Avatar billede tchosen1 Nybegynder
03. december 2002 - 20:49 Der er 8 kommentarer

CBSE (Component Based Software Engineering)

jeg sidder med et meget stort problrm! jeg skal lave en opgave om CBSE, og kan ikke rigtig finde noget godt materiale om emnet! det eneste materiale er, om hvordan man skal forstå ordet komponent! hvis nogle kender en "opskrift" på hvordan man udvikler vha. CBSE vil jeg være meget taknemlig!
Avatar billede soreno Praktikant
03. december 2002 - 20:54 #1
Prøv at kigge lidt på:
http://www.rspa.com/spi/cbse.html
Avatar billede tchosen1 Nybegynder
03. december 2002 - 21:00 #2
det var ikke lige det jeg søgte! mere en opskrift på hvordan jeg benytter CBSE teknikken! jeg har masser af lignende materiale. jeg skal sammenligne CBSE, OOAD, SASD og XP og det er ikke noget problem at finde "opskrifter" på de andre modeller, men netop CBSE kan jeg ikke finde noget om!
Avatar billede soreno Praktikant
03. december 2002 - 21:04 #3
CBSE er en model.
OOAD, SASD er en metode.
Der er en væsentlig forskel.

En model beskriver overordnet hvordan systemudviklingen skal forløbe.
En metode udspecificerer hvordan selve udviklingen skal forløbe.

Man kan sige at der er et hierarki hvor en model indeholder 0..n metoder.
Metoderne indeholder 0..n beskrivelsesteknikker.
Beskrivelsesteknikkerne understøttese af diverse værktøjer.

I hvilken forbindelse (hvilken uddannelse og hvilket semester) skal du lave opgaven ?

Jeg kan anbefale at læse Erling S. Andersens "Systemutvikling" kap. 6
Avatar billede tchosen1 Nybegynder
03. december 2002 - 21:07 #4
kender godt bogen! det er en datamatiker uddannelse 3. sem
hader forresten den bog, lorte sprog =)
der står ikke noget om CBSE i bogen, desværre! kender du ikke noget mere uddybende materiale?
Avatar billede soreno Praktikant
03. december 2002 - 21:12 #5
Systemutvikling er en udemærket bog når først man har vænnet sig til norsk.

Jeg synes det er ret vigtigt du får styr på model/metode/beskrivelsesteknik begrebet.

Evt.
Roger S. Pressman - "Software Engineering", s. 738-763
Avatar billede tchosen1 Nybegynder
03. december 2002 - 21:14 #6
det er det også, men har valgt at satse mere på programmeringsdelen af uddannelsen! har du ikke noget onlinemateriale?
Avatar billede soreno Praktikant
03. december 2002 - 21:20 #7
For mig virker det usmart at specialisere sig inden uddannelsens afslutning. Fagene på uddannelsen hænger jo unægteligt sammen. Som programmør er du jo nødt til at kende til systemudviklingsmetoder og modeller.

Jeg kender ikke til noget online materiale - du må en tur på biblioteket.

Jeg er selv datamatiker fra Odense skolen og der foregik min 4. semesters systemudviklingseksamen ved at de første 15 minutter var med videregående programmering og de sidste 15 minutter var med videregående systemudvikling. Altså 2 fag ved 1 eksamen.
Karakteren jeg fik var et gennemsnit af de 2 fag. Hvis jeg havde fået 03 i ét af fagene ville jeg dumpe begge 2.
Avatar billede tchosen1 Nybegynder
03. december 2002 - 21:25 #8
går selv på skolen og kender godt reglerne, men der er også et halvt år til eksamen! arbejder på at banke begreberne ind i hovedet, det er jo også derfor jeg arbejder med materialet! men det er jo også naturligt at der vil opstå spørgsmål, når man begynder at arbejde med et nyt emne!