Avatar billede hein Nybegynder
16. oktober 2000 - 15:32 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hvem har en reference til dette...

Jeg kan huske at have hørt/læst denne udtalelse engang men hvem er det egentligt der har udtalt den? Jeg kunne forestille mig at det enten var Jakob Nielsen eller Molich..
\"Det øger brugervenligheden, hvis brugeren får fejlmeddelelsen på samme skærm som formen. Hun behøver dermed ikke at benytter browserens tilbage knap for at komme tilbage til formen. Det er desuden god stil ikke at lade brugeren indtaste alle korrekt udfyldte felter igen, men at lade disse være forudfyldt, med det data hun lige har prøvet at submitte.\"

Hvad mener du om udtelelsen og har du en reference til den evt iform af et link eller en henvisning til en bog gerne med sidetal.

-det skal bemærkes at udtalelsen er taget fra hukommelsen-som kan være hullet som en si.-
Avatar billede powell Nybegynder
16. oktober 2000 - 15:53 #1
Jeg kan hjælpe lidt.

Udtalelsen kommer ganske rigtigt fra Jacob Nielsen og Rolf Molich, og mener det kommer fra bogen: Improving a Human-Computer
Dialogue eller noget i den dur.
Avatar billede hein Nybegynder
16. oktober 2000 - 16:05 #2
Ja det lyder som det rigtige, jeg vil lige se om jeg kan få fat i bogen for at få et side tal..
Avatar billede powell Nybegynder
16. oktober 2000 - 16:20 #3
Jeg fandt lidt her:
Table: Nielsen and Molich\'s Nine Heuristics

Simple and natural dialog - Simple means no irrelevant or rarely used information. Natural means an order that matches the task.

Speak the user\'s language - Use words and concepts from the user\'s world. Don\'t use system-specific engineering terms.

Minimize user memory load - Don\'t make the user remember things from one action to the next. Leave information on the screen until it\'s not needed.

Be consistent - Users should be able to learn an action sequence in one part of the system and apply it again to get similar results in other places.

Provide feedback - Let users know what effect their actions have on the system.

Provide clearly marked exits - If users get into part of the system that doesn\'t interest them, they should always be able to get out quickly without damaging anything.

Provide shortcuts - Shortcuts can help experienced users avoid lengthy dialogs and informational messages that they don\'t need.

Good error messages - Good error messages let the user know what the problem is and how to correct it.

Prevent errors - Whenever you write an error message you should also ask, can this error be avoided?

Det blev fundet på denne hjemmeste: http://pki-ist1.unomaha.edu/craiger/hci/Task-Centered_User_Interface_Design/Chapter%204.htm
Avatar billede hein Nybegynder
16. oktober 2000 - 16:26 #4
Fedt der var den tak for hjælpen