Avatar billede daihatsu Nybegynder
16. oktober 2000 - 23:50 Der er 19 kommentarer og
4 løsninger

Hvilket DVD drev?

Jeg står overfor at skulle til at købe et DVD drev, men vil gerne lige høre om der er noget man skal være opmærksom på før man køber...

F.eks. Regional codes. kvalitet. mpegkort vs. software decoding.

Min konfiguration er en Athlon 700 med et Guillemot TV-out GeForce.

Derudover vil jeg også meget gerne høre lidt om prislejet...

Jeg opretter til 200 points, da det er et ret åbent spørgsmål, og jeg gerne vil høre lidt af hvert.
Avatar billede phylox2 Nybegynder
17. oktober 2000 - 00:24 #1
Du skal sørge for, at du køber et RealMagic Hollywood+ MPEG accelerator kort! Det er det eneste ordentlige der findes på markedet (til den pris), hvis man vil have den bedste kvalitet.

Mht. selve drevet, så lavet Creative nogle med noget Enhanced Resolution noget på, og det er også noget, der er værd at gå efter - om det bliver et IDE eller SCSI er nærmest ligemeget, det kommer an på, hvor mange penge du har til rådighed.

Regionskoderne kan ændres på et Hollywood+ kort uden problemer ... (det koster omkring 600 - og drevet omkring 800-900 - se www.edbpriser.dk for mere info)

Avatar billede tnh Nybegynder
17. oktober 2000 - 00:39 #2
Enig med phylox2

Regionskoderne kan ændres med et genialt program der hedder DVD-Genie!! Kan nemt findes på Nettet.
Jeg kan evt. sende det til dig, hvis du er interesseret?

Hollywood+ er det bedste kort jeg kender...
Har selv et Creative DVD-Drev

-> tnh
Avatar billede phylox2 Nybegynder
17. oktober 2000 - 00:44 #3
Nu kan jeg så sige, at jeg også selv har et Hollywood+ og et Creative, men jeg hælder dog noget mere til mit stationære Dolby Digital \"biograf\" system - mangler dog en MEGET stor skærm, før det kan kaldes for en biograf :)
Avatar billede tnh Nybegynder
17. oktober 2000 - 00:48 #4
Helt sikkert!
Skal man se film, skal det være på en stationær!!!
Har en Denon DVD 1500 - læser forud på DVD\'en sikrer at den SLET ikke hakker!! Anbefales
Der er klart federe billede og lyd på stationære systemer...

-> tnh
Avatar billede phylox2 Nybegynder
17. oktober 2000 - 00:50 #5
Og så har man heller ikke en PC stående og larme i baggrunden ...
Avatar billede tnh Nybegynder
17. oktober 2000 - 00:55 #6
Præcis!
OG man er ikke afhængig af at skulle køre alle mulige programmer samtidig - en anden go\' ting er at man har en fjernbetjening! Hvilket jeg dog også har til mit Hollywood+ ;)

Så DAIHATSU!! Hvis du kun skal se film på dit DVD-drev, så overvej lige, om en stationær afspiller ikke er en bedre løsning?

-> tnh
Avatar billede phylox2 Nybegynder
17. oktober 2000 - 00:59 #7
De koster endda ikke mere end 2K idag i de fleste forretninger - så er det heller ikke en top kvalitets afspiller, men det er alligevel 10 gange bedre end på en PC
Avatar billede tnh Nybegynder
17. oktober 2000 - 01:02 #8
Jeg valgte dog at give 5000,- bobs for min, men så er det også kvali :)
Besøg Hifi-klubben!!!

-> tnh
Avatar billede phylox2 Nybegynder
17. oktober 2000 - 01:06 #9
Jeg har selv en Pioneer DV-525 :) Den koster kun 4000 og er den bedste DVD afspiller lavet af Pioneer til en prisklasse, der er til at betale!
Avatar billede steffen Nybegynder
17. oktober 2000 - 07:17 #10
Er det ikke noget at med at drevet skal understøtte alle landekoder eller skulle kunne hackes?

Troede Creatives drev var holdt op med at være egnede til det ..
Avatar billede phylox2 Nybegynder
17. oktober 2000 - 11:41 #11
Det er RealMagic kortet, der bestemmer, hvilken region der skal afspilles ...
Avatar billede deternal Nybegynder
17. oktober 2000 - 12:05 #12
Ehhh - hardwaren kan godt være regionslåst - jeg ved at stortset alle dvd-rom drev pt er låst. Mange kan man dog finde hacked \"firmware upgrades\" til - men man kan nok ikke regne med at alt virker som det skal bagefter. Hvis du vil sikre dig et unlocked drev så prøv og se om du kan få pioneers 10x dvd rom - det var det sidste dvd rom drev jeg kender til som ikke var hardware locked. Hvis ens hardware er unlocked kommer man så til softwaren som også kan være locked (og det bliver endnu mere tricky med RCE) - dette kan dog i de fleste tilfælde også omgåes. PowerDVD 2.5 kan godt fixes således at det funger. Mener også at Asus Softdvd kan.
Avatar billede tnh Nybegynder
17. oktober 2000 - 12:47 #13
Brug DVD-Genie til at ændre reg. koderne!

