Avatar billede freestyleren Nybegynder
16. oktober 2000 - 22:42 Der er 26 kommentarer og
3 løsninger

DVD-drev.. ...CDen vil ikke ud?!?!?!!?!?

Da jeg kom op til computeren efter den i et stykke tid havde stået tændt, ville jeg have den cd ud som jeg tidligere havde sat i.....
  ..men DVD-drevet reagerer slet ikke, og hvis jeg går ind i denne computer og kigger på drevet står der at der ingen cd er i (det ved jeg der er, da vi har et DVD-drev hvor man bare skupper CDen i, og det kan jeg ikke nu), og hvis jeg sætter den til at skuppe CDen ud via denne computer, går computeren i stå(!)

HVAD FANDEN ER DER GALT???????????????????????????????????????????????????????????????
Avatar billede _tdaugaard Nybegynder
16. oktober 2000 - 22:43 #1
Tag en skruetrækker, det er det eneste der virker
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
16. oktober 2000 - 22:47 #2
det sker ind imellem at et drev \"låser\" og nægter at reagere..prøv at genstarte i fejlsikret tilstand, så skulle du gerne kunne få den til at åbne skuffen! Opstår det samme problem når du genstarter normalt, prøv da at geninstallere softwaren til DVD-drevet (drivere, player osv.)
Avatar billede freestyleren Nybegynder
16. oktober 2000 - 22:53 #3
Har prøvet at genstarte!!!!!!!!!!!!!!!
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
16. oktober 2000 - 22:58 #4
har du osse prøvet at genstarte og så trykke F8 så du får bootmenuen frem og starter op i ren dos? ellers kig i din manual! der burde være en beskrivelse af et sted på drevet hvor der er et lille hul der passer til en knappenål så man kan åbne drevet ved at presse en nål forsigtigt ind og ramme en udløser der får skuffen til at reagere! Jeg mener dette skal gøres mens pc\'en er slukket!
Avatar billede freestyleren Nybegynder
16. oktober 2000 - 23:04 #5
Nej, men jeg tror ikke det hjælper at starte BIOS
Avatar billede cstern Nybegynder
16. oktober 2000 - 23:04 #6
Jeg går ud fra at det tidligere har virket? Hvis det er første gang du har prøvet drevet kan det være at lock jumperen som findes på nogen drev står forkert. Det er en jumper som man har anvendt på maskiner hvor det skulle være umuligt at åbne drevet, feks til brug i demo lokaler osv.

Ellers burde det kunne lade sig gøre at få CD\'en ud ved at stikke en udfoldet papirclips ind i det dertil indrettede hul på forsiden af drevet.

