Avatar billede nestle-79 Nybegynder
10. december 2002 - 20:44 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

brugernavn eksistere

Jeg er ved at lave en database over nogle brugere.

Jeg vil have den mulighed at brugernavnet er unikt, således at der kommer en fejlmeddelse så frem at man prøver at oprette en bruger med et navn der allerede eksistere.

Måden jeg havde tænkt mig det blev gjort er således:

if ($nick = "$data[nick]"){
echo "<b>Fejl:</b> brugernavnet <b>$nick</b> er allerede i brug.";
}
else {
mysql_query("INSERT INTO fo....

----

Men det virker ikke... Nogen kloge hoveder der ved hvorfor? og eventuelt kunne komme med en løsning?

Mange tak på forhånd!
Avatar billede lauer Nybegynder
10. december 2002 - 21:14 #1
For det første hedder det 'if ($nick == $data[nick]){'

Men jeg tror at du i stedet at du skal tjekke det i en query.

"SELECT id FROM tabel WHERE nick = '$nick'"

Og hvis der kommer nogen ideer retur findes det brugernavn allerede.
Avatar billede nestle-79 Nybegynder
11. december 2002 - 13:21 #2
Err - det virkede hat, men jeg fandte ud af det senere..

Men je
Avatar billede nestle-79 Nybegynder
11. december 2002 - 13:23 #3
Err - det virkede hat, men jeg fandte ud af det senere..

Men jeg giver dig en chance til for at score point.

Hvordan opdatere jeg en bruger i Mysql uden at den laver fejl?

Mit problem ligger i at jeg har 2 gange 2 "'" i strengen, og det fatter den ikke..

mysql_query("update forum_user WHERE name = '$_SESSION[navn]' set mail = '$mail'") or die(mysql_error());

Er der andre måder at opdatere en specific bruger?
Avatar billede lauer Nybegynder
11. december 2002 - 13:48 #4
mysql_query("UPDATE forum_user SET mail = '$mail' WHERE name = ".$_SESSION['navn']) or die(mysql_error());

Hvis det var det du mente?
Avatar billede nestle-79 Nybegynder
11. december 2002 - 17:58 #5
ja, giv lige et svar så jeg kan give point :)
Avatar billede lauer Nybegynder
11. december 2002 - 23:57 #6
okay :)
Avatar billede nestle-79 Nybegynder
13. december 2002 - 05:40 #7
Jo, men jeg stillede dette spørgsmål inde i et andet spørgsmål, og ville være sikker på at ville få øje på mit problem...
Avatar billede nestle-79 Nybegynder
13. december 2002 - 05:41 #8
lol