Avatar billede Slettet bruger
10. december 2002 - 22:41 Der er 46 kommentarer og
1 løsning

Hvor sikker var det lige Linux var :)

Jeg har tit fået skudt i skoene at Linux er meget sikre end Windows.
Jeg har i den forbindelse altid forklaret at det er fordi at Windows er mere udbredt end Linux.

Men så får jeg altid besked på at det er Windows der er dårligt kodet m.m.

Til alle jer, læs denne artikel:

http://www.ntinfo.dk/nyheder/visnyhed.asp?id=188
Avatar billede olly Nybegynder
10. december 2002 - 22:42 #1
Old newz...
Avatar billede fido82 Nybegynder
10. december 2002 - 22:43 #2
ov hvis du nu lige læste lidt mere om den sag, så ville du vide, at det kun er filerne på den server der har bagdøren implenteret, men det står der jo ikke lige noget om, vel!
Avatar billede oz2kas Nybegynder
10. december 2002 - 22:46 #3
jeg forudsiger at dette kommer til en regulær mudderkastning mellem linux og windows.
Avatar billede herlock Nybegynder
10. december 2002 - 22:48 #4
tja...godt jeg ikke skal følge kampen i denne browser:
http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=3924

;)
Avatar billede olly Nybegynder
10. december 2002 - 22:48 #5
oz2kas...

Skal vi så ikke bare blive enige om ikke at deltage i den mudderkastning? Men i stedet kode et eller andet godt program...

Og selvfølgelig er der fejl i software... Det er lavet af mennesker for f...
Avatar billede herlock Nybegynder
10. december 2002 - 22:50 #6
for ææhhm...hvem er det liiige der bestemmer hvornår fejlene skal udbedres...ahem :)
Windows brugere kan ihvertfald ikke rette koden...hrumpf...nå...må hellere...selv om det er svært...
Avatar billede disky Nybegynder
10. december 2002 - 22:51 #7
schulze:
Ja og ?

Linux er med 100% sikkerhed mere sikkert, og fejl bliver rettet MEGET MEGET hurtigere !
Avatar billede oz2kas Nybegynder
10. december 2002 - 22:53 #8
jeg har linux på begge mine servere.
dog kan jeg da sagtens erkende at der er huller i sendmail, men det er jo heller ikke linux... det er et program.

der er også mange programmer til windows der gør maskinen usikker, kan ikke nævne hvilke da jeg ikke har mere end en maskine med windows, men det er jo som olly siger, lavet af mennesker.

jeg vil sige at begge systemer er meget gode, altså til forskellige mennesker.
nogle kan lide kaffe, andre kan lide the.

mht. sikkerheden, så vil jeg sige at skoen presser meget ved maskinens administratør.
Avatar billede herlock Nybegynder
10. december 2002 - 22:54 #9
Shit...er temmelig sikker på denne tråd vil fylde min inbox et par dage :)
Avatar billede herlock Nybegynder
10. december 2002 - 22:55 #10
schultze...er du en hoax ? :)
Avatar billede oz2kas Nybegynder
10. december 2002 - 22:57 #11
administratør = administrator :)
Avatar billede Slettet bruger
10. december 2002 - 23:03 #12
Ah, der er også lavet en analyse der viser at TCO er mindre på Windows end Linux løsninger. ;)
Avatar billede oz2kas Nybegynder
10. december 2002 - 23:06 #13
schulze >> Total Cost of Ownership?
Avatar billede Slettet bruger
10. december 2002 - 23:08 #14
oz2kas>Ja.
Avatar billede Slettet bruger
10. december 2002 - 23:10 #15
Avatar billede disky Nybegynder
10. december 2002 - 23:10 #16
schulze:
Ja god morgen mand, hvor troværdig er en undersøgelse om Linux vs. Microsoft når den er betalt af Microsoft ?
Avatar billede php3star Nybegynder
10. december 2002 - 23:12 #17
tror i ikke at ogsaa Linux vil blive mere usikker hvis det kommer
til at blive brugt saa meget som Windows???
Det tror jeg...
Avatar billede Slettet bruger
10. december 2002 - 23:17 #18
disky>Nu er det jo ikke et hvilket som helst firma der har lavet analysen.
Eller ser du konspirationer mod Linux overalt;)
Avatar billede oz2kas Nybegynder
10. december 2002 - 23:30 #19
schulze >> med al respekt for begge systemer, hvordan ser du så selv at udgiften bliver større ved at køre linux?
Jeg kan fint nikke godkendene til: "Open source-baserede systemer kræver nemlig flere mandetimer at få op at køre og holde igang, ligesom brugerne skal uddannes til systemerne, mener Microsoft." men så er mit spørgsmål, skal folk ikke uddannes til de det laver alligevel? altså i det mindste have en grundlæggende viden om det de laver?
Avatar billede Slettet bruger
10. december 2002 - 23:33 #20
oz2kas>Tjo, nu er det ikke mig der har lavet analysen, men pointen er vel at Windows er nemmere at administrere i forhold til Linux.
Avatar billede php3star Nybegynder
10. december 2002 - 23:35 #21
Det tror jeg saa ikke....
For en som slet ikke har arbejdet med computere, er det sgu ligemeget
hvad han skal begynde paa Linux eller Windows da begge ting vil vaere lige saa svaert!
Avatar billede oz2kas Nybegynder
10. december 2002 - 23:37 #22
php3star >> HØRT! :)
Avatar billede herlock Nybegynder
10. december 2002 - 23:39 #23
Æhhh...og hvor nemt er det så at administrere ved blue screen...dump fil laves...kan sendes til hvem ? Micorosoft og æhhh...hvad så..høh
Hvor nemt er det at administrere når man gang på gang læser whitepapers der ikke holder en meter i praksis.

