Avatar billede peterk Nybegynder
10. december 2002 - 15:49 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Udbredelse af browsere

Er der nogle som kender et site hvor man kan se udbredelse af div. browsere ? Gerne på globalt plan.
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
10. december 2002 - 15:51 #1
Avatar billede soreno Praktikant
10. december 2002 - 15:54 #2
Hav dog lige i baghovedet at en del browsere indetificerer sig som IE da der er nogle amatør programmører der udelukker alt andet end IE.

Bl.a. kan phoenix og opera nemt identificere sig som IE.
Avatar billede peterk Nybegynder
10. december 2002 - 15:54 #3
OK, tak det var det hele. Send et svar - tak og du kan få points.
Avatar billede peterk Nybegynder
10. december 2002 - 15:55 #4
Øv, det er jo netop Opera. Jeg gerne vil måle for, da  min menubar ikke kan læses her. Er der nogle som har alternativ eller uddybende svar.
Avatar billede peterk Nybegynder
10. december 2002 - 15:56 #5
Jeg venter lige med at give points.
Avatar billede itonly Nybegynder
10. december 2002 - 16:22 #6
Har du forsøgt at søge på ex. Browser statistics på ex google.com?? :) Der MÅ der være links til relevante sider...

/ J :)
Avatar billede excession Nybegynder
10. december 2002 - 16:58 #7
http://www.echoecho.com/ i højre side kan du se nogle statistikker
Avatar billede _michael_ Nybegynder
10. december 2002 - 17:22 #8
De holder ikke en meter til danske forhold. :o)

Iflg. mit stat-program bruger
99,5 % explorer
0,3 netscape
0,1 opera
0,1 mozilla

29,5 IE 6, XP
13,9 IE 6, Win98
10,5 IE5, 98
10 IE6, 2000

Netscape, opera og mozilla samt mac er næsten ikke eksisterende på det danske marked. Underligt. specielt med den nye Netscape og opera, som begge er fremragende browsers.

Det med at opera kan identificere sig som IE er dog relativt. Det kræver en aktiv handling af personen, der bruger Opera og er ikke standard.

Hvis du vil tracke din trafik skal du ha' installeret et stat-program - og ikke et af de gratis som chart, da de ikke fanger en disse af de dybere lag i statistikkerne...

Et nemt og gratis et at sætte op m. php og mysql er PowerPHlogger (www.phpee.com).

/Michael
Avatar billede peterk Nybegynder
10. december 2002 - 20:46 #9
Ok, jeg er ved at nærme mig et svar. Jeg repræsenterer et www som bliver eksponeret over hele verden, så det er OK med statistik der er global. Er det normalt at Opera ikke kan læse java-script som min menubar er lavet i ?
Avatar billede _michael_ Nybegynder
10. december 2002 - 21:31 #10
Nej... Så er det dårlig kodning... :o)
Avatar billede _michael_ Nybegynder
10. december 2002 - 21:41 #11
Men du får INTET ud af at se stat på verdensplan... Du skal bruge dit eget stat-modul til at finde ud af det. Fordi hvem siger, at dine www-besøgende nu også lige bruger den og den browser og det og det styresystem? Hvad med skærmstørrelse og farvedybde også?...
Skal du designe til 16 bit i 1024x864 eller 8bit i 800x600 - eller forskellig designs til forskellige dele af verden. Eks. er der jo nok lidt flere i den vestlige verden, der bruger en høj opløsning end i Afrika. Eller farvesammensætningen? Har du tænkt på den? Tyskland kan lide 'bombastiske' farver. Kina og Japan kan ikke lide dem? Emiraterne kan slet ikke. Bare tjek en forside fra et ikea-katalog fra forskellige lande. Meget spændende læsning, faktisk. Italiensk: Bare ben og halvnøgne bryster (farver: røde, blå og meget klare), Skandinavisk: familier (farve: lyse, sarte, hvide), SaudiArabien: En far med sin stolte søn og datter med en indkøbsvogn (farve: brune).

Summa summarum: Det med browseren er dit mindste problem i udvikling af websites med globalt marked. Du skal bare sørge for at overholde web-standarderne. For et par år siden (vel fire-fem år nu) var det et rent helvede at lave hjemmesider, da alle sider skulle laves i minimum 2 eksplarer, en til ns og en til ie). Nu er det heldigvis mere overskueligt.

Håber du kunne bruge noget af det her... :o)
Avatar billede excession Nybegynder
10. december 2002 - 22:26 #12
hvis han bare har brug for at se hvilke browsere der bliver brugt er der ikke nogen grund til at lave overkill og checke _alt_

det kommer også an på hvor mange hits webstedet får og hvad webstedet bliver brugt til
Avatar billede dena Nybegynder
13. december 2002 - 22:02 #13
Som michael skriver, så bør du fokusere på at udvikle hjemmesider, der overholder HTML-standarderne (se www.w3.org). Så længe du følger disse standarder er du på den sikre side :)
Avatar billede peterk Nybegynder
17. december 2002 - 12:51 #14
Tak for svar. Jeg er blevet klogere. Michael har lagt en del i besvarelsen, så han får points. Jeg har taget højde for det meste som du skriver, men det er jo ikke let at stille alle tilfredse.
Avatar billede _michael_ Nybegynder
17. december 2002 - 13:02 #15
Tak for point... :o)
Nej, det er overhovedet ikke let at stille alle tilfredse - men forsøger du sårn' nogenlunde at overholde standarderne og lave dit design med en løsning, der tilgodeser de fleste skærmopløsninger, er du godt på vej. :o)
Det er altid studere de store sites som yahoo, altavista og den slags, for at se, hvad størrelser de arbejder med. Og i mindst 90% (rent gæt :o)) opdager du, at de designer til 800x600...