Avatar billede zahi Nybegynder
03. december 2002 - 11:50 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hjælp Nyt Harddisk

Jeg har snart ikke mere plads på min harddisk, og da det er på en server maskine er det en stor problem.Der ligger nogle databaser på den gamle HD så den vil fortsæt være primær HD. Jeg har aldrig prøvet at tilføje et nyt harddisk ind i maskinen så har jeg nogle måske "dumme" spørgsmårl.
1. Kan jeg miste data på min gamle HD når jeg tilføjer den nye HD ?
2. Skal der installeres et operativ system på den nye HD (Hvis ja, skal den være den samme) eller kan Windows selv finde den nye HD??

Den maskinen der skal tilføjes HD er:
HP NetServer E50 Pentium II
8 GB HD
128 MB RAM
Operativ system: Windows NT Server 4.0

Jeg har tænkt mig at købe en 8 GB HD.
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. december 2002 - 11:51 #1
det bliver svært at få en hdd under 40Gb
Avatar billede jensendk Nybegynder
03. december 2002 - 11:53 #2
Du får svært ved at finde en 8Gb disk i dag.

Du skal være opmærksom på at du køber en disk af samme interface type som den der sidder i allerede.Mit råd er at købe f.eksen 40Gb disk,  koster ikke alverden længere, så har du masser af plads og en kvik disk i forhold til den gamle..
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. december 2002 - 11:53 #3
1. du mister ingen data med en ny HDD sat som primær, men programmer skal geninstalleres.
2. der er jeg lidt i tvivl, men mon ikke du kan bruge det gamle styresystem.
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. december 2002 - 11:53 #4
svar
Avatar billede zahi Nybegynder
03. december 2002 - 12:02 #5
Den gamle HD skal fortsæt være primær. Er det muligt hvis jeg tilføjer en HD på 40 gb som secondary.

retaxes: svar nr. 2 skal der insatlleres operativ sysstem på den nye (sec.) HD?
ang programmer: den ny harddisk skal kun have en ny database. Kan det lade sig gøre på den måde?
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. december 2002 - 12:07 #6
hvis den nye skal være sekundær får du ingen problemer, her skal du jo opbevare data og 40Gb skulle være rigeligt, iøvrigt er der ikke den store forskel på prisen for hhv. 40&80Gb.
80Gb kan fås til ca. 1000 kr.

2. nej, du kan roligt køre videre med NT4. medmindre du vil opgradere til Win2k eller WinXP.
Avatar billede niklaj Nybegynder
03. december 2002 - 12:33 #7
1. nej du kan ikke miste data, ved at insatellere en ny harddisk.
2. Du behøver ikke at installere nyt oporativt system på den nye harddisk.
OBS. Der er ikke sikkert din computer kan se en harddisk på over 32GB, eller der kan i hvert fald være problemmer med det. Du kan sagtens installere en lige så stor harddisk som slave, som du vil, så længe din computer kan løse harddisken(32 GB problemet)
Du skal også være opmærksom på at du ikke køber en lille harddisk og kommer til at betale en uacceptabel høj pris pr. GB. FX kan du købe en harddisk på 40GB til knap 1400 kr og en på 80 BG til lige under 1000 kr. samme producent og interface men forskellige størrelser og modeller(de sælger ikke mange af de små og er derfor ikke lette at komme af med derfor den højere pris for at få det til at løbe rundt.)
Avatar billede zahi Nybegynder
03. december 2002 - 15:51 #8
retaxes, tak , du får points.
Avatar billede retaxes Nybegynder
03. december 2002 - 16:24 #9
velbekomme, jeg siger tak for pointene..