Avatar billede eachy Nybegynder
18. oktober 2000 - 09:42 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

SP1 via RIS

Hvordan installerer jeg servicepack 1 evt. via remote installation service på ca. 70 W2Kpro-klienter. Uden at skulle ud og logge ind som administrator på hver enkelt pc, og uden brugeren lægger mærke til det.
Avatar billede eachy Nybegynder
18. oktober 2000 - 09:47 #1
Detaljer:
W2K server hvor klienterne installeres via et image fra RIS uden SP1. SP1 skal distribueres til alle klienter (W2KproDK) automatisk uden indflydelse fra administrator.
Avatar billede svein Nybegynder
18. oktober 2000 - 11:27 #2
Jeg mener ikke RIS understøtter distribution af ServicePacks!!??
Jeg vil gerne at Win2000 skal have den mulighed, men det jeg har fundet ud af er hvordan du kan integrere SP1 i et eksisterende RISimage, ved hjælp af den nye \"slipstream\" \"update -s\" switch. Men så skal en jo rulle ud hele installationen en gang mer!
Hvis OS udrulning styres ved hjælp af RIS og Software installation styres ved hjælp af Group Policies, så.... var det måske en mulighed at installere det hele igen!??
Avatar billede eachy Nybegynder
18. oktober 2000 - 11:44 #3
Jeg er klar over muligheden med slipstream. Men jeg ville netop undgå at udrulle hele klient OS igen.
Kan man godt køre en slipstream update (dansk) på et riprep-image med programmer og det hele?
Jeg mener jeg har prøvet at køre en dansk-update på et dansk-image uden held. Men tilgengæld kunne jeg vist godt lave en update fra en eng. sp1 på et dansk image.
Er der nogen muligheder vha. scripts, stadig uden at skulle logge på klienterne som admin?
Avatar billede svein Nybegynder
18. oktober 2000 - 12:00 #4
Vi kører i et større WinNT netværk og bruger en lille ResourceKit utility: \"Autoexnt\" for at rulle ud al vores software!
Det kan sagtes bruges også i Win2000.
Den utility logger på som en service MED admini rettigheder, tikobler via .bat fil til et distributionspoint og kører så en update med switche \"-u-f-n-o-q\".
Avatar billede goulduck Nybegynder
19. oktober 2000 - 09:45 #5
Man kan godt køre et program i Windows 2000, som administrator, uden at skulle logge brugeren af og logge på igen som administrator.

Du holder bare SHIFT nede og højreklikker på SP1.exe (eller hvad den nu hedder) og vælge \"Run As...\". Så kan du skrive administrator og password og du kan nu installere SP1.

Det løser selvfølgelig ikke den ønskede netværksinstallation, men det gør at brugeren ikke mærker det \"så hårdt\" når SP1 lægges på.
Avatar billede eachy Nybegynder
20. oktober 2000 - 10:38 #6
Goulduck: Jo den feature er jeg godt klar over. Men det hjælper ikke lige i denne situation.

Jeg har derimod løst problemet via et PC startup script i group policy. Således får klienterne installeret SP1 inden de overhovedet logger på.
Og rettighederne ved installationen er system.
Problemet er bare at det tager ca. 20 min. imens SP installeres inden at logon box\'en kommer op.
Men det er jo at klienterne blot en eftermiddag genstarter istedet for at lukke computeren, og SP1 vil være installeret næste morgen de møder.
Avatar billede svein Nybegynder
20. oktober 2000 - 10:54 #7
Hej,
en installation af service pack tager den tid en installation tager, siger man, så det var jo en interessant løsning!
Men,
system har rettigheder kun lokalt, så når system starter det script, ligger SP1 filerne så lokalt på maskinen, eller?
Avatar billede eachy Nybegynder
20. oktober 2000 - 11:20 #8
Nej, jeg har lavet en distributionsfolder på serveren. Men Klient har jo også en konto på serveren som har rettighed til at køre scripts samt div. programmer i ris sharen. Scriptet er så lagt på computers startup i group policy i AD på den valgte OU.

Script:(SP1.bat)
if exist c:\\sp1.txt goto end
\\\\server\\SP1DK\\i386\\update\\update.exe\" -u -z -q
copy \\\\server\\SP1DK\\sp1.txt\" c:\\
:end

Hvor sp1.txt er en check-fil.
Såre simpelt :-)