Avatar billede -simon- Nybegynder
01. december 2002 - 22:01 Der er 24 kommentarer og
2 løsninger

cracke spil - ulovligt eller ej ?

Er det ulovligt eller ej at cracke et spil ?

Altså at erstatte den originale exe-fil med en exe-fil som gør at det ikke er nødvændigt at køre cd'en samtidigt med spillet ?
Avatar billede ztyxx Nybegynder
01. december 2002 - 22:03 #1
som udgangspunkt har du accepteret licensbestemmelserne, der oftest siger at der ikke må gribes ind i programmet, udover div. plugins, opdateringer osv. så derfor er en crack ikke lovlig
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. december 2002 - 22:07 #2
Det er ikke rigtigt et argument. At acceptere eller ikke
at acceptere licensbestemmelser gør det ikke nødvendigvis
lovligt eller ulovligt ifølge et lands lov og ret.

Men det er da forkasteligt, så jeg vil ikke fortælle det lidt jeg ved...
Avatar billede shinji2000 Nybegynder
01. december 2002 - 22:08 #3
JEG vil sige dig:
At Cracke et spil er lige så lovligt som at lave en kopi af spil eller musik du har købt! (Hvilket er 100% lovligt!)
Så ja det må man godt  =)

/Shinji
Avatar billede whatever Nybegynder
01. december 2002 - 22:08 #4
En anden mulighed kunne være (hvis man har meget harddiskplads), at lave et image af cd'en. Og mounte imaget til et virtuelt cd-rom drev. Så kan man spille uden cd'en. Og denne metode er jo sådan set ikke ulovlig, hvis man har den originale cd-rom. Man kan f.eks. bruge Daemon Tools til at mounte imaget med.
Avatar billede shinji2000 Nybegynder
01. december 2002 - 22:09 #5
Det skal tilføjes:
Det skal være til eget brug!
Avatar billede whatever Nybegynder
01. december 2002 - 22:09 #6
shinji2000 > Ja, det er jo spørgsmålet. Det afhænger om et crack er lovligt?
Avatar billede bantz Nybegynder
01. december 2002 - 22:11 #7
godt nok på engelsk men:

You are LEGALLY ALLOWED to make a personal backup of an Original Game CD as long as you are the owner of the Original Game CD.
You are NOT ALLOWED to sell, rent or give away any backups of copyrighted Games CD's, as this is not allowed by Copyright Laws.
You MUST DESTROY any backups when you don't legally own the Original Game CD anymore (e.g. selling or giving it away)
Before making a backup, check in the supplied manual or on the back of the CD, if there are special conditions for making a personal backup.

Og mange gange kræver det et crack hvis den backup kopi skal virke.
Kender dog ikke den danske lov omkring dette 100% men jeg regner stærk med at den er den samme.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. december 2002 - 22:14 #8
(...forkasteligt, hvis det ikke er til privat brug..)
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. december 2002 - 22:14 #9
Hvis der står i licensbetingelserne at der ikke må ændres i programmet, sa accepterer man dette, og installerer spillet. Så må man ikke cracke det bagefter.
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. december 2002 - 22:15 #10
bantz> ja hvor fandt du det henne? Det giver bare ikke et svar, men godt forsøgt.
Avatar billede bantz Nybegynder
01. december 2002 - 22:18 #11
jo det gav et svar sort of. Han spurgte om det var lovligt at erstatte en fil med en anden sådan så man ikke behøvede cd'en mere. Nogle spil kræver dette hvis man skal lave en backup af dem og det er lovligt i USA om ikke andet, så medmindre at det står specifikt at man ikke må så kan jeg ikke se forskellen på at lave en backup kopi og bruge et crack eller bare bruge et crack til sin originale kopi.
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. december 2002 - 22:24 #12
At cracke et spil vil sige at man bryder den kode eller knækker det program, der beskytter et spil mod kopiering, sådan at man kan brænde en kopi af spillet. Det er ulovligt at kopiere computerspil og give eller sælge dem videre til andre.
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. december 2002 - 22:24 #13
Avatar billede bantz Nybegynder
01. december 2002 - 22:26 #14
Well i USA er det lovligt at tage en kopi af dit originale spil hvis det er til backup. Og det kræver som regelt et crack for at det skal virke...
men whatever :)
Avatar billede bantz Nybegynder
01. december 2002 - 22:26 #15
ja det er ulovligt at kopiere computerspil og give eller sælge dem videre til andre. Men det var ikke på tale her :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. december 2002 - 22:27 #16
Altså er at bruge en crack at sidestille med at kopiere et kopibeskyttet spil.
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. december 2002 - 22:27 #17
bantz>? mit svar er ligeså godt som dit - det giver ikke en løsning.
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. december 2002 - 22:32 #18
At cracke vil sige, at man ændrer en smule i programmet, så fx den funktion, der skal checke, om man har en original cd, bliver fjernet.

