Avatar billede djarny Nybegynder
09. december 2002 - 19:25 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Ópbygning af akkorder

Jeg sidder her med en melodi jeg vil prøve at sætte akkorder på, og det går ikke just godt. Der må være noget teori, regler, et eller andet, for hvordan man opbygger akkorder og sætter dem de rigtige steder. Er sådan noget tilgængeligt på nettet, eller hvis ikke, er der så en der kunne give mig et lynkursus jeg kan arbejde videre med? Jeg har tiden og tålmodigheden, så bare fyr løs! :)
Avatar billede tomchris Nybegynder
09. december 2002 - 20:11 #1
Der er skam regler for den slags. Der findes dog mange forskellige slags akkorder (dur, mol m.v.) Jeg går ud fra du kender durskalaen: C, D, E, F, G og H (eller B)

I den nemme ende findes dur-akkorderne, som sammensættes ved 1)grundtonen, 2) tertsen (den 3. tone) og 3) kvinten (den 5. tone).

Tag fx. en C-dur: Grundtone=C, terts=E og kvint=G. Bingo det er en C-dur.

Ved mol-akkorder er det på samme måde, bortset fra, at tertsen skal en halvtone ned.

Det er i hvert fald sådan at de to typer akkorder opbygges. Det er altså ikke helt så nemt, som det lyder, men det er da et sted at starte.

Tom C.
Avatar billede tomchris Nybegynder
09. december 2002 - 20:12 #2
Var egentlig ment som et svar :-(
Avatar billede tomchris Nybegynder
09. december 2002 - 20:30 #3
Jeg bemærkede lige, at jeg glemte et A i ovennævnte durskala. Den skal sidde mellem G og H (eller B). Dvs. C, D, E, F, G, A og H.

Og så er der lige en lille hurdel. C-dur er nem fordi C-dur skalaen er uden forhøjede eller formindskede toner. Går du videre i rækken, kommer du til G-dur. I denne skala er der er kryds (#) foran alle F-toner. Dvs. alle F'er forhøjes med en halvtone. Skal du lave en G-akkord, vil den altså se således ud: 1) G, 2) H (eller B) og til sidst D. Nu indgår F ikke i en G-dur, så det betyder ikke noget.

Men det gør det fx i en D-dur, hvor der er #'er foran både F og C. Skal du lave en D-dur bliver det altså til 1) D, 2) F og 3)A. Men da der er # foran alle F'er skal F'et altså forhøjes med en halvtone og bliver til F#.

Lyder det indviklet ?? Beklager, men det er måske ikke helt så nemt at forklare på ti minutter.

Tom C.
Avatar billede tomchris Nybegynder
09. december 2002 - 20:34 #4
Avatar billede Slettet bruger
09. december 2002 - 22:07 #5
Det tager mange år at lære at akkordsystemet. For det er i høj grad noget, man skal høre sig til. Hvis du ikke engang kender de forskellige akkorder eller akkordsammenhænge, så skal du starte mere basic, end det du nu har kastet dig ud i.
Hvordan man bruger akkorder er også meget afhængig af stilarten. Jazz og klassisk er fx to forskellige akkordopfattelser.
Avatar billede Slettet bruger
09. december 2002 - 22:10 #6
Men måske kan jeg hjælpe dig, hvis du vel at mærke fortæller, hvilken melodi, der er tale om. Prøv evt. at finde akkorderne ("chords") på Google. Søg også på "tabs".

Og du kommer ikke langt med et dur- og mol kendskab. For at harmonisere skal man nemlig også kende akkordernes indbyrdes forhold og de traditionelle vendinger, i jazzen er det typisk 2-5-1 og i klassisk subdominant, dominant, tonika. Og selv ikke engang med det, kommer man særlig langt.