Jeg har arbejdet/arbejder stadig med Microsoft baserede servere men får mere og mere medvind af ledelsen til at sluse flere og flere Linux baserede løsninger ind...og tro mig eller lad være...men jeg ser forskellen
Avatar billede postndk Nybegynder
10. december 2002 - 23:42 #24
*nix systemet bliver opdateret 1000 gange mere ofte end windows-kapital-hærgende-svine-system.

Jeg bruger Windows på min workstation, grunden er bare at windows har de programmer til udvikling som jeg skal bruge.
men freebsd er installeret på min web/ftp server. Grunden er at der bliver sendt nye releases af programmerne ud hele tiden, og bug's bliver rettet hurtigere end man kan læse denne tråd.
Avatar billede postndk Nybegynder
10. december 2002 - 23:43 #25
og at det er meget nemmere at fejl-finde på et *nix system, da man ikke ser blå-skærme hele tiden som er ULÆSELIGE !!
Avatar billede herlock Nybegynder
10. december 2002 - 23:44 #26
Mål: (uformelt...ledelsen kender ikke dette endnu :)
En cluster løsning på et par hundrede noder hvor alt stille og roligt bliver implementeret.

Bedre redundancy og udnyttelse af resourcer findes ikke...det kan så godt være at 80 % i et evt. Microsoft baseret cluster kunne holde sig i luften ad gangen...det skal komme an på en prøve...hvis nogen vil betale licenserne :)
Avatar billede Slettet bruger
10. december 2002 - 23:46 #27
hmmmm, jeg tror da lige jeg vil lave mig en Linux installation, så kan jeg bedre udtale mig om de emner i nu er kommet ind på.
Hvor kan jeg hente en pakke?

Understøtter Linux tynde klienter?
Avatar billede postndk Nybegynder
10. december 2002 - 23:48 #28
Avatar billede tinepingvin Nybegynder
10. december 2002 - 23:49 #29
sunsite
Avatar billede oz2kas Nybegynder
11. december 2002 - 00:02 #30
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2002 - 00:11 #31
Er denne ikke udemærket:
Linux Mandrake Corporate Server 1.0.1( i586 )
Avatar billede oz2kas Nybegynder
11. december 2002 - 00:13 #32
hvad vil du køre?
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2002 - 00:13 #33
Vel, en serverversion og et par klienter.
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2002 - 00:28 #34
Ah, jeg havde en gammel Red Hat 5.2 liggende, så den er jeg lige ved at installere.
Avatar billede webmasterdk Praktikant
11. december 2002 - 00:55 #35
schulze... >> Hej igen...
Skal du hele tiden irette sættes? :)
tco? billigere ved windows? aha....
Linket er taget fra newz.dk, med følgende tekst(bliver nok sagsøgt nu for kopiering)
http://newz.dk/redir.php?id=9427
Microsoft betalte IDC for at lave en undersøgelse om TCO ved hhv. Linux og Windows, og den viste kort fortalt, at Windows, i teorien, er billigere i drift end Linux.

Sådan, det var ca 33% af artiklen plus det løse, det er hvad jeg må kopiere inden jeg burde blive sagsøgt....
Avatar billede oz2kas Nybegynder
11. december 2002 - 01:05 #36
schulze >> ville anbefale dig at hente en nyere version. den er nemmere at gå til, og da du er nybegynder i linux, så vil det måske være bedre.
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2002 - 01:09 #37
Well nu har jeg installeret Linux..... har kørt startx og er nu inde i et wannabe windows interfase ;). Hvordan ændres skærmopløsningen, lige nu er den 1024*768, jeg synes ikke lige jeg kan finde stedet.
Grafikdriverne blev installeret uden prob.
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2002 - 01:10 #38
interface even
Avatar billede oz2kas Nybegynder
11. december 2002 - 02:20 #39
du skal editere i /etc/X11/XF86Config(-4) (det er vel lettere sagt end gjort? :o) )
Avatar billede herlock Nybegynder
11. december 2002 - 08:10 #40
Og til "understøtter linux tynde klienter..."

1 4 all:
http://pxes.sourceforge.net/
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2002 - 14:42 #41
oz2kas>du skal editere i /etc/X11/XF86Config(-4) (det er vel lettere sagt end gjort? :o) )

Yep, det kan jeg ikke lige finde i manualen...
Avatar billede postndk Nybegynder
11. december 2002 - 14:55 #42
Avatar billede rxe Nybegynder
14. december 2002 - 09:10 #43
"Bare rolig, vi har Microsoft."
Avatar billede oz2kas Nybegynder
14. december 2002 - 21:23 #44
rxe >> ?
Avatar billede oz2kas Nybegynder
20. december 2002 - 02:58 #45
lukketid?
Avatar billede p.krupl Nybegynder
16. januar 2003 - 09:58 #46
Bare lige for at åne en ny front kommer her min liste over
de bedste OS'er
1. FreeBSD
2. Linux
3. MsDOS (sikrere end windows)
4. Windows

Og husk så ikke at være så mavesure ;)
Avatar billede Slettet bruger
02. februar 2003 - 16:32 #47
lukker