Syntes du NU det lyder lovligt at bruge en no-cd crack?
Avatar billede bantz Nybegynder
01. december 2002 - 22:33 #19
sigh
læs lige hvad jeg har skrevet igen omkring backups.
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. december 2002 - 22:34 #20
sigh?
navnet er stigers - john stigers ;)
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. december 2002 - 22:36 #21
Nu er lovgivningen ikke indrettet sådan at man må kopiere sine spil - generelt!
MEN! Nogle firmaer giver en lov ja, men er spillet lavet på en sådan måde at man ikke kan få en funktionsdygtig cdrom ud af det, ja så er det ikke tilladt at cracke - KUN hvis der IKKE står at der ikke må ændres i programmet/spillet.
Avatar billede bantz Nybegynder
01. december 2002 - 22:38 #22
sigh er en emotion :)
dyb udånding.
Anyways det er lidt ligegyldigt det her. Du holder på dit og jeg holder på mit :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. december 2002 - 22:39 #23
Ophavsret
Der ligger mange timers arbejde bag et edb-program, et spil, en film eller et stykke musik. Ofte er der også investeret betydelige summer i udviklingen af et program eller i produktionen af en film eller en musik-CD. Derfor findes der en lov om ophavsret, som fastslår, at andre ikke kan udnytte et værk uden tilladelse fra ophavsmanden. Loven sikrer dermed, at den, der har fremstillet et værk, har ret til en belønning for sin indsats og sin investering.

Ophavsretten medfører en eneret, således at kun rettighedshaveren må disponere over det pågældende værk ved at fremstille kopier af det og ved at distribuere kopierne til andre ved salg, udlån, ved overførsel via Internettet eller på anden måde.

Den der skaber, producerer eller har fået overdraget rettighederne til et kunstværk, en film, en musikindspilning eller et edb-program har ophavsret hertil på næsten samme måde, som man kan have ejendomsret til en fysisk genstand.

Ophavsretsloven indeholder derudover en række detaljerede regler om navngivning, overdragelse, ansattes ophavsrettigheder, sanktioner ved brud på ophavsrettigheder m.v., som ikke beskrives yderligere her på denne hjemmeside.

Licens
Producenterne af edb-programmer udnytter typisk deres ophavsrettigheder i henhold til ophavsretsloven ved at overdrage en brugsret (licens) til edb-programmerne. Brugsretten gives ved at brugeren får lov til at installere en eller flere kopier af edb-programmet hos sig selv. En beskrivelse af de forskellige licensformer, der findes på det danske marked er foretaget under afsnittet “Forskellige licensformer”.
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. december 2002 - 22:41 #24
En ide er nok også at læse oprethavsloven ;)

http://www.copydan.dk/index.asp?FE_ID=1&ML_ID=38
Avatar billede -simon- Nybegynder
02. december 2002 - 20:47 #25
Takker for svar ! Opret et svar, john.
Avatar billede johnstigers Seniormester
02. december 2002 - 21:09 #26
det var lige her :)