Avatar billede cpc Nybegynder
08. december 2002 - 19:24 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Installering af cd-brænder

Jeg har problemer med at installere cd-brænder.
Kan ikke finde ud af hvordan jumperen skal indstilles.
I drevet sidder to jumpere med følgende bogstaver: cs sl ma.
Brænderen er tilsluttet samme stik som harddisken som virker som master.
Hvorfor er der to og skal de ikke indstilles til hhv. sl og ma(hvilken af de to henviser til harddisken?)
Avatar billede tlunde Nybegynder
08. december 2002 - 19:26 #1
Du skal kun have en jumper i din brænder, og den skal være slave, og så skal din harddisk være master...det burde virke!
Avatar billede cpc Nybegynder
08. december 2002 - 19:38 #2
Når jeg indstiller jumperen til slave får kan computeren ikke starte op. Den stopper ved følgende meddelse : Boot from CD.
Avatar billede tlunde Nybegynder
08. december 2002 - 19:51 #3
2 sek...jeg kigger lige hvordan jeg selv har sat det op...det kan være at det er omvendt...2 sek
Avatar billede fromsej Praktikant
08. december 2002 - 19:53 #4
Kan du ikke sætte brænderen over på secondary , og lade den være master der.
Det giver det bedste resultat hos mig.
Avatar billede tubber Juniormester
08. december 2002 - 21:12 #5
Så vidt jeg ved er det vigtigste at Brænder og den HD/CD-Rom ikke sidder på samme idekabel.......så jeg ville sætte Brænder som Master på IDE 2 og Den hd man booter på som master på IDE 1, er der så et CD-Rom drev så sæt det som slave på IDE 1, og evt. HD 2 som slave på IDE 2.........

Om du kan boote på dit CD-Rom/Brænder har ikke noget at gøre med om den er Master eller slave....
Du kan evt. prøve at sætte den som cable select......

Tror nærmere det er den CD du prøver at boote på der hænger og ikke dit drev...

Tilbage til dit spg. den kan ikke være master i forhold til din HD og slave i forhold til din IDE kanal....Den er enten det ene eller det andet, noget hardware har 2 jumpere men der er vist et eller andet sted på drevet hvordan de skal sidde for at være det ene eller det andet.....

Jeg har et drev hvor der er 2 jumpere........den ligner lidt det her (ved ikke hvordan det kommer til at se ud når jeg trykker udfør)....
Opsætning:

Cable Select:    Master:      Slave:      : = 2 pins    | = jumper

C S M            C S M        C S M
S L A            S L A        S L A
| : : |          : : | |      : | : |

Jeg ved ikke lige hvad den sidste jumper gør men den skal bare sidde der....
Det er bare en mulighed, ved jo ikke lige hvordan dit ser ud, men der bør være en tegning på dit drev der viser indstillingerne :O)

/Tubber
Avatar billede cpc Nybegynder
08. december 2002 - 23:18 #6
Tak for svarene. Det virker efter jeg har sat Brænderen over på IDE 2 som master.