oktober 2000 - 17:56 #5
Tak så ved jeg det til en anden gang !!
ja hvad så, skal jeg installere drivere først eller windows eller hvvordan får jeg hele svineriet ind i c-drevet igen ??
Avatar billede sjensen Nybegynder
18. oktober 2000 - 18:04 #6
ok, på den måde: Efter at harddisken er formatteret skal du enten starte installationen via W98 disketterne eller fra CD\'en hvis din maskine kan boote fra en cd.

Indsæt W98 cd\'en og boot maskinen eller indsæt 1. W98 diskette og boot, og følg så vejledningen. Efterhånden som den beder om det skifter du disketterne ud med den næste i rækken (hvis du installerer fra disketter) og når den beder om det angiver du hvilken driver du vil bruge (hvis du har dne på diskette så skal du indsætte den diskette når den beder om det).

Så altså windows først og så driverne bagefter.

MEN..MEN.. Du skal selvfølgeligt sørge for at du har alle de drivere m.m. til rådighed på disketter eller en cd inden du formatterer din disk. Efter formatteringen er det hele væk !!

Så check lige at du alt hvad du behøver inden du går igang, og hvis du ikke er helt sikker på hvad du laver, eller måske aldrig rigtigt har prøvet det før, så tænk dig lidt om inden du gør det. W98 kan være meget drilsk at installere hvis man ikke helt ved hvad man gør. Så hvis du hører til dem så var det måske ikke nogen dårlig ide at alliere dig med en ven/veninde der ved lidt om det. Men god fornøjelse.
Avatar billede flodden Nybegynder
18. oktober 2000 - 18:16 #7
Ok tak det var nogenlunde det jeg ville høre, problemet er jeg ikke kender nogen der kan hjælpe mig og de tager 500-600 kr for at gøre det i en computer forretning, så måske jeg bare skal kaste mig ud idet, men ihvertefald tak for hjælpen !!
                flodden
Avatar billede larry Nybegynder
18. oktober 2000 - 21:04 #8
Yderligerer tips:

Når HD\'en er råformateret med

format c: /s (Husk /s for systemfiler)

så copier hele WIN9X instalationen fra CD\'en over i en særskildt mappe på HD\'en. Og INSTALL derfra.

Jeg forventer at du har en såkaldt START diskette til din WIN9X version !!!

Procedure:

1) Indsæt ovennævnte diskette
2) Boot PC\'en
3) Check at CD\'ens driverers bliver loaded under opstart.
4) [Format c: /s]
5) C:
6) Mkdir INSTALL
7) cd INSTALL
8) Indsæt CD med din WIN9X instalation
9) copy (drev+mappe på CD\'en med din WIN9X instalation) til C:    typisk en masse *.CAB filer
10) Tag CD\'en ud og arkiver den
11) Tag Disketten ud og arkiver den
12) Reboot PC\'en
13) Du får nu (forhåbentligt) et C:\\>
14) cd install
15) install [Enter]
16) Og du er igang med råinstalation af din WIN9X version.

Foreftertiden ved din WIN9X at instalationen kommer fra din lokale HD (C:\\INSTALL\\ ) og vil aldrig komme ud at spørge om din \"originale\" instalation\'s CD for at hente nye driverer osv...

Mvh
Michael Johansen

PS: De 500-600 kr. ka\' du sende til mig ???
Avatar billede flodden Nybegynder
29. oktober 2000 - 23:47 #9
Til Michael Johansen
tak for dine velmente råd, men det der med at kopiere windows over i en særskilt mappe har jeg ikke hørt om før, helt ærligt så virker det lidt forvirrende.
De 500-600 kr må du have til gode.
                  Hilsen  Flodden