Avatar billede rotne Nybegynder
09. december 2002 - 23:17 Der er 20 kommentarer og
2 løsninger

MSN Messenger 5.0 og D-Link 604 Router

Hvordan får jeg filoverførsel til at virke i Messenger 5.0, nu hvor jeg har sat en D-Link 604 router mellem mit 2 Mbit Telia Bredbånd-modem og min pc?

På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede stefan_jensen Nybegynder
09. december 2002 - 23:20 #1
det er noget med NAT... har hørt om det før.. det får du _NOK_IKKE_ til at virke...
Avatar billede rotne Nybegynder
09. december 2002 - 23:30 #2
Jo dét gør jeg :-)
Jeg har hørt rygter om, at det netop burde kunne lade sig gøre, fordi routeren er UPnP.
Avatar billede k_la Nybegynder
10. december 2002 - 00:01 #3
Du skal kende de porte der evt anvendes/ alternativt de services der benyttes og så åbne forbindelsen til det IPnr PC'en har - dette gøres under fanebladet advanceret (jeg har ingen ved hånden - så det er ud fra hvad jeg kan huske fra det vi gør når vi skal lave indgående VPN)
Avatar billede Noone Nybegynder
10. december 2002 - 01:38 #4
Kommer an på hvordan Telias system fungere...

Hvis du har en normal offentlig IP på din router, skal du bare forwarde port 6891-6893, så er der mulighed for 3 transfers på en PC.
Avatar billede milo Nybegynder
10. december 2002 - 01:39 #5
så vidt jeg ved bruger messenger dynamiske porte, dvs random porte...derfor er du så vidt jeg ved, nødt til at åbne samtlige porte.
Avatar billede Noone Nybegynder
10. december 2002 - 01:46 #6
Nope, ikke til filetransfers. De er meget statiske, med et lille program der lytter på de porte andre computere bruger, kan man faktisk ha' mere end en computer der kan overfører filer.
Avatar billede rotne Nybegynder
10. december 2002 - 08:32 #7
Jeg ved, hvilke porte Messenger bruger. Men jeg har dynamisk IP til routeren og DNS lokalt. Efter min bedste overbevisning bør jeg dog ikke være ringere stillet med routeren imellem. Tidligere havde jeg blot en enkelt pc på samme dynamiske IP, og da kunne jeg "det hele". Routeren kan vel bypass'es? (Det er vel egentlig det, der forstås ved at forwarde porte).

Nu er jeg selvfølgelig taget på arbejde, og jeg kan derfor ikke prøve mig frem før i aften. Jeg håber, at der er nogen, der har netop denne router, og som har haft held med at konfigurere den, så den lader mig bestemme igen.

Ved en søgning på min ven Google fik jeg dette tip:
In MSN go to ->Tools ->Options -> Connections
- Check 'I use a proxy server'
- Set it to 'HTTP Proxy Server'
- Enter the IP address of your router (192.168.x.x The Gateway)
- Set the port to 80 (default)

Det lyder besnærende og meget let, - og gateway-adressen ændrer sig jo ikke. Men jeg har mine tvivl :-)
Avatar billede rotne Nybegynder
10. december 2002 - 08:39 #8
Jeg fandt lige dette her i et NAT-forum:
AFAIK only Windows Messenger (not MSN Messenger for Windows) uses UPnP features because the UPnP API currently exists only in Windows XP. I have tried Windows Messenger behind UPnP enabled NAT routers and evey feature works except for the file transfers. AFAIK file transfers anren't using SIP (Session Initiation Protocol) which is translated well by the UPnP router. Microsoft promises this to be working from the next release of windows messenger as they'll probably change the filetransfers' mechanism to SIP.
Jeg skal vist lige prøve at finde min Windows Messenger 4.7 frem igen, når jeg kommer hjem.
Avatar billede Noone Nybegynder
10. december 2002 - 17:14 #9
Tja, jeg sidder med MSN Messenger 5.0 på Windows ME med en cisco 677 der ikke har UPnP support, og kan fint sende filer.. Har bare forwardet port 6891-6893 til min computer, så er der 3 huller igennem.

Det med proxy vil kun virke hvis der faktisk kører en HTTP proxy på gatewayen, det gør der oftes ikke i en router...

Dynamisk eller statisk IP betyder ikke så meget, bare den ikke ligger i de private IP ranges (192.168.0.0-192.168.255.255 og 10.0.0.0-10.255.255.255 og der er en til der starter med 172 men jeg kan ikke huske resten af den.) så skulle der ikke være problemer med at overføre filer via MSN Messenger 5.0, men det virker ikke med tidligere versioner.
Avatar billede rotne Nybegynder
11. december 2002 - 18:46 #10
Det virker stadig ikke. Nu har jeg fået installeret UPnP i XP, og DMZ er aktiveret på min LAN-IP, men jeg kan ikke sende filer.

Flere idéer?
Avatar billede stefan_jensen Nybegynder
11. december 2002 - 18:47 #11
det er jo det jeg sagde :D det kommer ikke til at virke....
Avatar billede carstone Praktikant
11. december 2002 - 18:47 #12
altså hos mig virker det uden problemer MEN KUN til en fra min kontakt liste... det virker ikke med de andre...
Avatar billede Noone Nybegynder
11. december 2002 - 21:08 #13
Prøv at droppe UPnP, forward alle porte til din LAN IP og prøv så igen.. Det virker for mig, med alle der bruger MSN Messenger 5.0, mens dem der bruger ældre versioner ikke kan modtage.
Avatar billede rotne Nybegynder
12. december 2002 - 08:23 #14
chanoa-> Det prøvede jeg faktisk, inden jeg fik slået UPnP til (Jeg regnede egentlig med, at det var slået til, - men sådan kan man jo forstå plug & play på forskellige måder....)
Jeg forwardede portene i punktet Virtual Server. Er det rigtigt? Der er også punkterne Firewall og Routing. Er det samme router, du har?
Avatar billede rotne Nybegynder
12. december 2002 - 08:24 #15
chanoa-> Glem mit sidste spørgsmål. Jeg er ikke helt vågen endnu :-)
Avatar billede Noone Nybegynder
12. december 2002 - 16:02 #16
Tja... Anyway, jeg har som sagt selv blot forwardet 3 porte, og det fungere perfekt. Ved ikke hvad problemet er...
Avatar billede stefan_jensen Nybegynder
14. december 2002 - 22:24 #17
lukketid?
Avatar billede rotne Nybegynder
15. december 2002 - 20:30 #18
Ok - så lukker jeg. Forslagene har desværre ikke virket. Hvis k_la og chanoa lige lægger et svar, skal jeg uddele points. Hold øjnene åbne efter et nærmest enslydende spørgsmål i løbet af de nærmeste dage. Det skal nok komme til at virke :-)
Avatar billede Noone Nybegynder
16. december 2002 - 01:56 #19
Du får ikke svar fra mig
Avatar billede rotne Nybegynder
16. december 2002 - 08:11 #20
Jamen så si'r jeg tak for forsøget. Jeg prøver igen efter jul.
Avatar billede rotne Nybegynder
16. december 2002 - 08:12 #21
k_la kan lige henvende sig. Så er der også 10 points for hans svar.
Avatar billede sykonia2 Nybegynder
24. maj 2003 - 18:42 #22
Hej!
Jeg har den samme router til min ADSL...
Men.. Jeg kan både modtage og sende!

Håber du får det ordnet!
- Bobo!