Avatar billede lyders Nybegynder
04. december 2002 - 11:20 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

DB fejl... hjælp...

Jeg fik nedenstående da jeg udførte et load... derefter blev store dele af basen ustabil og gav I/O blok fejl ved læsning... nogen der kan fortælle hvad dette betyder og hvad fejlen skyldes?
Det hele ser ud til at køre fint igen ved en genstart af basen... men fejlen fremkommer når jeg udfører mit load igen.. ikke så optimalt...

håber der er nogen der kan hjælpe...

Record 1: Afvist - Fejl i tabel TEMP_ROW_MATRIX, kolonne SESSION_ID
ORA-01722: ugyldigt tal
Fejl ved kald af kolonne-array-bygning, blokformateringsprogram
ORA-01114: IO-fejl ved skrivning af blok i filen 7 (blok # 2097112)
ORA-27069: skgfdisp: forsøg på at udføre I/O uden over filens interval
OSD-04026: Ugyldig parameter videregivet. (OS 2097143)

Fejl ved kald første gang/indlæsning afsluttes
ORA-01114: IO-fejl ved skrivning af blok i filen 7 (blok # 2097112)
ORA-27069: skgfdisp: forsøg på at udføre I/O uden over filens interval
OSD-04026: Ugyldig parameter videregivet. (OS 2097143)

Fejl ved kald første gang/indlæsning afsluttes
ORA-01114: IO-fejl ved skrivning af blok i filen 7 (blok # 2097112)
ORA-27069: skgfdisp: forsøg på at udføre I/O uden over filens interval
OSD-04026: Ugyldig parameter videregivet. (OS 2097143)
Avatar billede hornuff Nybegynder
04. december 2002 - 11:31 #1
Du må gerne lige angive OS, RDBMS-version, databasens db_block_size.
Hvor store er dine datafiler?
Avatar billede pnielsen Nybegynder
04. december 2002 - 11:39 #2
Jeg har set den samme fejl både på en gammel NT server og på linux. Problemet er, at du har autoextend på en datafil som er nået op på 2 eller 4 GB(kan ikke lige huske begrænsningen)

1. Slet dine data igen. (drop user eller drop table ?? )
2. Sæt maxsize på datafilen.
3. Tilføj flere datafiler til tablespaces, så det ikke løber tør for plads

De nye datafiler skal selvfølgelig også have maxsize på 2GB. Det vil også gøre det meget nemmere for dig at håndtere senere, hvis du evt. skal hente enkelte filer ud fra backuppen.
Avatar billede lyders Nybegynder
04. december 2002 - 11:41 #3
OS = winnt
Oracle 8
Denne datafil er på 16GB og står til at autoextende... det kan være her problemet ligger måske? tablespace er fyldt 99,9% kan jeg se...

jeg har normalt intet (som man kan se) med opsætning eller vedligeholdelse af basen at gøre.. så ovenstående har jeg bare fundet vha dba studio... så jeg kan desværre kun gætte på hvad de enkelte dele betyder...

hvor ser jeg db_block_size?
Avatar billede hornuff Nybegynder
04. december 2002 - 11:44 #4
SQL> show parameter db_block_size
Avatar billede lyders Nybegynder
04. december 2002 - 11:46 #5
nå pnielsen fik svaret mens jeg sad og skrev...

pnielsen> jeg må vel bare antage at max begrænsningen ligger på 16GB her...det ser mistænkeligt sådan ud...
Avatar billede lyders Nybegynder
04. december 2002 - 11:51 #6
et andet vildt gæt... kan man forestille sig at autoextend står til at udvide med mere end hvad der er tilbage af plads på disken? der er kun 1,5GB fri plads kan jeg se nu....
eller måske ikke...der står at increment size er 1280 K bytes...
og maximum size er 32767 M bytes fik jeg lige læst...
nå så må det simpelthen være en begrænsning på 16GB under nt...

jeg må have oprettet nogle flere datafiler... skal bare lige have fundet ud af hvordan...
Avatar billede pnielsen Nybegynder
04. december 2002 - 12:22 #7
Du skal nok overveje at reorganisere jeres database. 16 GB er ikke nemt at håndtere i en backup situation + din i/o kan ikke fordeles over flere diske, som du kunne, hvis du havde 8 datafiler af 2 GB.
Avatar billede lyders Nybegynder
05. december 2002 - 00:39 #8
jeg siger mange tak for hjælpen :)