Avatar billede nicholas_nielsen Nybegynder
03. december 2002 - 13:22 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Journalised Filesystem

Hej...

Er der nogle der kan komme med en meget godt forklaring på hvordan dette virker??

/Nicholas
Avatar billede venturer Nybegynder
03. december 2002 - 14:19 #1
Her står en længere beskrivelse om features i W2K. Heri også USN journalen som ligger som en del af NTFS systemet.

http://www.microsoft.com/technet/treeview/default.asp?url=/technet/prodtechnol/windows2000serv/maintain/msjntfs5.asp

I grove træk går det ud på at der bliver ført en journal over hvornår og hvilke typer ændringer der bliver foretaget på drevet. Andre programmer (bl.a. indekseringsprogrammer) kan så læse i journalen i stedet for at skulle scanne hele disken eller filsystemet i gennem, når der skal søges på filer eller filers attrbutter.
Avatar billede nicholas_nielsen Nybegynder
03. december 2002 - 14:54 #2
Tak, for dit svar, men jeg har læst denne :-) men jeg kan ikke helt finde ud af om havd der faktisk menes, med det er det en form for meta data? eller er jeg helt galt på den?? hvis ja, hvordan kan det så være at man siger at det ikke er nødvendig at køre en fsck på et fils system som køre med dette?? for kunne der ikke lige så godt være sket en fejl i journalen som i selve filsystemet?? og hvis det er meta data, hvad så hvis der er sket en fejl i den data som er på disken under et crash?? som der ikke er blevet ændret i, for så er journalen jo ikke noget være???
Avatar billede venturer Nybegynder
03. december 2002 - 15:53 #3
Grunden til at system er fejltolerent (og du derfor undgår chkdsk) er fordi ændringer lavet på data først er endelig NÅR det er noteret ned i journalen.

Fil systemet sørger selv for at løbende vedligeholde journalen. Den er ikke tvingende nødvendig og kan derfor regenereres ud fra dataen/filtabellen.
Avatar billede nicholas_nielsen Nybegynder
03. december 2002 - 16:23 #4
hmmm, det er altsammen OK, men hvad så hvis at den er blevet færdig med at skrive på disken, men mangler at skrive i journalen? men "programmet" som skrev til disken troede at det var OK, er data så bare tabt??
Jeg kan høre at du er fra windows verden, men jeg kommer fra UNIX verdenen, men jeg går ud fra at systemet er det samme med XFS, JFS mm.

Vil det sige at den journal indeholder metadata? hvis dette er tilfældet, er de så ikke meget pladskrævende?

beklager at jeg bliver ved med at spørge, men jeg er ikke 100% med endnu
Avatar billede venturer Nybegynder
04. december 2002 - 10:51 #5
Jeg er ikke inde i de "eksotiske" filsystemer :)

Programmer er ikke sikre på at dataen er skrevet til disken FØR filsystemet har meldt tilbage. Al kommunikation til filstrukturen sker jo gennem windows, og programmet ved derfor kun hvad Windows fortæller (når vi snakker NTFS).

Selve journalen er "bare" en (meget) skjult fil på drevet. I filen bliver noteret hvilke TYPER af ændringer der bliver foretaget. Den optager ganske rigtigt noget plads, men det er ikke meget. Selve filtabellen mener jeg fylder mere. Så selve ændringen (sletning af noget indhold i en fil) bliver ikke noteret, men blot at filen er blevet mindre.
Avatar billede nicholas_nielsen Nybegynder
04. december 2002 - 18:35 #6
tak for hjælpen :-) nu har jeg da lidt at gå ud fra!!