Avatar billede philippe Nybegynder
02. december 2002 - 12:37 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Afinstallere linux

Jeg har installeret SME server v5 (linux) og skal afinstallere det til fordel for windows 98. Jeg kan ikke formatere harddisken (bruge fdisk). Har også prøvet "fdisk /mbr".
Hvordan kan jeg ændre filsystemet til FAT, og installere windows?
Avatar billede hub Nybegynder
02. december 2002 - 12:49 #1
Hent delpart.exe http://hercules.lss.ksu.edu/download/MSSTUFF/
Køres fra dosprompt. Derefter kan du repartitionere med fdisk
Avatar billede philippe Nybegynder
02. december 2002 - 12:54 #2
super, tester....
Avatar billede philippe Nybegynder
02. december 2002 - 13:07 #3
Jeg får oplyst 4 partitioner, og har slettet dem alle. Men jeg kan stadig ikke partionere i fdisk. Det er som om fdisk fryser, og jeg må genstarte. Hvad gør jeg forkert?
Avatar billede hub Nybegynder
02. december 2002 - 13:27 #4
Det kunne tyde på et BIOS problem, da fdisk henter sine oplysninger i BIOS.
Bliver harddisken fundet korrekt under opstart?
Avatar billede philippe Nybegynder
02. december 2002 - 13:31 #5
bios autodetect finder harddisken uden problemer.
Avatar billede hub Nybegynder
02. december 2002 - 13:35 #6
Der er et par muligheder. Enten er fdisk beskadiget og du må prøve med en anden kopi. Muligvis kan fdisk ikke finde ud af partitionstabellen. Du må så skrive en ny. Du kan hente AEFDISK fra www.aefdisk.com (freeware) Læg den på en diskette og fra dosprompt skrives aefdisk x /delall (x) er nummeret på disken (NB Aefdisk starter ved 1 og ikke 0 som BIOS).Evt. partitionsrester fjernes nu og der skrives en ny partitionstabel.
Avatar billede Slettet bruger
02. december 2002 - 13:47 #7
Du skal downloade hal91 - fylder 1 diskette - boot op på den - skriv
fdisk /dev/xxx  (xxx= dit diskdrev)
slet dine partitioner - opret en ny - ændre filsystem til fat32 - w for at skrive til disk - resten kender du sikkert

http://www.phibo.org/download/tinylinux/hal91/

vælg ver. Hal91-040.img
Avatar billede Slettet bruger
02. december 2002 - 13:52 #8
DEtte her skulle vist være den helt rigtige vejlednung

sæt disketten i A-drevet og genstart Pc'en - sørg for at Pc'en booter fra A-drevet
Efter at Pc-en er genstartet for du en kommandpromt som du kan arbejde ud fra
hvis din harddisk er master på den primære kontroller hedder den  /dev/hda
hvis din harddisk er slave på den primære kontroller hedder den  /dev/hdb
I dette eksempel går vi ud fra at din harddisk er master på den primære kontroller
ved promten skriver du  - fdisk /dev/hda - du kan nu vælge m for help, gør det -
vælg p for print - du kan nu se om der ligger partitioner på din harddisk hvis der ligger partitioner
og de ikke er tilfredsstillende vælg d for delete
Er din disk stadig upartitioneret vælger du n for at tilføje partition - p for primær - 1 for 1. partition
du angiver nu den størrelse du ønsker partitionen skal være på for 10 GB dette gøres ved at du angiver
cyl. nr  nemlig  0 som startcylinder slutcylinderen må du selv regne dig frem til i forhold til det totale
antal cyl. som du kan aflæse på skærmen, herefter vælger du t for at ændre filsystemet - vælg L for at få vist filsystem koderne - vælg c for fat 32 - vælg p for print, nu skulle der gerne vises en windows partition - vælg w for at skrive til harddisken - sæt en win98 startdiskette i A-drevet og genstart Pc'en
vælg fdisk for at gøre din partition aktiv - genstart
ved promten skriver du format c:\ og så kender du sikkert resten
Avatar billede philippe Nybegynder
03. december 2002 - 11:46 #9
Hej Hub. Den virkede fint! Tak for hjælpen.