Avatar billede steff18 Nybegynder
10. december 2002 - 12:53 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Processor og ram

Hej!!

Jeg ar tænkt på at købe følgende:

AMD XP 2100+ BOXED
256 DDR PC2100 1 part

Detter det maksimale mit bundkort kan understøtte.

Processoren er der vel ikke nogen forskel på om jeg køber det et sted eller et andet, kun prisen.

Rammene derimod kan fåes i forskellige hastigheder mv, og selvfølgelig også prisen.

Derfor spørger om hvilke ram jeg skal købe og hvor. Oplys gerne pris og forhandler og specificationer på rammene.
Også gerne processoren, men det skal være billigt. Men hvis der er forskelle på processorene vil jeg meget gerne have det oplyst.

Den der giver mig det bedste svar efter min egen vurdering får point.

På forhånd tak!
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
10. december 2002 - 13:05 #1
Kontakt Zitech i Odense - mig bekendt tager de kun 445kr for 356Mb DDR2100 fra Kingston!
Avatar billede steff18 Nybegynder
10. december 2002 - 13:07 #2
Du mener vel 256 ?? Er det 1 part ??

Kan du ikke sende nogle specificationer om rammene ???
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
10. december 2002 - 13:07 #3
Ups... Prisen er også gået op hos dem :o) I hvert fald ifølge deres hjemmeside!

http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1494707892
Avatar billede random_act Nybegynder
10. december 2002 - 13:07 #4
Gå ind på www.edbpriser.dk og kik efter nogle DDR pc-3200 ram. Så længe de har et navn kan det ikke gå galt. De kan sælges til en ok pris om et par år det kan pc2100 ikke for de er allerede for små i dag.
Avatar billede rullemarie Praktikant
10. december 2002 - 13:08 #5
Hej,

Du kan prøve at se på www.edbpriser.dk, der er priserne opdateret hver dag, og der kan du med sikkerhed finde en billig cpu og ram.
Med hensyn til ram, ville jeg selv foretrække samsung 256mb, 184pins / 64bit(72bit) / 6ns / 1. Parts.
Billigste forhandler for ram er www.compumail.dk i Århus.
Billigste forhandler for cpu er http://dk.itbutikken.dk/default.asp?varenr=15193, denne er dog ikke boxed,
så skal du vælge at købe en køler separat eller gå ned i en xp 2000+, hvor billigste forhandler er samme sted http://dk.itbutikken.dk/default.asp?varenr=20903.

Prøv at se på det.
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
10. december 2002 - 13:09 #6
Kingston er 1. part, færdig arbejde :o)

Jeg ville dog kaste de ekstra 38kr efter PC2700 - du vil næppe mærke nogen videre forskel fra PC2100, men så er du da sikret lidt ud i fremtiden...
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
10. december 2002 - 13:10 #7
Og inden du spørger, kan jeg fortælle dig, at PC2700 er bagud-kompatibelt med bundkort til PC2100 :o)
Avatar billede steff18 Nybegynder
10. december 2002 - 13:13 #8
Til random_act: Mit bundkort som er : ASUS A7M 266 133ATX understøtter ikke mere en DDR PC2100!
Avatar billede steff18 Nybegynder
10. december 2002 - 13:14 #9
Så jeg kan altså godt bruge det i mit bundkort, også selvom jeg har 256 DDR PC2100 1 part i i forvejen ??
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
10. december 2002 - 13:14 #10
Og så læser du lige, hvad jeg skrev før du kom med din sidste kommentar ;o)

Alle RAM er bagud-kompatible! :o)
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
10. december 2002 - 13:16 #11
Her opstår problemet så...:

