Avatar billede esoulman Nybegynder
07. december 2002 - 15:52 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Mange billeder - samme formattering

Hej gutter og gutinder...

Mine de gamle har taget en del billeder med digitalkameraet og de er bare blevet gode. Imidlertid vil jeg gerne lægge dem ud på nettet så andre i familien også kan have glæde af dem.

Dog vil jeg gerne have billederne komprimeret lidt og ændret størrelse på - hvilket kan gøres gennem en Adobe Photoshop Action.
Problemet er bare at selvom det kun er den action der skal køres, skal man åbne hvert eneste billede (der er 100+) og aktivere den action.

Er der ikke en måde man kan bruge en action på mange billeder - på en gang?

Håber nogen forstår, ellers må I skrive.. ;)

Er der alternativt et andet program der er bedre til sådan en lille opgave?
Avatar billede Spotgun Seniormester
07. december 2002 - 15:54 #1
Hvis du går op under Filer -> Automate -> Batch. Der kan du vælge den action du vil køre, samt hvilken mappe den skal finde filer til at køre din action i.
Det kræver måske lidt finpudsning af din action for at få det til at køre korrekt. Og husk at passe på med, at den ikke gemmer alle billeder med samme navn!
Avatar billede hcma Novice
08. december 2002 - 21:12 #2
Som spotgun skriver:
Lav den ønskede action på eet billede.
Gem alle de billeder du vil have lavet om efter samme mønster i een mappe.
Og så går du bare op i Filer->Automate->Batch og vælger den action du vil køre.
Avatar billede kamu Nybegynder
17. december 2002 - 19:43 #3
Høp!

Endnu nemmere er det at bruge ACDSee til dette. Jeg tager selv mange billeder i høj opløsning som jeg til tider har brug for at lægge ud på mit website. Og intet er nemmere end at formatere mange billeder på en gang med ACDSee.
Du kan finde en trial version på
http://www.acdsystems.com/English/Products/ACDSee/index.htm

Tjek det ud!

mvh/Kasper
Avatar billede esoulman Nybegynder
09. januar 2003 - 20:01 #4
Takker mange gange, det var sq lige hvad jeg havde brug for :)