Avatar billede fatter Nybegynder
04. december 2002 - 10:02 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Internet Tilslutning

Hvorledes kommer jeg på nettet med en suse 7.3 jeg har ADSL ved TDC
Avatar billede bacce.dk Nybegynder
04. december 2002 - 10:07 #1
hmm du smidder stikket fra din router inde i netkortet ???
kunne du ikke forklare lidt nermere hvad dit problem er ??
Avatar billede fatter Nybegynder
04. december 2002 - 11:04 #2
Jeg har ingen Router - jeg har et netkort i maskinen og en dåse fra TDC på væggen - en dynamisk ip adresse tildeling men ingen forbindelse til nettet
Avatar billede bacce.dk Nybegynder
04. december 2002 - 11:13 #3
hmm ok ok
prøv at gå i /etc/sysconfig/network-scripts
i den mappe skulle der gerne være en fil ved navn ifcfg-eth0
(jeg går ud fra at du allerede har installeret dit netkort)
gå ind i filen og slet det som står i den og skriv

DEVICE="eth0"
ONBOOT="yes"
BOOTPROTO="dhcp"

<gæm filen>
efter dette smutter du i din consile og skriver "# ifup eth0" så skulle du meget gerne gå online :-)

p.s har du mere end et netkort installeret så sikre dig lige at det nu også er eth0 som sidder på internettet og ikke eth1 fek.s
Avatar billede bacce.dk Nybegynder
04. december 2002 - 11:14 #4
p.p.s husk at smide netkablet fra modemmet (dåse på væggen) i netkortet :-)
Avatar billede langbein Nybegynder
04. december 2002 - 15:56 #5
Har ikke greie på de nyere versjoner av Suse, men for de fleste Linuxer så pleier det å finnes ganske ok konfigureringsverktøy for å få opp en internettforbindelse i Gnome eller KDE. Vil tro at det finnes i KDE for Suse. Man bør først få maskinen på nettet med ett enkelt kort før man forsøker å konfigurere den som firewall/router med to netverkskort.
Avatar billede skunk Nybegynder
04. december 2002 - 16:04 #6
Du skal i YAST bruge PPPoE Altså PPP over Ethernet. TDC har ingen router, altså "modemopkald" via netkortet.

Se her:
http://www.linuxin.dk/forum.php?ops=linuxin&fmode=vis&visid=103&grid=3
Avatar billede Slettet bruger
04. december 2002 - 16:55 #7
YAST2 control center > network/basic > network card configuration > vælg netværkskort f.eks. eth0 > statisk ip adresse > ip adresse=192.168.22.1/255.255.255.0 > save
YAST2 contro center > network/basic > ADSL
USER = dit brugernavn fra TDC
PASSWORD = dit password fra TDC
ETHERNETCARD = er det netværkskort du lige har tildelt ip adr. 192.168.22.1
IDLETIME = lad den være
Afslut
Gå ind i SuSE menu > internet > tools > Kinternet
Du kan nu se et ikon i proceslinien til venstre for uret > klik på den og du er på nettet