Avatar billede vabis Nybegynder
07. december 2002 - 23:03 Der er 9 kommentarer

Bundkort vil ikke finde HD.

Hej!!
Jeg har en ældrer computer som for et stykke tíd siden begyndte at arbejde rigtig dårlig. Men da den aldrig var blevet formateret og den jo immervæk er over 4år gammel, tænkte jeg at den bare trængte til  sådan en omgang. Så jeg formaterede den, og geninlæste win. 98, men efter endt instalition fik jeg at vide at der ikke var tilstrækkelig plads til et styresystem på harddisken. Jeg troede så at HD måske var færdig, så jeg ville så prøve at sætte en andet HD i. Men bundkortet ville ikke finde den og efter en masse fiflen besluttede jeg at prøve at sætte den gamle HD i igen, men den ville bundkortet heller ikke finde mere. Jeg har prøvet at være inde i bios og bede den om at søge efter harddiske uden held. Jeg har prøvet at skifte idekablet ud, jeg har prøvet flytter over på den anden ideport på bundkortet stadig uden resultat. Så nu er jeg kørt godt og grundig fast i problemet!

Det var lidt af en ordentlig smøre, men jeg håber der er nogen der har et forslag til hvordan jeg får maskinen til at kører igen.
Avatar billede kick Nybegynder
07. december 2002 - 23:12 #1
Hvor stor er din HD.Prøve envt at opdater bios.

KICK
Avatar billede vabis Nybegynder
07. december 2002 - 23:19 #2
HD,en er på 10gb. Jeg har hørt at det skulle være en rimelig kompliceret sag at opdatere bios,en og hvis man ikke ikke gør det rigtig risikerer man at bundkortet endet på kirkegården.Er det korrekt??
Avatar billede hub Nybegynder
07. december 2002 - 23:27 #3
Der er en vis risiko forbundet med denne operation, så det bør være sidste udvej. Jeg synes også, at problemet peger mere på en BIOS der er gået i baglås.
Prøv i første omgang at gå i BIOS-standard cmos settings- og sæt alle harddiskværdier til auto. Prøv derefter at autodetecte disken. Mærk efter om den vibrerer (får strøm). Strømstikkene kan sagtens blive defekte..
Avatar billede halifax Nybegynder
07. december 2002 - 23:40 #4
Der er ingen grund til at tro, at en BIOS opgradering skulle afhjælpe problemet. Din nuv.BIOS har jo hidtil virket fint med din harddisk på 10GB. Så hvorfor opdatere af den grund, kick?

Opdatering af BIOS skal ske korrekt, ellers ender bundkort/BIOS chip på kiekegården, som du skriver.

Hvordan har du formateret. Med FAT eller FAT32?
Måske burde du starte op på WIN98 boot diskette og køre fdisk.
Slette nuv. partition med fdisk (alt på disken slettes) og oprette en ny partition på 10GB og herefter kore format C fra boot disketten.
Avatar billede vabis Nybegynder
08. december 2002 - 00:08 #5
>>hub. Så har jeg prøvet dit forslag. Desvære uden positiv resultat.Jeg kunne godt nok ikke mærke hd,en vibrerer, med den ene hd har en grøn diode og den lyste når jeg satte strøm på.

>> halifax. Jeg har på et tidspunkt prøvet det du forslår, men såvidt jeg husker fik jeg bare at vide under fdisk at der ingen harddisk var, så derfor kunne jeg ikke lave en paririoneringen.
Jeg må indrømme at jeg ikke ved om jeg har formateret den i fat eller fat32. Jeg gik bare ind i Dos og skrev "format c:".
Avatar billede rebecca Novice
08. december 2002 - 00:59 #6
For længe siden havde jeg en ældre Ibm pc til rep. den kunne heller ikke finde hd'en i bios, kunden troede hd'en var brændt af men det viste sig at være batteriet på bundkortet der var defekt.
Mvh.rebecca
Avatar billede halifax Nybegynder
08. december 2002 - 14:12 #7
Tjaa - rebecca's forslag er en mulighed. Hvis batteriet er løbet tør eller er defekt vil jeg mene, at BIOS også taber oplysning om dato og klokkeslet. Hvis det kan bruges som ledetråd.

En anden mulighed for at tjekke 10GB disken kunne være, at du fik lov til at sætte den i en anden pc, fx. en vens, og på den måde få kørt fdisk og format C. Det skal være fra en Win98 maskine, eller en, der startes op med en 98 bootdiskette. Det vil formatere disken med FAT32.
Avatar billede rebecca Novice
07. marts 2003 - 09:27 #8
vabis >>> luk venligst dit spg.
Avatar billede rebecca Novice
30. april 2006 - 11:37 #9
måske tid at lukke