Hvis alt andet glipper er du nødt til at skille drevet ad (så vidt jeg kan forstå på dig er det af typen med en slot på forsiden - ikke en egl. skuffe). Hvis der stadig er garanti på drevet skal du være forsigtig med ikke at lave mærker omkring skruerne eller på selve skruerne. Hvis drevet er plomberet f.eks. med en etiket hen over kanten må du ned til forhandleren med det (hvis altså der er garanti - ellers er det bare at gå i gang). Fejlen kan skyldes at en elastik der forbinder nogle af de små hjul inden i drevet er hoppet af - har set det tidligere (dog på en tray version).
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
16. oktober 2000 - 23:06 #7
jeg har da ikke nævnt et ord om BIOS?!?!? jeg skrev DOS!
Avatar billede freestyleren Nybegynder
16. oktober 2000 - 23:08 #8
hvorfor skal jeg starte dos=??????
Avatar billede perj Nybegynder
16. oktober 2000 - 23:10 #9
Freestyler.
Har du en hjemmelavet label på skiven?
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
16. oktober 2000 - 23:12 #10
fordi så forhindrer du windows i at låse dit drev og dermed kan du så udelukke at det er drevet dere r noget galt med! Hvis du kan få din cd ud når du starter i dos er det noget i windows der låser dit drev. Kan du stadig ikke få din cd ud efter at du har startet op i dos, er der noget galt med drevet! Derfor! :-)
Avatar billede cstern Nybegynder
16. oktober 2000 - 23:14 #11
Oh, forresten - er det et Toshiba drev? Jeg har engang haft et problem med et Toshiba SD-M1212 DVD som opførte sig tosset når der kom hjemmebrændt i skuffen (det er dog ikke slot-in)
Avatar billede cstern Nybegynder
16. oktober 2000 - 23:14 #12
glimrende forslag kimrosgaard
Avatar billede freestyleren Nybegynder
16. oktober 2000 - 23:17 #13
jeg har prøvet i dos virker ikke.....
og nej der er ikke label på
Avatar billede perj Nybegynder
16. oktober 2000 - 23:20 #14
En god mulighed vil være at fjerne det brede kabel til drevet. Derefter sikrer du dig at strømkablet er isat. Hjælper det ikke, burde du som en anden nævnte kunne bruge \"clipsmetoden\" - hjælper det heller ikke så på værksted med den.
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
16. oktober 2000 - 23:20 #15
du kan heller ikke få din skive ud når du har startet op i dos?? så har dit drev et problem! hvis der ikke er et sted foran på drevet hvor du kan stoppe en nål ind og aktivere den manuelle udløser er der kun 2 udveje tilbage! En tur til forhandleren og få byttet skidtet (hvis der stadig er garanti på) eller fat en skruetrækker og skil skidtet ad!
Avatar billede perj Nybegynder
16. oktober 2000 - 23:26 #16
Hmm... har en gang set et drev hvor der sad en diskette i (slot-in-drev). Derefter havde man proppet en CDer i, men kan ikke huske om den kunne komme helt ind.
Avatar billede cstern Nybegynder
17. oktober 2000 - 00:03 #17
ha ha..
Avatar billede powell Nybegynder
17. oktober 2000 - 08:01 #18
Hvis du skal havde CD-en ud, så er det nogen gange et lille sort hul i nærheden af slæden, her kan man forsigtigt (Og mens computeren er slukket) føre en papirklips ind, og derved udløse åbnemekanismen, og nogen gange kan man så skubbe slæden ud.
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
17. oktober 2000 - 08:55 #19
powell>>du er liiiige lovlig sent ude med DET svar *GG* det står nævnt ikke mindre end 4 gange ovenover dit svar :-)
Avatar billede freestyleren Nybegynder
17. oktober 2000 - 15:26 #20
PerJ:
jeg prøvede at fjerne kablet så kun strømkablet sad i og så kunne jeg få cd-en ud, og hvis jeg sætter kablet tilbage kan den godt skuppe cden ud i dos, men ikke i windows!!!!
Hvorfor???
Avatar billede perj Nybegynder
17. oktober 2000 - 15:43 #21
Prøv at skifte kablet. Det er en let og billig måde at teste det på. Der kan jo være en løs forbindelse. Har du ikke flere kabler, så tag det af og sæt det på igen. Virker det så, måder være en løs forbindelse et sted.
Avatar billede perj Nybegynder
17. oktober 2000 - 15:46 #22
freestyleren. Er du helt sikker på det kabel sidder rigtigt. (pin1 til pin 1) osv. Der skal blive spændende at høre hvad du finder ud af.
Avatar billede cult Nybegynder
17. oktober 2000 - 16:07 #23
Hvis du ikke kan få en cd ud af dit drev er der kun 1 ting at gøre:
Tag en papirclips og fold den ud. Find så det lille hul foran på drevet og stik clipsen derind.
Find tandhjulet inde i drevet med clipsen og tryk hårdt. Så vil skuffen komme ud af sig selv. Genstart maskinen derefter.
Avatar billede teknik Juniormester
17. oktober 2000 - 20:37 #24
Årsagen til at drevet \"låser\" i windows må være, at windows \"tror\" at der er en proces i gang på drevet , som ikke må afbrydes.
Fx. afspilning af en film.
Prøv at trykke ctrl-alt-del, så du får taskmanageren frem, og afslut så alle jobs som kører, på nær explorer.
Prøv så at trykke på Eject. Hvis det virker, så er det ét af de
pågældende programmer, som er synderen.

Dúr det ikke, så er du vist tilbage ved den mulighed, som Kimrosgaard nævner allerøverst.
Afinstaller alt vedrørende DVD, og installer så igen. Sørg for at installere de sidste nye drivere, og Firmware.

Dur det stadig ikke, så send skidtet retur...mig som dig, så var det nok sket allerede.

mvh :-)
Teknik

-Lige en strøtanke....
...Du har vel ikke været ved at eksperimentere med at deaktivere regions koderne (=fjerne en spærring, så man kan se film tiltænkt fx. det amerikanske marked), for det kan efter sigende godt - i uheldige tilfælde - lave kludder i drevets funktion.
Avatar billede cstern Nybegynder
17. oktober 2000 - 22:33 #25
... især hvis man \"opdaterer\" firmwaren.
Avatar billede freestyleren Nybegynder
16. november 2000 - 13:16 #26
jeg kunne ikke rigtig bruge nogle af svarene, jeg fik byttet drevet men i får alligevel pointsne
Avatar billede cstern Nybegynder
16. november 2000 - 13:21 #27
Tak for det. Men for en anden gangs skyld kan du bare selv svare på spørgsmålet og derpå lukke ved at acceptere dit eget svar.
Avatar billede freestyleren Nybegynder
16. november 2000 - 13:29 #28
det ved jeg godt, men nu syntes jeg lige i skulle have dem!!!!!! :)
Avatar billede teknik Juniormester
17. november 2000 - 15:58 #29
Det synes jeg også...:-)))