Du vil ret sikkert opleve problemer, hvis du har RAM fra to forskellige producenter siddende - typisk er det et problem for DDR-RAM, men det gælder generelt for alle typer RAM!
Avatar billede lfs Nybegynder
10. december 2002 - 13:16 #12
Processoren XP2100+ findes kun i denne version. Spørgsmålet er om den skal være boxet(med køler) eller tray(uden køler). Køb uden køler, hvis du er ude på overclocking eller vil have et silent system.
PC2100 ram skal købes med en CAS latency så lav som muligt. 2 eller 2,5 skal du gå efter. Performance ram er et godt valg, uden at det er for dyrt.
Jeg køber hos lf-soft@mail.dk (ingen hjemmeside, men lave priser)
Avatar billede steff18 Nybegynder
10. december 2002 - 13:16 #13
Til rullemarie: Problemet er bare at It butikken har en XP 2100+ BOXED, men det kan først få den hjem engang i næste år! Jeg vil have en AMD XP 2100+ BOXEd, gider ikke bøvle med køler osv.
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
10. december 2002 - 13:20 #14
Avatar billede steff18 Nybegynder
10. december 2002 - 13:21 #15
til lfs : Jeg forstår ikke det med CAS latency på 2 eller 2,5 ! hvor ser jeg det henne !
Avatar billede lfs Nybegynder
10. december 2002 - 13:30 #16
Gå f.eks på PRC-Data's hjemmeside og slå op på performance ram. Her angives CAS til 2,5 Denne værdi har betydning for hvor meget rammene kan overclockes.
Jo mindre værdi, jo mere oc.
Avatar billede rally Nybegynder
10. december 2002 - 13:49 #17
kreidlerhansen => siden hvornår er kingston begyndt at producere RAM-chips selv????
Nææææ, du gamle, de er gemene 3.parts producenter som de fleste andre. I DK ser vi normalt kun Samsung, Hynix, Microm, Elpida, Nanya, ProMos, Winbond, Infineon og NEC, og 2 af dem laver primært grafikram.

Steff18 => Køb den processor-størrelse du synes gir dig mest for pengene (der er jo kun små spring i priserne), og som kan køre i dit bundkort. Køber du en boxed model, så får du original køler (larmer lidt mere) OG 3 års garanti (hos de seriøse forhandlere), og prisforskellen fra forhandler til forhandler er minimal så du kan ligeså godt købe sammen med RAM`en, fordi så er der ingen bøvl med "Der er skam ikke noget i vejen med det VI har solgt til dig".

M.h.t. RAM, så er det MEGET mere speget. Køb så hurtige moduler som muligt - gerne PC2700 = DDR333 eller PC3200 = DDR400 (random act har ret), MEN SØRG FOR AT FORHANDLEREN (Hvor i DK bor du ??) VIL OMBYTTE UDEN GEBYR HVIS DE IKKE KAN KØRE I DIT BUNDKORT, for der er IKKE en 100% entydig standard for PC2700/3200, medmindre BÅDE dit bundkort OG RAM`ene er HELT SPRITNYE, og hvis det var tilfældet så skulle du jo ikke have ny processor. For at gøre forvirringen komplet, så er der også forskel på om RAM-modulet har chips på 1 eller 2 sider. Såååå, hvilket bundkort har du.?????
Avatar billede klatten Nybegynder
10. december 2002 - 14:13 #18
Her kan du se hvilke RAM som AMD anbefaler
http://www.amd.com/us-en/Processors/TechnicalResources/0,,30_182_869_4348^904,00.html

Jeg ville købe Samsung (pga deres hastighed) men jeg har været for nærig, idet Samsung gerne er noget dyrere end de andre mærker.
Det er fjollet, at fortælle dig hvilken forhandler der er billigst, idet det kan skifte med meget kort varsel! Hold dig til www.edbpriser.dk

At du ikke "gider" bøvle med køler er da synd, synes jeg. Men hvis du er ligeglad med, hvor meget den støjer, så er det da ok!
Avatar billede klatten Nybegynder
10. december 2002 - 14:16 #19
lfs> du "køber" hos lf-soft@mail.dk ??

Hvis man lige kigger på dit brugernavn, ligner det da en reklame for dig selv!?
....men så må du da gerne tilbyde mig 256mb Performance PC3000

PS. CAS Latency beskrevet detaljeret http://www6.tomshardware.com/mainboard/20020507/index.html
Avatar billede steff18 Nybegynder
10. december 2002 - 18:13 #20
Mit bundkort som er : ASUS A7M 266 133ATX
Avatar billede klatten Nybegynder
10. december 2002 - 22:11 #21
Dit bundkort har altså også AMD chipset!
Hold dig til AMD's anbefaling! Hvis du kigger på listen kan du jo også se de forskellige fabrikanters varenumre!
Avatar billede klatten Nybegynder
12. december 2002 - 10:32 #22
takker :-)