Avatar billede papa Nybegynder
02. december 2002 - 09:49 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

RAM i gammel IBM-PC

Jeg sidder med en gammel "IBM Personal Computer 300GL", og denne vil jeg gerne putte nogle flere ram i. Jeg har været inde på IBM's supportside, hvor jeg har fundet ud af, at maskinen godt kan klare en 256MB-blok. Men det fremgår ikke helt klart hvilke klodser jeg kan putte i. Der står noget om ECC-RAM (disse vil jeg gerne undgå pga. prisen), men der står ikke om disse er nødvendige for at computeren kan fungere. Jeg har haft ringet til IBM's tekniske support, hvor jeg fik at vide, at for at være helt sikker på at få maskinen til at fungere skal jeg købe IBM's egen RAM (hvilket jo også er en helt del dyrere end f.eks. Kingston). Er der nogen, der kan fortælle mig hvad jeg kan bruge af RAM-typer/mærker og hvad jeg ikke kan?!

På forhånd tak!
Avatar billede peet-49 Novice
02. december 2002 - 09:52 #1
ECC ram er til servere, det du skal bruger er ikke paritetsram, de er svære, at få fat på og noget dyrere end standard SDram. Du kan få dem her: www.nordicdata.dk
Avatar billede papa Nybegynder
02. december 2002 - 09:54 #2
ECC-RAM kan også bruges i almindelige PC'er, men jeg er ikke interesseret i dette, da de er dyrere end almindelige RAM-klodser. Jeg forstår ikke helt hvilke RAM du siger jeg kan bruge? Butikken du henviste til:

"Butikken er kun for forhandlere af EDB-udstyr"
Avatar billede peet-49 Novice
02. december 2002 - 09:57 #3
Det er ikke paritetsram, der står sidst på ramblokken- NP=non paritet, de kan kun købes hos IBM og nordic og prisen for 128Mb ligger på omkring kr. 700
Avatar billede papa Nybegynder
02. december 2002 - 10:04 #4
Men kan det virkelig passe at det skal være så syrt at opgradere en IBM-computer?! Der står på support-siden, at den også kan tage ECC-RAM:

Kingston 256MB ValueRAM  ECC  168pins / 72bit / 7.5ns / 3. Parts 310 kr.

Ville denne virke?!
Avatar billede hub Nybegynder
02. december 2002 - 10:06 #5
http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator/models.asp her kan du finde præcis den type (Kingston) der vil arbejde i din PC
Avatar billede peet-49 Novice
02. december 2002 - 10:06 #6
Det skal stadig være ikke paritetsram, og de er dyre. Sætter du paritetsram i, booter systemet ikke. Ved det af erfaring, har lige opgraderet et par IBM maskiner på værkstedet.
Avatar billede papa Nybegynder
02. december 2002 - 10:07 #7
Øv øv øv! Det er da for dumt at det skal være så dyrt!!
Avatar billede papa Nybegynder
02. december 2002 - 10:12 #8
Den fandt følgende til mig:

KTM0044/256 256MB ECC Module $58.00
KTM0055/256 256MB Module $65.00

Der står ikke noget om at det skal være NP-RAM...
Avatar billede hub Nybegynder
02. december 2002 - 10:15 #9
Hvis du har angivet den helt korrekte model (incl. xxxx i parantesen) kan du roligt stole på deres anbefaling.
Avatar billede peet-49 Novice
02. december 2002 - 10:16 #10
Du kan se på prisen, at det ikke er standard ram, men det står dig jo frit stillet til, at købe hvad du har lyst til.
Avatar billede papa Nybegynder
02. december 2002 - 10:17 #11
Det har jeg. Altså må jeg kunne bruge helt almindelige Kingston PC133 256MB SD-RAM (IKKE ECC)...?
Avatar billede peet-49 Novice
02. december 2002 - 10:17 #12
Prisen på en standard Kingston ligger i danmark på omkring kr. 300
Avatar billede hub Nybegynder
02. december 2002 - 10:19 #13
Ja, med det forbehold at den skal arbejde sammen med den klods der sidder der i forvejen eller?
Avatar billede hinker Nybegynder
02. december 2002 - 10:20 #14
Jeg har lige opdateret et utal af IBM PC'er bla. 300GL'er med Kingston RAM og det fungerede perfekt.
Avatar billede papa Nybegynder
02. december 2002 - 10:27 #15
hub>> Den gamle klods ryger ud!

Mange tak for hjælpen...