Avatar billede hejmedmigselv Nybegynder
08. december 2002 - 19:33 Der er 14 kommentarer og
6 løsninger

Program til brochure o. lign.

Hvilken program skal jeg gå ud og investere i, hvis jeg skal lave grafik, tekst osv. til print (ikke som webgrafik).
Det skal bruges til at lave brochurere, visitkort og andet materiale som skal printes ud, og derfor ikke bruges til f.eks. webgrafik o. lign.
Så resultatet skal se godt ud på papir og ikke nødvendigvis på skærmen.

Kom med forslag til program og hvorfor jeg netop skal vælge det program!
Avatar billede game_tracker Nybegynder
08. december 2002 - 19:34 #1
ved ikke men hvad med poster (har hørt at det er til det)
Avatar billede hejmedmigselv Nybegynder
08. december 2002 - 19:37 #2
Øhm, kigger på poster.
Men grunden til jeg søger et specielt program er fordi hvis jeg f.eks. laver en cirkel i photoshop, og derefter printer den ud, så bliver kanten ikke specielt god. Den er nærmest gnidret!
Ikke som med f.eks. tekst i word som bliver pæn glat!
Avatar billede tlunde Nybegynder
08. december 2002 - 19:37 #3
så ville jeg nok enten tage Paint Shop Pro eller Adobe Illustrator...Begge er gode til at lave det i...
Avatar billede initializing Nybegynder
08. december 2002 - 19:37 #4
Quark Express
Avatar billede hejmedmigselv Nybegynder
08. december 2002 - 19:44 #5
Nu kender jeg ikke quark express, men når man laver noget i f.eks. photoshop eller paint shop pro skal man så lave det som vektorgrafik eller?
og skal der være anti-alias på det hele, eller kun på tekst eller kun på cirkler osv. og ikke tekst eller?
Avatar billede tlunde Nybegynder
08. december 2002 - 19:45 #6
vektor grafik er det bedste, for så får du ikke de der gnidret og uklare kanter på tekst og grafik...
Avatar billede spe Nybegynder
08. december 2002 - 19:47 #7
Illustrator er et godt valg til grafik. Photoshop til foto (detaljeret billeder).
Men selve opsætningen med grafik/billeder og tekst kræver et sideombrydningsprogram som f.eks QuarkXPress (det dyreste program på markedet), Adobe InDesign eller Adobe PageMaker.
Avatar billede roedz Nybegynder
08. december 2002 - 21:01 #8
Hvilken dpi køre du med i Photoshop??
Avatar billede hejmedmigselv Nybegynder
08. december 2002 - 21:14 #9
Øhm, indtil videre har jeg kørt med 28,346 pixel/cm.
Øhm, hvis jeg laver det som vektor-grafik, skal jeg så bruge anti-alias, og i så fald på hvad (tekst, grafik)...?

Jeg har prøvet at hente og installere demoen af QuarkXPress, men den vil ikke installeres på min maskine, noget med mine regionale indstillinger. Hvad skal jeg gøre for at teste det?
Avatar billede roedz Nybegynder
08. december 2002 - 22:17 #10
Du skal op og arbejde med 300 dpi til tryk og print (min) ... så det er nok derfor du ikke får pæne print!
Avatar billede roedz Nybegynder
08. december 2002 - 22:19 #11
Men selvfølge er Vektor altid et godt udgangspunkt hvis du laver forskellige grafiske elementer, som fx logoer ...
Avatar billede roedz Nybegynder
08. december 2002 - 22:20 #12
Og hvis du bare en er en smule øvet i Photoshop vil Indesign være det letterste program for dig at gå til!
Avatar billede revelation Nybegynder
09. december 2002 - 01:10 #13
Skriv din mail, så kan det være jeg kan hjælpe dig.
Avatar billede hmm10 Nybegynder
09. december 2002 - 08:26 #14
Jeg vil forslå Illustator (ligesom spe). Det er klart det bedste program til kreation af opsætning og udprintning. Selve grafik med 3d effekt må laves i andre programmer, da Illustrator ikke er lavet til dette.

Illustrator er hurtigt, nem og enkelt at lære. Dog er det et dyrt program :( - især den dansk version.

Illustrator bliver brugt i reklamebranchen og er originalt lavet til mac. Adobe så et market til pc'en og lavede derfor en version til pc'en. Dette salg gik godt og derfor har Adobe forsat lavet nyere versioner til pc'en.
Avatar billede nemograf Nybegynder
09. december 2002 - 11:34 #15
De programmer der ovenstået er blevet nævnt er toppen af poppen efter min mening, og jeg bruger dem også selv..
Der bliver også nævnt at programmerne er dyre...Ja det må man sige de ligger i prislejerne fra 20-40.000,-
Det man istedet for kan gøre er at anskaffe Corel Draw/Corel Paint... Det er en pakke med både Vector grafik og billede grafik... Og prisen er ca 4.000,-
Det gode ved disse programmer er at de er vildt hurtige at lære.
Og de kan stort set det samme som Illustrator og Photoshop..
Avatar billede nicofrench Nybegynder
09. december 2002 - 11:40 #16
InDesign 2.0; pris: 6.495 kr.
Photoshop 7.0; pris: 6.295 kr.

Brug dem det er kval.

Priserne er fundet på edbpriser.dk, det er engelske versioner, de er  normalt en 1000,- billigere en en dk version.

Programmerne kan fås billigere end overnvnte... det er bare om at undersøge et par forskellige forretninger.
Avatar billede spe Nybegynder
09. december 2002 - 13:00 #17
hmm10>>Se et par eksempler på 3D med Illustrator her www.dtpkursus.dk

Man kan købe en pakke med fire adobe programmer f.eks til tryk Photoshop, Illustrator, InDesign og Acrobat til knap 12.000
Avatar billede bonkerz Nybegynder
09. december 2002 - 16:59 #18
Jaja, det er jo en masse go'e forslag, og afhængig af hvad du skal bruge det til er der jo mange løsninger.

IMHO ville det måske også være en go' ide få noget viden generelt om at udvikle materialer til print: ting som CMYK-farver, Pantone farver, ICC-profiler (og farvestyring i det hele taget!), papir kvalitet/typer, print formater osv. osv. Specielt hvis det skal bruges i kommercielt/professionelt sammenhæng.

Og sørg for at finde en trykker der har forstand på hvad han/hun gør og som evt. kan vejlede dig gennem processen. Print arb. er meget mere end lige det program du vælger at bruge! - når det er sagt vil jeg dog også holde på Adobe's program pakker (Photoshop, Illustrator, InDesign etc.) de koster self. en del mere, men der er jo så også en grund til at de er så populære... ;)
Avatar billede bonkerz Nybegynder
09. december 2002 - 17:23 #19
Kom lige i tanke om den her artikel efter jeg havde postet self, som nok ikke ville være så dum at læse:
http://hotwired.lycos.com/webmonkey/99/07/index1a.html?tw=design

Specielt afsnittet om progammer (selv om det er lidt kort...):
http://hotwired.lycos.com/webmonkey/99/07/index1a_page2.html?tw=design

MVH
Avatar billede hejmedmigselv Nybegynder
09. december 2002 - 21:28 #20
Så siger jeg mange tak for ALLE svar og pointene er sådan delt ud mellem alle.