Avatar billede Slettet bruger
02. december 2002 - 21:30 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Single choice menu

Jeg har i min C++-klasse faaet opgaven at vi skal skabe et lille spil og deadline er juleferien.
Vores userinterface bliver tekstbaseret og efter at have spillet Zork (et tekstbaseret spil) har vi bestemt os for at det bliver for svaert at genkende mange forskellige ord. Derfor vil vi gerne lave en menu hvor brugeren med piletasterne kan vaelge et af flere menupunkter.
Der er nogle menupunkter hvoraf et af dem er farvet med en bjaelke, fx graa og teksten staar med invers farve.
Jeg kender det fra Unix/Linux og DOS, men har ikke noget specifikt ord for det. Fx kan man goere det i FreeBSD og Debian GNU/Linux-installationerne naar man skal konfigurere sit system.
Avatar billede emmek Nybegynder
02. december 2002 - 23:41 #1
Hvilket OS er det du skal lave det her til?? I windows findes der faktisk api til både mus og keyboard og skærm, sådan at du kan flytte cursoren til bestemte steder på skærmen, rydde, omformatere farver / baggrundsfarve osv. (alt det man lige har brug for.) Hvis det er i UNIX verdenen er jeg ikke så behjælpelig, men ved dog at der er noget der hedder curses vinduer og lign. til FreeBSD.
Men skriv tilbage hvis det er windows ting du har brug for.. Så kan du nok få lidt mere info (gider ikke skrive en masse hvis det ikke er det du skal bruge..)
Avatar billede emmek Nybegynder
02. december 2002 - 23:49 #2
PS. de ting jeg skriver om er til DOS under windows-os'er
Avatar billede Slettet bruger
03. december 2002 - 02:49 #3
Det var da helt stupidt af mig at glemme at oplyse OS. Ja, vi bruger Windows 2000, baade som udviklings- og afviklingsplatform. Vores compiler er Visual C++ 5.0.
Som en lille undskyldning kan jeg fortaelle at to asier sad og sagde "gonyf" til mig mens jeg skrev spoergsmaalet og det er saerdeles forstyrrende.
Avatar billede jpk Nybegynder
03. december 2002 - 08:45 #4
Jeg vidste ikke asier kunne tale... (hehe)
Avatar billede emmek Nybegynder
03. december 2002 - 08:49 #5
hmm ok.. Det aller smarteste vil være hvis du får fat på MSDN library (sådan en 3-cdroms pakke der dokumenterer stort set alt microsoft tillader du må få at vide om der sw.)
Du kan bl.a. søge på funktioner som FillConsoleInput og FillConsoleOutput..
Jeg har flere funktionskald der hjemme, kan ikke rigtigt få hold i dem før jeg kommer hjem.
'Men hvis du er utålmodig kan du selv begynde og kigge i <windows.h> (søg efter den på din HD) den inkluderer et par niveauer længere nede de headerfiler der definerer de relevante funktioner. Du skal også have gang i disse funktioner hvis du vil have piletasterne i spil.
Hvis du har en mail adresse kan jeg evt. sende dig nogle klasser jeg selv lavede på 2. semester af mit studie?
Avatar billede Slettet bruger
03. december 2002 - 16:20 #6
Min email: kezze@kezze.dk
Avatar billede emmek Nybegynder
09. december 2002 - 13:26 #7
Håber det var svar nok.. Sorry med det med køen på min mail.. Den nåede op på 30 timers forsinkelse på min mail.
Avatar billede ricelius Nybegynder
12. december 2002 - 00:35 #8
MSDN library ligger også online, helt gratis - http://msdn.microsoft.com/library/. Som sagt kan man slå alle VC- og Windows-funktioner op her, derudover er der et væld af artikler og lign.
Avatar billede Slettet bruger
12. december 2002 - 06:53 #9
Tak emmek.
Jeg har ikke faaet det til at virke endnu, saa jeg tror jeg maa droppe ideen.
Vores laerer sagde dog lige at vi kunne faa Visual Studio .NET ved at donere 11 $, det lyder jo meget fint.
Fordi det er jul faar du points alligevel.
Avatar billede Slettet bruger
12. december 2002 - 06:58 #10
Tak til ricelius.