-> tnh
Avatar billede deternal Nybegynder
17. oktober 2000 - 12:59 #14
Jeg kender ikke det program, men det blev nævnt at det kunne klare <b>software</b> locking - og det er jo ligesom ikke hardware locking!!!<p>

Og der var også nogen som sagde  at dvd rom\'s ikke var låst/hardwarelock ikke betød noget og det er forkert.
Avatar billede cult Nybegynder
17. oktober 2000 - 16:32 #15
da du her sådan en kraftig maskine behøves du i hvertfald ikke noget MPEG2 kort.
Du burde anskaffe dig en nyere version af føromtalte PowerDVD og DVD Genie.
Det bruger jeg selv på en Celeron500 med ASUS TNT2 med TV-OUT og det kører
faktisk flydende.
Du kan hente PowerDVD på www.cyberlink.com.tw
Jeg har et Creative 5x DVD, Et skide godt drev og det har ingen regionlås. Jeg gav 600 kr for det dengang så nu vil det nok være lidt billigere.
Avatar billede daihatsu Nybegynder
17. oktober 2000 - 20:18 #16
Tak for de mange svar/kommentarer indtil nu ;)

Er der nogen der har erfaringer med et ASUS DVD-E608/G DVD 8x / CD 40x / IDE  ???

Så vidt jeg lige kan lure er det det billigste på edbpriser.dk. 1000 Kroner.

Nogen der kender til billigere drev? Og nogen der ved om der kan være problemer med regionalsettings med ovenstående drev?
Avatar billede tnh Nybegynder
17. oktober 2000 - 20:37 #17
Der findes oxo et program der hedder Zone Selector
Mener det kan unlocke hardware?

-> tnh
Avatar billede tnh Nybegynder
17. oktober 2000 - 20:38 #18
Jeg vil kraftigt anbefale et mpeg-kort, da du får bedre grafik... Uden et sådant, er det softwaren der skal klare grafikken...

-> tnh
Avatar billede daihatsu Nybegynder
18. oktober 2000 - 00:43 #19
I første omgang regner jeg med at jeg holder mig til bare at købe et DVD-rom-drev. Så det eneste jeg egenligt mangler at sikre mig er at jeg kan få fjernet de regional-settings der er. Og i den forbindelse er der nævnt flere programmer hér, men er de drev uafhængige?

Jeg vil selvfølgelig også gerne høre om der er nogen der kender til nogle billige drev. For det billigste jeg kunne finde på edbpriser.dk var som sagt 1000 kr, men Cult skrev at han kun havde givet 600 kr for et drev...

Håber I gider/kan svare på det sidste før jeg uddeler point... :)
Avatar billede deternal Nybegynder
18. oktober 2000 - 08:36 #20
EDBPriser er ikke et godt udgangs punkt - jeg fik mit Pioneer DVD 10x til omkring 600 her for nylig (var ochså lotto i den forb.). Generelt - hvis du har tænkt dig at bruge dvd-rom\'en til data cd\'er/dvd\'er bør du købe et mærke drev - noname drev skumler tit med brændte og i visse tilfælde også købe cd\'er. Hvis det primære er at du også skal kunne se dvd\'er på din maskine - så check dba.dk for at se om der ikke er et ældre drev til salg, da de nemlig ikke har regionslås. Det er svært at sige hvad der kan hvad - jeg kender ikke de omtalte programmer - men skal da klart have checket om zone selector virker med mit pioneer (det var desværre et af de nye hvor man kun kan ændre region 3 gange :/). Jeg kører med mit sjyke ASUS DVD 2000 og det virker fint - men har asso ikke checket om det har regionslåseagtige ting - dog har de på deres hjemmeside noget om hvordan man kan hacke dvd formatet så tvivler på de er de store reions tilhængere ;)
Avatar billede xtom2 Nybegynder
18. oktober 2000 - 09:14 #21
nu skimtede jeg sæføli kun lige teksten her.. men et GeForce Classic ligger da inde med hardware DVD/MPEG playback support?
Avatar billede cult Nybegynder
18. oktober 2000 - 16:31 #22
Ja, jeg gav kun 600 kr for mit Creative 5x DVD drev.
Hvis du skal have sådan et i dag skal det nok bestilles specielt hjem.
Jeg købte mit i WebKing (www.webking.dk). Drevet står ikke på deres side mere men hvis du gerne vil have det kan du prøve at emaile til dem på SALG@WEBKING.DK og høre nærmere.
Drevet har som sagt ingen regionlås.
Avatar billede daihatsu Nybegynder
18. oktober 2000 - 22:38 #23
Tak for alle svarene... Jeg er blevet klogere, men ikke afklaret. Og sidste del kan I nok ikke hjælpe mig med ;)

Mvh
Daihatsu