Avatar billede thulesen Nybegynder
08. december 2002 - 21:23 Der er 13 kommentarer og
3 løsninger

Linux + 2xWindows

Hej,
Jeg har 2 diske : C - Win98 og D - Win2000.
Jeg kunne godt tænke mig at installere linux på d-drevet, kan jeg gøre det uden problemmer?
- Og hvad med bootmanager, får jeg alle tre muligheder når computeren starter op?
- Kan jeg installere WinXP i stedet for Win98 senere, og stadig have de samme muligheder i bootmanager?

Hilsen Thomas Thulesen
http://thomas.thulesen.dk
Avatar billede webcreator Nybegynder
08. december 2002 - 21:31 #1
Start med at installere alle dine Windowser.. Så skal Linux nok sørge for, at du får en menu, med alle dine forskellige styresystemer..

Du kan også sagtens opgradere efter, at du har installeret linux
Avatar billede webcreator Nybegynder
08. december 2002 - 21:31 #2
Når du har installeret Linux, så vil Windows optræde som "Dos" i boot-menuen.
Avatar billede webcreator Nybegynder
08. december 2002 - 21:32 #3
Må jeg i den anledning opfordre dig til, at prøve RedHat 8 - deres nyeste version. Den er rigtig dejlig at arbejde med.. Nem for begyndere. Ellers kan Mandrake anbefales. Deres linux-distribution er også rimelig at have med at gøre.
Avatar billede Slettet bruger
08. december 2002 - 21:42 #4
Du kan roligt installere en Linux på dit D-drev, jeg vil anbefale dig at du under installation vælger LILO som boot manager du vil efterfølgende kunne starte enten din Windows eller din Linux efter behag
Du behøver ikke affinde dig med at LILO kalder din Win98 for "DOS" du kan gå ind i /etc/lilo.conf og redigere så kan du for den sags skyld kalde opstartemenuen til Win98 for "Kom så igang Bill Gates"
Avatar billede webcreator Nybegynder
08. december 2002 - 21:49 #5
Yep, det er korrekt. Lilo fås tilmed både som tekst-boot manager, og som et grafisk interface. Ser ganske flot ud..
Avatar billede grabbing Nybegynder
09. december 2002 - 07:56 #6
Der er dog et par ting du skal være opmærksom på. For det første er det ikke særlig smart at have to styresystemer på en partition, selvom du godt kan.

For det andet så får du problemer hvis du installerer Win XP (eller en hvilken som helst anden Windoze) efter du har installeret Linux idet Windoze overskriver MBR (Master Boot Record). For en sikkerheds skyld, så lav dig en startdiskette når du installerer Linux.
Avatar billede Slettet bruger
09. december 2002 - 10:01 #7
grabbing - prøv lige at læse spørgsmålet inden du svarer - spørgeren nævner jo netop at han har 2 partitioner c og d
Avatar billede grabbing Nybegynder
09. december 2002 - 13:17 #8
Prøv selv at læse:
"Jeg har 2 diske : C - Win98 og D - Win2000."
Du ved godt at Win2000 er et styresystem, ikke??
Avatar billede Slettet bruger
09. december 2002 - 14:53 #9
Jo da der er en eller anden der har hvisket mig i øret at der er et styresystem der hedder Win2k - men jeg ser stadig ikke hvor det kommer på tale at installere 2 OS på den samme partion.
Jeg forstår på spørgeren at han vil slette Win2k og erstatte det med Linux og her ser jeg intet problem, det næste spørgsmål fra spørgeren drejer sig om han efterfølgende kan installere XP i stedet for Win98 og her ser jeg altså heller ikke noget problem du har ret i at spørgeren bør fremstille en boot diskette, men det bør man vel altid gøre
Avatar billede grabbing Nybegynder
09. december 2002 - 15:04 #10
Han spørger endvidere:

"- Og hvad med bootmanager, får jeg alle tre muligheder når computeren starter op?"

Det fortolker jeg at han vil stadig have Win 98 og Win 2000 og at han så vil installere Linux også.
Avatar billede thulesen Nybegynder
09. december 2002 - 15:26 #11
Tak for alle svarene....
Ja, det er korrekt at jeg både vil have Win2000 og Linux på D-drevet, men jeg regner med at dele d i 2 partitioner.
Kan det lade sig gøre at installere både win98 og XP, på C (med partitioner), så der altså er 4 systemer i alt?
Avatar billede grabbing Nybegynder
09. december 2002 - 15:54 #12
Det kan sagtens lade sig gøre, hvis altså du har plads nok på din HDD. hvis du ønsker at bevare de data du har nu er det nok en god idé at starte med at lave partitionerne med f.eks. Partition Magic. Du skal bare huske at Win 98 helst (læs: skal) være på dit C:\ drev. Et godt råd er at installere alle Windozerne først og derefter Linux. Har du i øvrigt overvejet hvilken distribution du vil bruge?
Avatar billede Slettet bruger
09. december 2002 - 16:03 #13
Jamen det kan da godt lade sig gøre men er det nu ikke bare lidt pjattet?
Men fremgangsmåden vil være c- drevet = 2 partitioner  d- drevet 2 partitioner
Først installeres Win98 på c: > win2k på d: > winXP på e: > linux på f:
Så har du to muligheder
WinXP bootmanager starter Win98 + Win2k + Winxp du kan tilføje din Linux boot i XP's boot se hvordan på www.helgec.goggle.dk
Eller hvis du vælger den nyeste vers. af Red hat - Mandrake - SuSE så kan du lade LILO (Linux boot manager) starte Linux og XP herefter vælger du hvilket windows system du vil starte op fra XP
Avatar billede webcreator Nybegynder
09. december 2002 - 17:12 #14
Se se - det er slet ikke så svært :o)
Avatar billede thulesen Nybegynder
09. december 2002 - 17:28 #15
OK, tak for hjælpen.
Jeg har tænkt mig at bruge RedHat, det lyder som om der er flest der bruger det, og det er lettest at få hjælp til den, og derudover er den best til nybegyndere...
Avatar billede webcreator Nybegynder
09. december 2002 - 17:42 #16
Godt valg :-)

Tak for points.