Avatar billede mglarsen Nybegynder
17. oktober 2000 - 20:43 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke logge på SBS 4.5...

Hej!
Jeg har dd. installeret en SBS 4.5 og har bland andet opsat den som DHCP-server. Jeg har oprettet en enkelt bruger indtil videre og ville lige tjekke at alt var, som det skulle inden jeg oprettede flere... Det var det ikke!
Jeg har prøvet med to forskellige maskiner, én win95 og én Win98, men ingen af dem vil finde domæneserveren... De får tildelt IP-adresse og de kan pinge serveren, men den vil ikke logge på domænet... Hvad kan der være galt???
Jeg har prøvet at lave en HOSTS- og en LMHOSTS-fil i håb om at dette kunne \'hjælpe\' til at finde serveren, men det var ikke tilfældet... Er der nogen, der har en idé om, hvad det kan være?

På forhånd tak!
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
17. oktober 2000 - 21:15 #1
Har du husket at NT også kræver \"Computer Accounts\" ??
Dvs. at de enkelte maskiner først skal kendes af PDC\'en før end der kan logges ind fra dem...det gøres (efter min menning) nemmest ved at logge ind som Administrator første gang...
Avatar billede mglarsen Nybegynder
17. oktober 2000 - 21:59 #2
\'Computer Accounts\' er jo kun hvis klienterne er NT eller 2000-maskiner... Det er ikke tilfældet her, da klienterne - som nævnt - er Win95 og 98 maskiner...
Avatar billede devia Nybegynder
18. oktober 2000 - 09:00 #3
tigerdyr har ret!
Vil du logge på et NT domæne, dvs. verificeres af det, kræver det lissom også at dette domæne ved hvem du er.
Du kan med andre ord kun logge på domænet med brugere der er kendte og samtidig har rettigheder til det.
Alle brugere der IKKE er kendt af din NT server vil blive betragtet som Guest, og en Guest har, som standard, IKKE rettigheder til at logge på et NT domæne.
Så.. se du hellere at få lavet et par accounts ;-)
Og så lige et råd: Drop LMHosts filerne og installer WINS på serveren. Tilføj derefter 045 og 046 (WINS/NBNS Server og NetBIOS Node Type) under Properties for dit DHCP Scope.
Avatar billede devia Nybegynder
18. oktober 2000 - 09:01 #4
NetBIOS Node Type bør du sætte til 0x8 (Hybrid) i dit tilfælde.
Avatar billede mglarsen Nybegynder
18. oktober 2000 - 15:47 #5
Ja, OK - det er et newbie-spørgsmål, men så newbie, er jeg heller ikke. Jeg har oprettet brugere!!
Jeg har også løst problemet - og det er til gengæld lidt pinligt... Serveren har IP 10.0.0.221 / 255.255.255.0 og brugerne skulle vha. DHCP have 10.0.0.1-180 / 255.255.255.0... Problemet var bare, at jeg havde skrevet forkert subnet under scope-properties... 255.255.250.0!!! Der gik lidt tid inden  jeg så det ;o)
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
18. oktober 2000 - 21:15 #6
*hehe* Det var da en ret overbevisende årsag til fejlen :o))

Meeen øøøøh, en mega subnettet A-klasse ??